Після Майдану гостро постало питання необхідності деполітизації Міністерства внутрішніх справ. Раніше міністр внутрішніх справ за фактом одночасно був міністром поліції, менеджером, який відповідав за роботу цього відомства, та політиком.
Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів фахівець експертної групи «Поліція під контролем» Євген Крапивін, оцінюючи діяльність МВС під керівництвом Арсена Авакова.
Розподіл влади
«У 2015 році ухвалили новий закон про Національну поліцію, де чітко розмежували, що МВС – орган, який координує та скеровує роботу, а Нацполіція – окремий орган виконавчої влади, що при цьому він має певні гарантії незалежності від впливу Авакова. Наприклад, укладається контракт, згідно з яким керівник Нацполіції має відпрацювати 5 років незалежно від зміни уряду, відставки Авакова», – нагадав Крапивін.
Експерт зауважив, що з Деканоїдзе такий контракт не укладали, хоча це пряма вимога закону.
«З одного боку, це позитивний крок, оскільки все, що стосується управління, тепер відділене від міністерства, а міністр нібито не має впливу на поліцію. З іншого – в реальності в нас ситуація дещо інша, а політизація – радше початок процесу, ніж кінець», – додав він.
Фахівець підкреслив, що навіть на законодавчому рівні залишилися механізми впливу на Нацполіцію з боку МВС.
Експерименти з поліцією
«Ядро поліції – кримінальний блок. Найбільша відповідальність на ньому. Якщо не чіпати корупцію на дорогах, то незаконні затримання, катування, вимагання хабарів за відкриття чи закриття провадження, фальсифікація доказової бази, тиск на бізнес – все це пов’язано зі слідчими, оперативниками. Коли стартувала реформа, було розуміння, що починати варто саме з них», – зазначив фахівець.
За його словами, на першому етапі був Аваков, який зі своєю громадською радою написав концепцію та стратегію реформування органів внутрішніх справ.
«Кабмін наприкінці 2014 року її затвердив. Документи досі не реалізовані навіть на 50%. В 2015 році змінився вектор – з’явився Порошенко та грузинська команда. Ека Згуладзе, а потім і Деканоїдзе мали карт-бланш на реформу й могли не зважати на концепцію Авакова», – продовжив він.
Експерт уточнив, що програма Деканоїдзе була непоганою, але заскладною, й також не була реалізована навіть на третину.
«Другий етап реформи – грузинський. Третій етап розпочався з приходом Князєва, який якраз переконав усіх у тому, що проблема номер один поліції – боротьба зі злочинністю. Він робить ставку на реформу кримінального блоку. Є певні зрушення, певні недоліки, запущений експеримент із детективами, але поки це все лише експеримент», – додав фахівець.
Загалом, наголосив він, те, що хоч і на третьому році реформи, але справа дійшла до кримінального блоку поліції, все ж є позитивом .
Проблема обігу зброї
«Точку в дискусії щодо легалізації зброї може поставити Кабмін, ухваливши зміни. Є багато аргументів за і проти. Досвід Молдови говорить про те, що насильницька злочинність зменшилась, а, наприклад, в окремих штатах США після легалізації окремих видів зброї рівень насилля зріс», – зауважив Крапивін.
«Зареєстрована зброя як знаряддя скоєння злочину фігурує рідко», – уточнив він.
За його словами, також досі невирішеною є проблема з мисливською, травматичною зброєю.
«Тут багато корупційних проблем, лазівок, як така зброя реєструється, перереєстровується. МВС не хоче віддавати цей вид заробітку», – підкреслив Крапивін.
Відкритим є й питання нагородної зброї, нагадав експерт.
«Має бути системне бачення, яку зброю дозволяти, за яких умов, що саме легалізувати, як контролювати. Наприклад, у деяких штатах США можна цілком законно мати кулемет, а в інших – пістолет дев’ятого калібру, не більше», – зазначив він.
Довготривала відставка
«Випадок у Княжичах – це дійсно внутрішня кухня поліції, до якої міністр стосунку не має. Проте є багато інших епізодів: корупційні оборудки, держзакупівлі, прямі політичні конфлікти з АП, трагічні ситуації, які дають підстави говорити про те, що Аваков мав би піти у відставку», – підкреслив експерт.
Однак, на його думку, наразі це буде політичним питанням.
«Протистояння НФ і БПП триває вже не один рік, і кожен має власні інтереси. Хоча з професійної точки зору, людина, яка відповідає за управління довіреними йому правоохоронними відомствами й при цьому має конфлікти з АП, губернатором Одеської області та постійно замішана в скандалах, мала б піти у відставку», – проаналізував Євген Крапивін.
Детальніше про діяльність Міністерства внутрішніх справ – за посиланням.
«Слово і Діло» зафіксувало 137 обіцянок Арсена Авакова. Загальний показник рівня відповідальності чиновника становить 47%.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»