Порядок на дорогах: як зміниться життя автомобілістів у 2018 році

Читать на русском
Олександр Радчукполітолог

Минулого року народні депутати ухвалили кілька законопроектів, які посилюють відповідальність водіїв та власників авто. Перш за все йдеться про збільшення штрафів за порушення правил дорожнього руху та законодавче вирішення проблеми з паркуванням.

Очікується, що вже найближчими місяцями парламент може розглянути й законопроекти, які вирішать долю авто на іноземній реєстрації. Вочевидь, проблема «євроблях», які заполонили вулиці українських міст, стосується не лише надходжень до держбюджету, але й безпеки на дорогах.

Загалом же і парламент, і уряд дуже повільно й неохоче здійснюють реформи у сфері безпеки дорожнього руху. Протягом останніх років керівництво МВС неодноразово заявляло про необхідність створення системи автоматичної відеофіксації порушень ПДР у всій країні. Мовляв, така новація змінить ставлення водіїв до безпеки, а «листи щастя» зі штрафами надходитимуть усім без винятку правопорушникам. Втім, усі дедлайни із запровадження цієї системи були зірвані – ані в 2016-му, ані у 2017-му система не почала працювати.

Натомість саме з ініціативи голови МВС Арсена Авакова для водіїв були значно підвищені штрафи. Парламент ухвалив відповідні зміни, й тепер у разі порушення ПДР водіям доведеться викласти чималі гроші.

Діяти жорстко в питанні порушення ПДР правоохоронців змушує ситуація на дорогах. За останні кілька років кількість загиблих у ДТП громадян значно збільшилася. Йдеться перш за все про три основні категорії порушень: перевищення швидкості, керування в стані алкогольного сп’яніння та грубе порушення правил маневрування.

Безпека чи затори: чому норма про обмеження швидкості руху не буде дієвоюУряд вніс зміни до Правил дорожнього руху. Серед головних нововведень – обмеження швидкості руху в населених пунктах із 1 січня із 60 кілометрів на годину до 50. Чи дієвою буде така норма без повного запуску відеофіксації, розбирались експерти.

За останніми даними, які є на сайті Управління безпеки дорожнього руху, за перші 8 місяців 2017 року кількість ДТП перевищує аналогічний показник 2016 року на 8,5 тисяч (або майже 9%). Зросла й кількість дорожньо-транспортних пригод із постраждалими – це майже 17 тисяч випадків. Загинули 1996 людей і майже 22 тисячі були травмовані. Статистика не враховує останніх 4 місяців 2017 року, але можемо припустити, що ситуація не стала набагато кращою. Згадати лише про трагічне ДТП у Харкові в жовтні минулого року, в результаті якого загинули відразу 6 пішоходів.

Протистояння з «євробляхами»

Найбільш політизованим питанням щодо безпеки на дорогах є вирішення проблеми з водіями за кермом авто на іноземній реєстрації. Це питання вже розкололо суспільство на два протилежні табори: частина громадян підтримують найжорсткіші заходи щодо «євроблях», які передбачатимуть розмитнення за всіма процедурами (тобто зареєструвати таке авто буде дуже дорого) та штрафування. Інша частина водіїв та власників авто підтримують рух «євробляхерів», адже йдеться не лише про безпеку на дорогах, а про лібералізацію правил розмитнення авто, що передбачає зменшення податкових сплат до бюджету за вживані авто з Європи.

Інтрига полягає в тому, що і в уряді, і в парламенті налаштовані жорстко вирішити питання з авто на іноземній реєстрації. Тоді як самі «євробляхери» об’єдналися в громадські ініціативи й вимагають суттєво спростити розмитнення пригнаних з ЄС авто. Із такими вимогами вони вже кілька разів влаштовували протести в столиці, які паралізували автомобільний рух.

В уряді вважають, що машини на єврономерах потрібно реєструвати й правильно адмініструвати. «Я вважаю, що всі мають бути в рівних умовах. І думаю, що всі мають розмитнювати автомобілі за правилами, які є для всіх однаковими», – заявив прем’єр-міністр Володимир Гройсман. Втім, і він, і парламентарі допускають можливість перегляду ввізних ставок для вживаних авто саме з країн Євросоюзу. Відповідні законодавчі зміни готуються в профільному комітеті Верховної Ради, який очолює представниця БПП Ніна Южаніна.

Чи будуть запропоновані законодавчі зміни справді компромісними? В парламенті наголошують, що всі проблемні питання будуть попередньо обговорені з представниками громадських організацій, які представляють інтереси водіїв-власників авто на іноземній реєстрації. Чим закінчиться ця епопея, сказати складно, адже на горизонті замайорів ще й фактор президентських та парламентських виборів. Тож і президенту, і уряду, і провладним політикам у парламенті сваритися з потенційними виборцями зараз не на руку.

Штрафуватимуть усіх?

Своєю чергою питання покарання порушників ПДР дуже актуальне в суспільстві. Багато хто з автомобілістів підтримує законодавчі зміни щодо збільшення штрафів за небезпечне керування транспортними засобами.

Що планують змінити в правилах дорожнього руху в 2018 роціНещодавно уряд схвалив постанову, яка внесла зміни до правил дорожнього руху. Аналітики Слова і Діла дослідили, що нового вигадали для водіїв у 2018 році.

З ініціативи МВС наприкінці 2017 року парламент схвалив зміни до законодавства, які передбачають значне збільшення штрафів за безвідповідальне керування авто та іншими транспортними засобами. Перевищення максимальної дозволеної швидкості руху (більш ніж на 50 км/год) тепер коштуватиме 3400 гривень (до змін було 510 гривень). За керування авто в нетверезому стані – за виявлення алкоголю у крові в перший раз порушника чекає штраф у 10200 гривень та позбавлення водійських прав на 1 рік. За повторний випадок – 20400 гривень та позбавлення водійських прав на 2 роки. В разі третього такого ж випадку загрожує штраф у 40800 гривень та неможливість керувати транспортними засобами терміном до 10 років. Жорсткіше штрафуватимуть водіїв і за відсутність водійських прав – від 10200 гривень у перший раз та 40800 гривень у разі повторного порушення.

Особливо непокоїть водіїв зміна швидкісного режиму в населених пунктах – із 60 км/год до 50 км/год. Відповідно, зменшується й максимальна допустима межа перевищення швидкості у +20 км/год. На думку власників транспортних засобів, такі новації мають стосуватися не всіх без винятку ділянок автомобільних доріг, адже це створюватиме штучні проблеми в пропускній здатності шляхопроводів. На думку деяких експертів, загалом зменшення граничної швидкості в населених пунктах мало впливає на безпеку руху для всіх його учасників.

Ще одна цікава новація, яку ухвалили на законодавчому рівні, полягає в тому, що з 2018 року перше посвідчення водія видаватимуть на два роки. Водій матиме право обміняти посвідчення на постійне, якщо протягом двох років із моменту його отримання він не матиме трьох чи більше адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху. Якщо ж такі порушення були, то обміняти посвідчення на постійне можна буде після складання практичного та теоретичного іспитів у сервісному центрі МВС. У відомстві вважають, що такі зміни змусять водіїв відповідальніше ставитися до безпеки руху, крім того, унеможливлять з часом банальну купівлю водійських посвідчень як послугу через автошколи.

Самі водії вважають, що без запровадження ефективної системи притягнення до відповідальності підвищення штрафів мало вплине на безпеку руху. В парламенті досі залишається не розглянутим законопроект №5184, який передбачає й низку інших новацій у правилах безпеки на дорогах. Зокрема, документ передбачає посилення відповідальності за порушення для всіх учасників дорожнього руху – велосипедистів, пішоходів. Також законопроект може повернути практику техогляду авто, що є не найгіршою ідеєю.

Паркувальний колапс

Нарешті, в 2018 році мають серйозно змінитися й правила паркування та відповідальність за їх порушення. Наприкінці грудня народні депутати ухвалили закон, який має серйозно реформувати сферу паркування. Документ ще має підписати президент, після чого він може почати діяти з другого півріччя цього року.

Обмеження швидкості руху: чи штрафуватимуть за 60 кілометрів на годинуЗгідно з нововведеннями до ПДР, в Україні вже з 1 січня 2018-го водіям дозволено рухатися в містах зі швидкістю до 50 км/год. На скільки допустиме перевищення швидкості, розповів експерт.

Документ значно вдосконалює сам механізм притягнення до відповідальності власників авто за порушення правил паркування. Він передбачає безпосередній контакт інспектора з паркування з власником авто для попередження та накладення штрафних балів і штрафу. Крім того, запроваджується можливість автоматичної відеофіксації порушення правил паркування, а також такі поняття, як режим фотозйомки та відеозйомки в «ручному режимі». Що це означає? Поліцейські та уповноважені інспектори з паркування за допомогою камер зі спеціально захищеною програмою, яка автоматично відображає дату та час порушення, GPS-координати авто, зможуть одразу накладати штрафи на автовласників, які свідомо порушили правила паркування.

Закон дуже чітко визначає 17 випадків, згідно з якими авто може бути евакуйоване – більшість із них пов’язані з перешкоджанням руху інших транспортних засобів.

На думку авторів закону, новий документ значно посилить відповідальність за порушення правил паркування, запровадить «заочне» притягнення до відповідальності. А сплачені кошти за паркування та штрафи невдовзі можна буде направити на розбудову транспортної та паркувальної інфраструктури. Так чи інакше, питання легального паркування у великих містах залишається актуальним як ніколи. І перш ніж штрафувати водіїв за неправильну парковку, слід було б передбачити бодай якусь альтернативу. Або принаймні забезпечити єдині правила для всіх без винятку – наприклад, заборона в’їзду великогабаритного транспорту до центру міста або взагалі обмеження автомобільного руху в історичних частинах великих міст.

Олександр Радчук, спеціально для «Слова і Діла»

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: