Контроль без порядку: чого чекати українцям від дорожньої поліції?

Читать на русском
Олександр Радчукполітолог

Підвищення штрафів за порушення правил дорожнього руху і реформування ДАІ у дорожню поліцію поки не дають бажаного ефекту: українці й надалі масово гинуть на дорогах. Дані за 2016-ий рік вражають: трапилося майже 155 тисяч аварій, що на 11,6% більше, ніж 2015 року. Загинули 3187 осіб, понад 32 тисячі людей отримали травми різного ступеня тяжкості.

2017-го тенденції не змінилися. За даними Управління безпеки дорожнього руху Національної поліції України, за 4 місяці цього року сталося 50383 ДТП, що на 14,3% більше, ніж за аналогічний період минулого року. На початку червня в Нацполіції зафіксували рекордну кількість ДТП із загиблими: за три доби, з 3 по 5 червня, загинули 36 людей.

Експерти пов’язують зростання рівня аварійності зі збільшенням кількості авто на дорогах. Правоохоронці серед причин називають ще й тотальне нехтування правилами дорожнього руху. Найчастіше ДТП трапляються через перевищення безпечної швидкості, порушення правил маневрування та керування транспортним засобом у нетверезому стані.

Однак і самі правоохоронці причетні до небезпечної тенденції збільшення смертності на дорогах. Адже хто, як не вони, мали б ретельніше слідкувати за дотриманням водіями ПДР та наведенням ладу на дорогах?

Довгоочікуваний запуск

Ситуація має змінитися вже цього місяця, обіцяють у Нацполіції. Адже цими днями свою роботу почали перші екіпажі дорожньої поліції. Так, на патрулювання вийшли 20 екіпажів, які стежитимуть за порядком на 1200 км українських доріг. Це переважно траси міжнародного та національного значення, такі як Київ-Харків, Київ-Ковель, Київ-Зборів.

Пішоходи не знають ПДР: настав час учити людей виживанню на вулицях, а не в лісіГендиректор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів пояснив, які норми ПДР потрібно змінити.

Передбачається, що в майбутньому один екіпаж патрульних працюватиме на 25 км доріг. Загалом планується передати під контроль поліцейських до 9000 км українських доріг. Також у розпорядженні дорожньої поліції будуть і стаціонарні пости. Визначено 8 таких постів, які патрульним дісталися «у спадок» від ДАІ. Загалом до дорожньої поліції має долучитися близько 2500 патрульних.

В Нацполіції обіцяють, що ці пости виконуватимуть не тільки контрольну функцію, але й сервісну. «В майбутньому ці стаціонарні пости стануть дорожніми станціями патрульної поліції. Громадяни зможуть отримати певні послуги, також на них буде розміщуватися не тільки патрульна поліція, а й в майбутньому інші служби, які будуть взаємодіяти, щоб краще здійснювати нагляд за станом доріг, надавати послуги громадянам і взаємодіяти з метою поліпшення ситуації як з аварійністю, так і зі станом дорожнього покриття», - зазначив перший заступник начальника департаменту патрульної поліції Олексій Білошицький.

Чим відрізняється від ДАІ?

А от у самих водіїв поява дорожньої поліції наразі викликає хіба що скепсис. При цьому побоюються вони як неспроможності патрулів навести лад на дорогах, так і перетворення їх на аналог колишньої ДАІ.

Межі відповідальності: чому не вдається наблизити безпеку руху на дорогах до євростандартів?Політичний експерт розповів про нововведення правил дорожнього руху в Україні та оцінив запропоновані зміни.

У Нацполіції переконують: усі нові патрульні раніше не несли службу в лавах ДАІ. А головна відмінність від ДАІ полягає в тому, що дорожні патрулі не стоятимуть на місці, а 90% часу перебуватимуть у русі. Тобто «ховатися по кущах» або навмисно створювати водіям незручні ситуації, які провокували б дачу хабаря, вони не будуть.

Крім того, дорожня поліція не є якимсь окремим підрозділом, а входить до складу патрульної поліції. Тому поліцейські зможуть замінювати один одного: хтось патрулюватиме вулиці міст, а інші – дороги. Як позначиться така практика на якості виконання обов’язків – поки прогнозувати складно.

«Беззубі» повноваження

Дорожня поліція як пілотний проект запрацювала ще у жовтні 2015-го. Перші шість поліцейських екіпажів на автомобілях «Hyundai Sonata» розпочали патрулювання траси Київ-Житомир. Екіпажі дійсно працювали в режимі патрулювання: вони вкрай рідко зупинялися на узбіччях, більшу частину часу стежили за рухом у потоці автомобілів.

Втім, назвати ефективною таку роботу патрулів важко. Адже фіксувати перевищення швидкості чи інші порушення вони досі не можуть. Жодних технічних засобів поліцейські не мають, і реагують вже на кричущі випадки порушення. При цьому, навіть зупинивши авто, патрульні мають вказати одну з 9 підстав, зазначених у законі «Про Національну поліцію».

ДТП в Україні: причини та покарання за порушення ПДР«Слово і Діло» вирішило проаналізувати причини ДТП в Україні та кількість жертв у їх результаті.

Довести порушення водієм швидкісного режиму мають спеціальні сертифіковані пристрої. У разі фіксації перевищення швидкості патрульні матимуть право зупинити порушника і притягнути його до відповідальності на місці. А поки модель такого вимірювального пристрою у Нацполіції лише підбирають, після чого ще триватиме процедура сертифікації та випуску технічного регламенту для його використання. Зараз на автомобілях патрульних поліцейських мала бути встановлена система «Рубіж», яка дозволяє виявляти автомобілі, які перебувають у розшуку.

З такими обмеженими повноваженням патрульні можуть сподіватися лише на психологічний і профілактичний ефект від їхньої роботи на дорогах. Більше того, на відміну від ДАІ, зараз дорожня поліція позбавлена можливості здійснення так званих «сліпих» перевірок, завдяки яким створювався ефект раптовості.

Юристи також вказують і на ще один важливий аспект, який заважає поліції діяти більш рішуче, – застарілі норми Адміністративного кодексу. Перш за все, потрібно змінити низку норм, які б урахували і розширення повноважень для поліцейських, і гарантії учасникам дорожнього руху у разі скоєння незначних правопорушень. А от більш серйозні порушення ПДР експерти радять віднести до Кримінального кодексу.

Олександр Радчук, спеціально для «Слово і Діло»

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: