Якщо корупція є скрізь, то чому вона має зупинитися на порозі військових відомств? Тут багато залежить від позиції першої особи. Натомість у нас постійно порушують закони. Наприклад, українські закони забороняють главі держави вести бізнес. Здається, що зрушень тут у нас немає.
Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів військовий експерт, історик Ігор Лосєв, оцінюючи заву NYT про те, що корупція з газової сфери перейшла до військової.
Під грифом «Цілком таємно». Оборонний бюджет
«Ситуація дійсно складна. І справді є момент щодо високого рівня секретності, який приховує розходи на оборону, оборонний бюджет. Це може бути виправдано, але для цього в країні має бути оголошений воєнний стан, створена ставка верховного головнокомандувача, запроваджені закони воєнного часу, наприклад, про ворожу агентуру, провокаторів тощо», – зазначив Лосєв.
Якщо це все є, то секретність виправдана, а в нас усього цього немає, тому виходить, що й секретність немає підстав, додав він.
З іншого боку, слід враховувати, що якщо ми зробимо все прозоро, то російській розвідці можна буде не працювати, акцентував експерт.
«Якщо ми відкриємо, скільки виробляється танків і гармат, то розвідка РФ залишиться без роботи. Питання корупції в іншому», – підкреслив фахівець.
«Проблема в тому, що в нас хочуть всидіти на двох стільцях, образно кажучи. Але так не буває. Ми або воюємо, або ні», – наголосив експерт.
Державний конгломерат
Окремо стоїть питання «Укроборонпрому», уточнив він, де справді не все гаразд.
«Те, що нещодавно звільнили керівника Романова, багато про що свідчить», – констатував експерт.
Водночас щодо того, що структура є монополістом, не все так неоднозначно, зазначив він.
«В умовах війни військова промисловість може бути монополізована. Питання лише в тому, наскільки там дотримуються норм закону. А норм закону дотримуються тоді, коли людина знає, що за крадіжку буде серйозне покарання. Поки цього немає, а є розуміння, що в разі чого особа потрапить до корумпованого суду, де можна відкупитися, нічого не зміниться. Незалежно від того, монополізована структура чи ні. В немонополізованих структурах також крадуть і здійснюють корупційні схеми», – пояснив фахівець.
Тому, на його переконання, передусім проблема не в монополії, а в політиці «сидіння на двох стільцях».
Контракти оборонних відомств
«Незрозуміло, хто цим займатиметься й відслідковувати замовлення, стежити, чи пішли кошти за призначенням. Правозахисники? То серед них дуже багато російських агентів. А хто перевірить правозахисників? Перевірки нібито покладені на державу, але щоб держава перевіряла, потрібна система заохочень та покарань. У нас такої системи немає», – акцентував Лосєв.
Він додав, що має працювати система військових судів.
«У нас є військова прокуратура, а судів немає. А мають бути військові суди зі спрощеною процедурою судочинства, адже військовий час. Тоді апарат працюватиме добре, тому що кожен знатиме, що з ним зроблять, якщо він піде на порушення закону, крадіжку чи хабар», – пояснив фахівець.
Але цього немає, крадіїв фактично не карають, підкреслив він.
«До того ж Генштаб не очистили по-справжньому, Міноборони – також, тому й маємо такий рівень корупції», – резюмував Ігор Лосєв.
Раніше ми повідомляли, що через паливні схеми чиновника Міноборони відсторонили від посади.
За даними порталу, міністр оборони Степан Полторак обіцяє реформувати Міноборони та Генштаб на всіх рівнях. Повний перелік обіцянок – у досьє міністра.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»