«Дорогі» міністри. Як відрізняються зарплати членів Кабміну та чому?

Читать на русском
Валерій Димовполітолог
Катерина Одарченкополіттехнолог

Судячи із зарплат українських чиновників, пересічним громадянам досить складно сказати, що Україна переживає непрості часи. Ба більше, буває міністри вважають, що їх недооцінюють. Наприклад, у 2016 році невдоволення низьким окладом на держслужбі було винесене в публічну площину серед самих урядовців. Так, екс-міністр інфраструктури Андрій Пивоварський заявив про готовність відкликати свою заяву про відставку, але за умови справедливих зарплат для держслужбовців. Слід зауважити, що нинішній міністр інфраструктури вийшов у лідери за сумою отриманої зарплати за лютий і заробив 83 тисячі 881 гривню. До того ж за підсумками 2017 року Омелян також посів перше місце за зарплатою в Кабміні. Однак те, що зарплатної рівності немає й серед членів Кабінету міністрів, – факт. Наприклад, лютневий дохід прем'єр-міністра виявився набагато меншим – 36 тисяч 585 гривень.

«Слово і Діло» вирішило розібратися, чому доходи членів Кабміну так відрізняються та яка структура нарахування заробітних плат у міністрів.

Політолог Валерій Димов пояснив, що обґрунтування було наступним – міністри мають отримувати заробітну платню, яка конкурує з топ-менеджментом у великих підприємствах, інакше це стимул корупції.

Скільки міністри Гройсмана заробили в лютомуУ лютому в уряді більше за всіх заробив міністр інфраструктури Володимир Омелян, а менше за всіх – голова Мінінформполітики Юрій Стець.

«Інше питання, що скільки нашим чиновникам не плати, корупція не зменшується, але принаймні для того, щоб це унеможливити, ми маємо конкурувати з приватним сектором. Дуже дивно, коли людина отримувала в топ-менеджменті умовно 5 тисяч доларів, а потім перейшла працювати до уряду, наприклад, держсекретарем, пройшла конкурс і отримує умовно 10 тисяч гривень», – зазначив експерт.

Фахівець уточнив, що є певна сітка та градація відповідно до категорій А та Б.

«Міністр отримує ставку меншу, ніж віце-прем’єр-міністр, який своєю чергою отримує менше, ніж прем’єр-міністр. Це виключно ставки. Але далі включаються надбавки», – констатував він.

Уряд іще в 2005 році, а потім за Яценюка намагався унезалежнити держслужбовців від свавілля, нагадав Димов.

«Логічно, що коли є серйозна можливість впливати на зарплату преміями чи надбавками, то потенційно це можуть використовувати. Грубо кажучи, традиційно ставка завжди була невеликою, а надбавки – величезними. Наприклад, можуть нарахувати за ненормований робочий день, інтенсивність роботи. Так, у підсумку комусь можуть дати 5% за сперечання з керівництвом, а хтось отримає 200% надбавки», – додав він.

Яскравий приклад із надбавками – НАЗК та дії його керівництва, звернув увагу експерт.

За його словами, наразі є спроби зробити в структурі заробітних плат зміни, щоб якомога більше залежало від ставки, яка безпосередньо залежить від посади.

«А вже надбавки становитимуть меншу частку в зарплаті», – уточнив він.

Крім того, при нарахуванні зарплат тому ж Омеляну нам невідомі багато факторів, продовжив експерт.

«Ми не знаємо, як нараховували Омеляну частку надбавок за стаж, за інтенсивність тощо. Так само й щодо інших членів Кабміну», – додав політолог.

«Зрозуміло, що Мін'юст, наприклад, має вплив на легалізацію документів, Мінінфраструктури традиційно є серйозним холдингом, який керує «Укравтодором», залізницею та іншими структурами. Традиційно там серйозні гроші, ще з часів Кирпи», – пояснив Димов.

В ідеалі залежність безпосередньо від результату мала би бути ключовою в нарахуванні зарплат чиновникам. Суспільство має розуміти, за що отримують зарплати ті, хто обіймає найвищі державні посади.

Своєю чергою політтехнолог Катерина Одарченко наголосила, що формування зарплати лежить у площині бюджетного процесу.

«Кожен суб’єкт, який претендує на бюджет, подає свої хотілки. Якщо говорити про політичний аспект, то публічно міністр хоче показати, що він такий мегатехнологічний технократ, тому в нього така висока зарплата й він не бере хабарів. Але про це потрібно судити не з об’єму зарплати, а з ефективності реформ. Такої кореляції в нас немає. Для Омеляна це цілком логічний меседж: я ефективний менеджер», - підкреслила вона.

Однак, за її словами, основні втрати не від того, що чиновники мають високі зарплати.

Скільки міністри заробили минулого рокуЗа минулий рік члени Кабінету міністрів України заробили 12,8 мільйона гривень. Найбільше – міністр інфраструктури Володимир Омелян.

«Зарплати чиновників дійсно мають бути гідними. Просто ніхто не звертає уваги на більш серйозні речі. Мільярди втрачені на корупційних схемах, таких як «Роттердам плюс», приміром. Просто в це мало хто заглиблюється, високі зарплати міністрів більш зрозумілі для предмету невдоволення», – звернула увагу експерт.

«Хоча, по суті, з урахуванням всіх вимог та обов’язків зарплата міністра має бути високою. В ЄС, наприклад, чиновники звільнені від податків. У будь-якій державі держслужбовець має свої бонуси», – резюмувала Катерина Одарченко.

Детальніше про те, скільки міністри Гройсмана заробили в лютому, – в нашому матеріалі.

Раніше ми з'ясували, скільки міністри заробили минулого року.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: