Чи можна позбавити Артеменка повноважень депутата через наявність у нього громадянства Канади?

Читать на русском
Олександр Москалюкексперт з конституційного права

22 лютого голова фракції РПЛ Олег Ляшко заявив, що його політсила ініціюватиме законопроект, згідно з яким депутатів із подвійним громадянством позбавлятимуть мандатів. Безумовно, це ініціатива, яку варто вітати. Якби не одне «але». Річ у тім, що чинне законодавство й так передбачає позбавлення депутатського мандата в такому разі. Втім, для того, щоб знати це, необхідно витратити хвилин так десять, щоб почитати законодавство. Звісно, що часу на це в пана Ляшка бракує.

Справді, Конституція України безпосередньо не передбачає позбавлення депутатського мандата за перебування народного депутата в громадянстві іншої держави. Втім, пункт четвертий частини другої статті 81 Основного закону передбачає, що повноваження народного депутата припиняються достроково в разі припинення його громадянства. Згідно зі статтею 17 закону «Про громадянство України», однією з підстав для припинення громадянства нашої держави є його втрата.

Чи має юридичні наслідки відмова від депутатської недоторканності?Експерт «Слова і Діла» Олександр Москалюк розповів, чому заява нардепа Надії Савченко не позбавить її недоторканності.

Своєю чергою, підставою для втрати громадянства є добровільне набуття громадянином України громадянства іншої держави, якщо на момент такого набуття він досягнув повноліття. При цьому добровільним набуттям громадянства іншої держави вважаються всі випадки, коли громадянин України для отримання громадянства іншої держави мав звертатися із заявою чи клопотанням про набуття такого громадянства.

Відповідно до статті 22 закону «Про громадянство України», рішення про припинення громадянства ухвалює й видає відповідні укази Президент.

Відтак, із правової точки зору все виглядає дуже просто. Петро Порошенко видає указ, розміром менший, ніж півсторінки. Після цього пан Артеменко втрачає громадянство України. Потім, згідно з ч. 4 ст. 81 Конституції, Верховна Рада ухвалює рішення про дострокове припинення громадянином Канади Артеменком повноважень народного депутата України.

Все! Нічого надскладного!

Звісно, це на перший погляд. А насправді, створення такого небезпечного прецеденту для Президента та самих народних депутатів є вкрай невигідним.

Адже логічно буде, що після позбавлення мандату Артеменка в процесі політичних баталій зявлятимуться нові й нові прізвища нардепів, які мають паспорти кількох країн. І тут уже, на жаль, традиційно, в Президента навряд чи вистачить духу ухвалювати рішення про втрату громадянства України вже близькими до нього депутатами, які, до того ж, є членами коаліції. Так само навряд чи депутати ухвалять рішення про позбавлення мандата іноземних громадян, адже наступним може виявитися хтось із них. Ніхто ж не буде рубати гілку, на якій сидить.

Можливо, моє припущення хибне. В такому разі найближчим часом варто очікувати указу Президента й далі вже – рішення парламенту. Відсутність дій з боку Глави держави, а потім і Верховної Ради означатиме лише одне: всі все знають про іноземців-парламентарів, але легше та вигідніше робити вигляд, що вже вкотре вирішити проблему заважає недосконалість вітчизняного законодавства.

Олександр Москалюк, спеціально для «Слова і Діла»

P. S. Коли влада хоче вирішити проблему перебування окремих громадян України в громадянстві ще й іншої держави, вона це робить дуже швидко, часто при цьому порушуючи та ігноруючи всі можливі норми Конституції й закону «Про громадянство України». Достатньо згадати резонансну справу Коболєва (Платона), котрий кілька місяців тому втратив громадянство України за дивних обставин протягом кількох днів, що дало змогу правоохоронним органам екстрадувати його до Молдови.

ПІДПИСУЙТЕСЬ НА НАШ YOUTUBE КАНАЛ

та дивіться першими нові відео від «Слово і діло»
Поділитися: