Протести на залізниці: чому для пасажирів не вистачає вагонів і чия це провина?

Читать на русском
Володимир НаумовГолова ВЦРТІ

У Львівській області вже вдруге за останній час проводяться акції протесту на залізниці. Вранці 7 травня пасажири, яким не вистачило місця в електричці, перекрили залізничні колії. Люди обурені тим, що «Укрзалізниця» формує склади приміських поїздів із недостатньою кількістю вагонів. Аналогічна акція у Львові відбулася 27 квітня. Тоді близько 200 осіб заблокували залізничні колії на станції «Скнилів». Пасажири не могли виїхати додому на травневі свята через брак місць. При цьому в планах керівництва Мінінфраструктури закупити 60 нових пасажирських вагонів цього року. Крім того, міністр інфраструктури Володимир Омелян обіцяє модернізувати 226 наявних пасажирських вагонів. До слова, інвестиції в «Укрзалізницю» на 2018 рік становлять понад 18 мільярдів гривень.

«Слово і Діло» вирішило розібратися в ситуації й з'ясувати, чому «Укрзалізниця» не постачає необхідну кількість вагонів, у результаті чого такі інциденти вже стають радше правилом, аніж винятком.

Голова ради ГО «Всеукраїнський центр реформ транспортної інфраструктури» Володимир Наумов пояснив, що «Укрзалізниця» розглядає пасажирські перевезення виключно через призму соціального навантаження від держави, а не як бізнес, на якому можна заробляти гроші для підприємства.

За його словами, пасажирські перевезення завжди перехресно субсидувалися за рахунок вантажних перевезень.

«На сьогодні держава та органи місцевого самоврядування винні «Укрзалізниці» за перевезення пільгових верств населення понад три мільярди гривень, і цей борг із кожним днем зростає. Чому питання компенсації досі не вирішене, потрібно запитати в керівництва підприємства», – зазначив Наумов.

Соціальне напруження, пов'язане з приміським сполученням, зростає з кожним днем, і пов'язано це з тим, що «Укрзалізниця» не може вирішити кілька важливих питань, додав він.

«У кожній області має бути укладений договір між «Укрзалізницею» та органами місцевого самоврядування, де ОМС буде замовником послуг, так само, як виконуються внутрішньо обласні перевезення пасажирів автобусами, де чітко прописані умови та оплата за надані послуги», – уточнив експерт.

Другий пробіл у тому, що «Укрзалізниця» не може здійснити стовідсотковий облік перевезених пасажирів, продовжив фахівець.

«Кожен пасажир має придбати квиток, а «пільговик» – отримати безкоштовний квиток. Це дає можливість розуміти, яка кількість пасажирів перевозиться на кожному конкретному напрямку й вчасно додавати або прибирати вагони, перенаправляючи їх на більш затребуваний напрямок. Цього немає. На деяких напрямках пасажири в більшості випадків квитки не купують, пільговики не беруть «безкоштовний» квиток, тому в «Укрзалізниці» вважають, що на цьому напрямку немає достатнього пасажиропотоку й знімають вагон або кілька», – констатував Наумов.

За його словами, насправді, гроші за проїзд або не платяться взагалі, або йдуть до кишені контролерам, тим самим завдаючи збитків підприємству.

«Тож це комплексна проблема. З одного боку, пасажир який не купує квиток, або кондуктор, який дає квитки не всім, з іншого боку – «Укрзалізниця», яка не хоче перетворити приміські перевезення пасажирів на бізнес. І не хоче контролювати пасажиропотік, таким чином втрачаючи гроші», – підкреслив фахівець.

Підсумовуючи, він наголосив, що в усіх європейських країнах такі перевезення дотуються з бюджетів усіх рівнів.

«У нас держава не надає дотацій «Укрзалізниці» з метою компенсації збитків від перевезення пасажирів. Без дотацій від держави перевізник не зможе за мінімальну ціну дати максимальну якість перевезень», – резюмував Володимир Наумов.

Нагадаємо, за даними «Слова і Діла», два роки тому міністр інфраструктури України Володимир Омелян пообіцяв, що до стандартів санітарних норм обслуговування пасажирських вагонів «Укрзалізниці» будуть внесені зміни. У вагонах не використовуватимуться подушки на пір'ї та фіранки.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: