З початком чергової сесії у Верховній Раді активізувалися власники іномарок на єврономерах, мабуть, сподіваючись, що нардепи нарешті законодавчо вирішать проблему розмитнення вживаних автомобілів-нелегалів. Адже багато депутатів уже третій рік обіцяють ухвалити закони, пов'язані з легалізацією «евроблях».
В Європі цілком пристойну стару іномарку можна купити за 3-7 тис. дол., але мито за неї складе чи не половину вартості самого авто. Тому машину реєструють на юридичну особу, частіше за все в Литві або Польщі, а українця вписують до техпаспорта, щоб він їздив на іномарці протягом року в Україні. Така послуга коштує близько 900 євро. Через рік водій перетинає кордон, знову реєструється й повертається в Україну.
Схема досить вигідна й діє вже кілька років. Скільки нелегальних іномарок потрапило в Україну в 2017-2018 роках і чим вони небезпечні, розбирались аналітики «Слова і Діла».
У 2017 році в Україну були завезені понад 958 тис. так званих «євроблях»: 748,9 тис. потрапили до країни в режимі «тимчасового ввезення» й майже 210 тис. були ввезені в режимі «транзиту». Станом на 31 січня 2018 року на території України перебувають понад 425 тис. авто з іноземною реєстрацією, з них 246 тис. – незаконно.
Власники авто з єврономерами вимагають, щоб в Україні зменшили, а краще взагалі скасували розмитнення вже придбаних європейських машин. Своєю чергою власники іномарок, що придбали їх в офіційних салонах або сплатили мито на кордоні, вважають таку вимогу несправедливою.
Проти зменшення податків жорстко виступають українські «бізнесмени» – власники литовських та інших фірм, які налагодили ввезення авто на «бляхах» через нерезидентів і беруть за свої послуги 900-1400 євро, вважає гендиректор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко.
«Проти також їхні провладні кришувальники-правоохоронці, митники та лобі у ВР. Адже якщо зробити адекватне розмитнення приблизно в 1400 євро, то громадяни оберуть чесне розмитнення, а не віддадуть 1400 євро цим «бізнесменам», – впевнений Назаренко.
Однак річ не лише в чиємусь бізнесі, але й у неможливості притягнути до відповідальності водіїв «євроблях».
«Власники таких авто в разі ДТП можуть тим чи іншим способом уникнути відповідальності. Адже рух більшості таких авто не відстежується правоохоронними органами й не контролюється митниками. Знайти за кордоном особу, яка надала дозвіл на використання іномарки, практично неможливо», – вважає політичний експерт Олександр Радчук.
До того ж часто європейці позбавляються старих іномарок, тому що вони не відповідають екологічним стандартам ЄС. А в Україні особливо не перевіряють, наскільки сильно забруднює авто навколишнє середовище.
Детальніше – на інфографіці.
Раніше прем'єр-міністр Володимир Гройсман заявив, що власники автомобілів з європейськими номерами мають платити ввізне мито. За його словами, Кабмін розробив законопроект, в якому регламентується реєстрація автомобілів з єврономерами, для легалізації водіїв.
ПІДПИСУЙТЕСЬ НА НАШ YOUTUBE КАНАЛ
та дивіться першими нові відео від «Слово і діло»