Реінтеграція Донбасу: що передбачає законопроект

Читать на русском

Через брак голосів народні депутати не змогли ухвалити у вівторок 16 січня у другому читанні президентський законопроект «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганській областях».

Після першого читання в документ було внесено понад 700 правок але він все одно викликав багато суперечок як серед законотворців так і експертів. Що передбачає проект закону розбирались аналітики «Слова і Діла».

Перш за все в проекті закону зазначено, що тимчасово окупованими територіями у Донецькій та Луганській областях визнаються території, в межах яких збройні формування та окупаційна адміністрація країни-агресора здійснюють контроль. При цьому Україна не визнає тимчасову окупацію.

Також у документі зазначається, що Російська Федерація несе відповідальність за моральну та матеріальну шкоду, завдану Україні, органам влади та місцевого самоврядування, фізичним та юридичним особам. А право власності на майно та інші речові права, що перебувають на тимчасово окупованих територіях – належить Україні.

Особи, які беруть участь у збройній агресії або залучені до окупаційної адміністрації РФ, несуть кримінальну відповідальність за діяння, що порушують законодавство України та норми міжнародного права.

Реінтеграція Донбасу: що виписали в законі та як зміняться повноваження президентаНа порядку денному ВР – законопроект про реінтеграцію Донбасу. У БПП висунули свої вимоги, а в коаліції тривають дискусії. Що зафіксовано в документі, розповіли експерти.

Російська Федерація, як держава-окупант, зобов’язана забезпечити захист прав населення та створити необхідні умови для його життєдіяльності (відповідно до IV Гаазької конвенції від 18.10.1907, IV Женевської конвенції від 12.08.1949). А Україна не несе відповідальності за незаконні дії та рішення РФ.

Законопроектом передбачено збільшення повноважень президента України, Командувача об’єднаних сил, та посадових осіб, які залучені до «відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях». Так, серед іншого президент України уповноважений визначати межі територій та перелік населених пунктів, які є тимчасово окупованою територією, а також своїм рішенням оголошувати стан війни та приймати рішення про використання Збройних Сил України у разі збройної агресії.

Що стосується повноважень силовиків, передбачених новою редакціє проекту, то вже після опрацювання документа до тексту була внесена 10 стаття, що «дає необмежені права всім особам, які залучені до подолання наслідків російської агресії». Про це «Слову і Ділу» повідомив народний депутат від фракції «Самопомочі», член комітету з нацбезпеки та оборони Тарас Пастух.

«Без будь-якого рішення суду поліцейський, військовослужбовець чи навіть цивільна людина, яка долучена до центрів управління, може обшукувати та затримувати вас, безперешкодно обшукувати ваш автомобіль, квартиру, підприємство, навіть якщо воно розташоване за 50 чи 70 кілометрів від лінії зіткнення», – зазначив Пастух.

Силовики отримують безпрецедентні повноваження:

  • Застосовувати зброю та спецзасоби до правопорушників;

  • Перевіряти документ у громадян, затримувати їх;

  • Здійснювати особистий догляд, огляд речей, транспортних засобів;

  • Тимчасово забороняти/обмежувати транспортний та пішохідний рух;

  • Проникати в житлові та ін. приміщення;

  • Використовувати транспортні засоби, що належать громадянам/підприємствам.

Якщо проект закону буде ухвалений у новій редакції, то СБУ отримає право на всій території України прослуховувати телефонні розмови, перевіряти електронну пошту, профілі у соцмережах та ін. з метою попередження терористичних загроз та відсічі збройної агресії РФ. Для цього необхідно буде внести зміни до ст. 7 ЗУ «Про контррозвідувальну діяльність».

Окремо експерти звернули увагу на небезпеку у розмитих формулювання, на кшталт «здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації», а також «райони бойових дій» та «зони безпеки», які з’явились в тексті проекту після правок, не мають чіткого визначення. Це дасть можливість в подальшому писати будь які підзаконні акти під такі широкі визначення.

Досить розпливчастим також виглядає положення про те, що АТО може бути завершено через введення воєнного/надзвичайного стану або з початком заходів із забезпечення нацбезпеки, відсічі та стримування збройної агресії РФ.

Детальніше – на інфографіці.

Раніше Рефат Чубаров розповів, що майже половина правок до законопроекту про реінтеграцію Донбасу пов'язана з Кримом. Також нардеп назвав причину переносу ухвалення законопроекту.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: