Хто виграє від заборони Mail.ru Group і кому дістануться 1,5 мільярда гривень ринку інтернет-реклами?

Читать на русском
Олександр Царукексперт з управління інтернетом

15 травня Президент України видав Указ №133/2017, який вводить в дію рішення РНБО від 28 квітня про застосування персональних спеціальних санкцій та інших обмежень відносно низки російських компаній і фізосіб. З-поміж інших, санкції торкнулися популярних інтернет-ресурсів.

Документ поширює чинність економічних санкцій на низку іноземних компаній-резидентів РФ, які надають послуги в мережі Інтернет або продають програмне забезпечення на території України. Мова про Яндекс, Мейл.Ру, ВКонтакте, Лабораторію Касперського, 1С та інших.

Щодо згаданих компаній на території України на три роки передбачено: блокування активів; обмеження торговельних операцій; обмеження виведення капіталу за кордон; обмеження надання телекомунікаційних послуг; обмеження участі в держзакупівлях; обмеження на передачу інтелектуальної власності; заборону Інтернет-провайдерам надавати доступ до цих сайтів

Кому вигідне рішення РНБО і що ця заборона означатиме для звичайних користувачів – у коментарі «Слову і Ділу» розповів кандидат економічних наук, експерт з управління інтернетом Олександр Царук.

Інтернет-блокада і кіберзахист

«Беручи до уваги те, що в Україні триває гібридна війна, питання інформаційної безпеки залишається актуальним. Але має бути правильне розуміння реальних загроз у мережі та ефективне використання інструментів боротьби з цими загрозами», - зазначив експерт.

На його погляд, слід шукати баланс між захистом від реальних загроз і свободою слова в Інтернеті.

«Враховуючи технічні особливості побудови телекомунікаційних мереж в Україні, а у нас зараз працює близько 6 тисяч тільки легальних операторів і провайдерів телекомунікацій, і те, що можливість блокування не була закладена в систему при проектуванні мереж, рішення Президента не може бути реалізоване миттєво», - пояснює фахівець.

Заблокувати ресурси концерну Mail.ru Group (Вконтакте, Однокласники і тд.) і Яндекс технічно не вийде. На це потрібні місяці або навіть роки серйозної роботи, придбання провайдерами нового обладнання і програмного забезпечення.

Можливості обійти блокування

«Якщо правоохоронні органи всерйоз візьмуться за роботу з провайдерами і операторами телекомунікацій – останні обмежать доступ до доменів та ір-адрес згаданих ресурсів. Однак користувачі зможуть легко обійти це обмеження, як це роблять співробітники компаній, в локальних мережах яких заблоковані деякі сайти. Скажімо, використовуючи сайти-анонімайзери, проксі-сервери, vpn-з'єднання або інструменти «дарк нет» (Tor)», - говорить Царук.

За його словами, у правоохоронних і податкових підрозділілах далеко не завжди розуміють, яким чином побудована бізнес-модель великих інтернет-ресурсів і як вони надають свої послуги на території України, не сплачуючи за це податки.

«У багатьох європейських державах триває полеміка з цього приводу і робота з органами юстиції, оскільки виручка основних інтернет-гігантів (Гугл і Фейсбук) в країнах ЄС осідає у податковій гавані – Ірландії і часто виводиться в США через схеми оптимізації оподаткування (метод «Голландський сендвіч»)», - додав фахівець.

Чи втратить бюджет України від блокування ресурсів, які контролювали 50% інтернет-реклами?

«За інформацією Всеукраїнської рекламної коаліції, ринок інтернет-реклами в Україні 2015 року склав выд 2,3 до 2,8 млрд. грн. За оцінками експертів, левова частка цього ринку формується через прямі замовлення на сайті компаній, а не через українських резидентів - рекламні компанії, які сплачують податки на території України», - розповідає експерт.

При цьому, зазначив він, за даними дослідження компанії Qreachers (Digital Media Landscape Ukraine 2015), основним джерелом розміщення реклами був Mail.ru Group, що володіє Mail.ru, Vkontakte, Odnoklassniki, охоплення яких сягає 80% всіх інтернет-користувачів в Україні (22 млн. осіб).

Експерт уточнив, що, за оцінками InMind, 2013 року Mail.ru Group і AdRiver контролювали 60% ринку інтернет-реклами в Україні.

«Левова частка ринку інтернет-реклами у нас контролюється іноземними компаніями, які за фактом здійснюють імпорт рекламних послуг на територію України. Mail.ru Group в 2016 році імпортувала до України тільки рекламних послуг на 1,6 млрд. грн. Більше того, ці послуги потрібно було належним чином розмитнити, сплативши податки відповідно до ст.141 (п.141.4.6-8) і ст.180 (п.180.2-3) Податкового кодексу України. Але не варто забувати про Гугл і Facebook, які імпортували послуг на 800 млн. грн., якщо вірити експертним оцінкам», - аналізує експерт.

Що отримує Україна після введення в дію Указу?

«Державний бюджет, як і раніше, лише за податком на прибуток недоотримає близько 500 млн. грн. з імпорту рекламних послуг на територію України, і стільки ж із ПДВ. Але співвідношення ринку між Mail.ru Group, Google і Facebook має змінитися на користь західних компаній. Тільки от чи готові вони змінити фінансову модель своєї роботи в Україні?», - проаналізував ситуацію Олександр Царук.

Взимку цього року міністр інформаційної політики України Юрій Стець пообіцяв, що Кабмін внесе до Верховної Ради законопроект щодо протидії сумнівному інтернет-контенту.

Водночас, як не дивно, міністр запевняв, що «Однокласники» і «ВКонтакте» не будуть блокувати. Загальний рівень відповідальності політика – 36%.

ПІДПИСУЙТЕСЬ НА НАШ YOUTUBE КАНАЛ

та дивіться першими нові відео від «Слово і діло»
Поділитися: