Електронні сервіси стали популярними на державному рівні в більшості розвинених країн світу. Вдалі бізнесові рішення стали в нагоді політикам та чиновникам, адже докорінно змінюють усю суть відносин між окремими громадянами та державою.
Клієнтоорієнтованість, швидкий доступ до послуг, економія ресурсів та відсутність корупційної складової – це те, що може допомогти Україні стати на новий шлях змін. На жаль, зміни в цьому напрямку відбуваються не настільки швидкими темпами, як могли б. На заваді процесу «діджиталізації суспільства» стали відсутність необхідної законодавчої бази, корупційний супротив чиновників та брак політичної волі до тектонічних змін.
Найяскравішою ілюстрацією небажання політиків змінювати ситуацію в державі стали події довкола запровадження системи електронного декларування. Адже першими під прискіпливе око антикорупційних органів за брехню чи недостовірні дані під час заповнення декларацій в онлайн режимі підпадатимуть нардепи, міністри, судді, чиновники найвищого рангу.
Наявність такого супротиву свідчить лише про незворотність змін у функціонуванні держави, яких вимагають сучасні глобальні реалії. Важливо, що Україна вже встигла зробити перші кроки на шляху до запровадження електронних сервісів, а переваги від їх користування відчуватимуть усе більше громадян.
Електронне урядування на марші
В рейтингах 2016 року Україна значно покращила свої позиції серед країн за показниками запровадження інновацій та електронного урядування. За останній рік у Глобальному індексі інновацій наша держава посіла 56-е місце, покращивши свої позиції на 8 пунктів. У рейтингу Розвитку електронного урядування позиції вдалося покращити одразу на 25 пунктів та опинитися на 62-му місці.
Перш за все, такі суттєві досягнення стали можливими лише завдяки тому, що до 2014 року Україна пасла задніх у запровадженні всіх можливих електронних сервісів та інновацій у секторі надання державних послуг. Наразі лише на центральному рівні завдяки зусиллям Мін’юсту вдалося запровадити централізований перелік усіх державних послуг – так званий «Кабінет електронних послуг».
Завдяки цьому сервісу українці можуть отримати послуги з надання інформації з державних реєстрів, здійснити реєстраційні дії, зареєструвати акти цивільного стану, зареєструватися як юридична особа чи ФОП, знайти інформацію про діяльність арбітражних керівних, отримати інформацію про судові рішення, сплатити судовий збір, отримати цифровий підпис та отримати інші послуги.
Адмінпослуги: швидко та зручно?
В регіонах активно відкриваються Центри надання адміністративних послуг (ЦНАП), які пропонують українцям перелік із більш ніж 90 видів різноманітних довідок для правової, соціальної допомоги та підприємницької діяльності. Втім, ЦНАПи відкриті не всюди, а через низький рівень юридичної грамотності та недостатнє поширення Інтернету, скористатися послугами можуть поки що не більше 40% мешканців регіонів.
Ще далі пішли ініціатори волонтерської громадської платформи іGov. Вони поставили на меті до кінця 2016 року перевести всі 1200 наявних державних послуг в електронний формат та об’єднати їх на єдиному порталі. Зараз на порталі доступні 355 послуг, 98 – мають з’явитися найближчим часом та ще 673 – перебувають на етапі розробки.
За статистикою онлайн-послуг порталу iGov, найпопулярнішими послугами серед українців є отримання субсидій, видача/заміна закордонного паспорта, отримання довідки про доходи фізосіб, реєстрація ФОП, надання довідки про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості, реєстрація місця проживання, призначення соцдопомоги при народженні дитини.
Зростаюча популярність електронних сервісів
Найбільшою популярністю серед українців користуються сервіси, які можуть спростити взаємодію з державою у вирішенні щоденних нагальних потреб. Наприклад, у столиці вже давно є сервіс електронної оплати паркування: для цього був розроблений спеціальний мобільний додаток для смартфонів. Водії можуть заздалегідь сплатити за години паркування в безготівковий спосіб чи за допомогою спеціальних скретч-карток.
Із новинок для українців – електронна подача заяв на реєстрацію шлюбів. При цьому зареєструвати відносини жителі 6 українських міст зможуть за 1 добу. Більше того, в Міністерстві юстиції планують передати всі без винятку функції з реєстрації актів цивільного стану місцевим органам влади, щоб людина могла зареєструвати народження дитини, шлюб, зміну прізвища без корупції та складних бюрократичних процедур.
Активісти однієї з IT-стартап платформ столиці вже невдовзі запропонують мешканцям Києва послугу «поліклініка без черг». Вперше додаток у тестовому режимі запрацює У Київському дитячому діагностичному центрі.
Ще один безкоштовний додаток, який запрацював із середини вересня, дозволить водіям у спрощеній формі оплатити і гарантовано погасити штрафи за порушення ПДР. Наступним кроком у функціональності додатку «Штрафи ДАІ» стане онлайн-перевірка наявності штрафів у конкретного водія за номером його посвідчення, а також їх оплата та автоматична система повідомлення про погашення штрафу.
Рішення, що впливають на політику
Проте найефективніше електронні сервіси допомагають запобігати та боротися з корупцією. Найбільш вражаючих результатів вдалося досягти завдяки запровадженню електронної системи державних закупівель Prozorro. Використання системи є обов’язковим для всіх закупівель вартістю від 200 тисяч гривень для товарів і послуг, та від 1,5 мільйона гривень – для робіт. З 1 серпня цього року всі тендери в державі мусять проводитися в електронному форматі, а це величезний ринок у понад 250 мільярдів гривень, який раніше на 80% був корумпованим.
Вже зараз у Мінекономрозвитку фіксують зростання довіри підприємців до нової системи електронних закупівель. Завдяки Prozorro держава поступово повертає довіру бізнесменів. Хоча й досі лунає багато критики щодо збереження окремих можливостей для ймовірних корупційних дій, завдяки Prozorro вже вдалося заощадити 2,9 мільярдів гривень бюджетних коштів.
Ще один електронний сервіс, який може суттєво змінити всі процеси в державі – запровадження електронної системи голосування. Експерти зазначають, що розробити та запровадити відповідний сервіс можна протягом півроку. Однак для цього потрібна політична воля, адже подібна новація в українських реаліях може докорінно змінити всю політичну систему. Підробити електронний чіп для голосування, як і внести зміни до системи електронної ідентифікації та процедури голосування виборця, фактично неможливо. Для цього потрібна ціла армія хакерів та величезний фінансовий ресурс. А отже, підробити результати будь-яких виборів у разі запровадження такої системи не зможе ніхто.
Досвід Грузії: ми лише на початку шляху
У 2012 році Грузія перебувала приблизно на тих самих рейтингових позиціях, що й Україна зараз. Здійснювати реформу в сфері електронного урядування в країні розпочали ще у 2006 році, втім серйозних результатів вдалося досягти лише наприкінці 2014-го.
Щоправда, грузинським реформаторам вдалося досягти значно кращих результатів. В систему електронного урядування та адмінпослуг була також включена банківська система, бізнес. Також суттєвих змін зазнала вся судова система та її складові. Так,у Грузії окремо створювалася низка сервісів G2B (government to business), такі як електронний нотаріат, електронне маркування продукції, електронні аукціони, електронна реєстрація авто, реєстрація нерухомості, бізнесу та дозволів на реконструкцію, електронна система оподаткування. Деякі з сервісів, які в Україні вже втілені, в Грузії запроваджувалися саме в рамках системи електронного урядування – реєстрація бізнесу, система ЗНО, державні закупівлі. В рамках освітньої реформи в Грузії також впроваджувалася комп’ютеризація шкіл та забезпечення першачків нетбуками для навчання.
І це геть не весь перелік електронних послуг та зміни формату роботи, яких вдалося досягти завдяки електронним сервісам. Серед цікавих ідей для втілення в Україні – проект автоматизації канцелярією, автоматизація проекту Агентства соціальних субсидій, електронний проект казначейства та багато інших.
Поки що реалізація змін у деяких перелічених сферах управління державою, її фінансами та майном видається більшості українців фантастикою. Втім, ще кілька років тому реєстрація бізнесу, шлюбів, сплата штрафів онлайн, отримання паспорта та система прозорих державних закупівель видавалися чимось неможливим для здійснення в українських реаліях.
Олександр Радчук, спеціально для «Слова і Діла»
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»