Внесений до ВР законопроект «Про особливості державної політики щодо забезпечення державного суверенітету над тимчасово окупованими територіями в Донецькій і Луганській областях» узгоджений із Заходом. Очевидно, в зв'язку з цим у тексті законопроекту з'явилася стаття 7, яка вводить у законодавче поле України Мінські угоди в тій інтерпретації, яка влаштовує РФ.
Про це в ексклюзивному матеріалі «Закон про окупований Донбас. У чому небезпека для України» для «Слова і Діла» розповів журналіст, військовий експерт Денис Попович.
«До ВР внесені два законопроекти – президентський і фракції «Самопомочі». Обидва документи присвячені одній і тій самій темі – поверненню Донбасу. Текст документа з'явився після консультацій із країнами-учасниками Нормандського формату», – нагадав Попович.
За його словами, особливість документа в тому, що є чітке визначення окупованих територій.
«Згідно із законопроектом, такими вважаються «сухопутна територія і внутрішні води в межах окремих територій міст і сіл Донецької та Луганської областей», де збройні сили та окупаційна адміністрація РФ встановили окупаційну владу. Окупованими вважаються внутрішні морські води й територіальне море, що прилягає до зайнятих противником земель, а також повітряний простір над ними», – продовжив експерт.
Журналіст зазначив, що в тексті йдеться про незаконну діяльність ЗС РФ та окупаційної адміністрації, а також зафіксовано, що будь-який нормативний акт, виданий цими структурами, не має правових наслідків.
Як уточнив фахівець, ідеться про документи, підписані в рамках мінського процесу – 5 та 19 вересня 2014 року, а також 12 лютого 2015 року.
Він додав, що саме виконання пунктів «Мінська-2» від 12 лютого 2015 року викликає найбільше суперечностей.
«Документ виписаний таким чином, що дозволяє РФ вимагати від України виконання всіх політичних умов щодо Донбасу. А вони передбачають не лише припинення вогню та відведення озброєнь, а й помилування бойовиків, а також проведення місцевих виборів. І лише наступного дня після виборів має розпочатися процес відновлення українського контролю над кордоном у всій зоні конфлікту», – підкреслив Попович.
Журналіст наголосив, що останній пункт Україну також не влаштовує, на чому наполягав і президент, адже вибори не можуть провести, поки ОРДЛО перебувають під контролем бойовиків.
«Положення Мінських угод у сфері безпеки, згадані в статті 7, якраз і можуть стосуватися виведення російських військ. Однак у законопроекті не уточнюється, про які саме положення йдеться, й не обговорюється послідовність їх виконання. Тому складається враження, що визнаючи у власному законопроекті пріоритетність Мінських угод, президент готовий грати за російськими правилами», – пояснив експерт.
На його думку, прибрати цей пункт буде дуже складно, оскільки РФ також є учасницею Нормандського формату й зацікавлена в тому, щоб «Мінськ» в її інтерпретації набув статусу обов'язкового до виконання законодавчого акту.
«Президентський законопроект внесений як невідкладний. Не виключено, що в тій формі, в якій він поданий, документ може бути ключем до подальшого обговорення формату місії ООН на Донбасі», – резюмував Денис Попович.
Докладніше – в матеріалі «Закон про окупований Донбас. У чому небезпека для України».
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»