Поки Верховна Рада та Адміністрація Президента намагаються створити Антикорупційний суд в Україні, з'явилася ініціатива на противагу. Назва красномовна – «Народний трибунал». Що це за структура та хто її створив обговорювали в ефірі UMN ведучій Роман Срипін та співкоординатор «Суспільної системи» Віктор Жердицький.
За словами гостя студії, ідея створення «Народного трибуналу» виникла тоді, коли стало зрозуміло, що після Майдану всі хороші ініціативи, які реалізовувалися по різним громадським організаціям та середовищам, не дали результату.
«Ми чотири роки шукали механізм, який би допоміг організувати все це розпорошене, з гетьманськими амбіціями багатошерстне і різновекторне громадянське суспільство. Так виникла ідея створення «Народного трибуналу». Це один з напрямків роботи «Суспільної системи», яка має за мету організувати громадянське суспільство в Україні на противагу олігархічній системі», – пояснив Віктор Жердицький.
За його словами, «Народний трибунал» – це інституція громадянського суспільства, яка має два основних завдання. Перше – оголосити і визнати злочинцями тих посадовців України, які чинили злочини проти українського народу впродовж усіх років Незалежності. Друге – «Народний трибунал» повинен розставити всі крапки над і чітко розділити – що є добро, а що є зло.
«Мінські домовленості – це добро чи зло? Робота в україні російських ЗМІ – це добро чи зло? А робота російських організацій, які пропагують те, що вони пропагують? Чіткі оцінки мають дати фахівці і моральні авторитети, яким довіряє наше суспільство», – пояснив він.
Щоправда «Народний трибунал» не має ніяких повноважень для того, щоб, наприклад, боротися з тою ж корупцією.
«Саме так і будуть нам казати опоненти. «Народний трибунал» створений на противагу Антикорупційному суду, який нічого не зробить та нічого не змінить. Але що у нас може зробити НАБУ чи САП? Антикорупційний суд президента Поршенка примусив створити Захід. Досі не вирішили, хто буде мати право вето на кандидатів у судді цього суду. Тому що президент хоче мати вплив на цю структуру. Або, хоча б відтягнути початок роботи Антикорупційного суду», – сказав Жердицький.
Навіть якщо Антикорупційний суд, зрештою, з’явиться в Україні та почне працювати, то функціонувати він буде приблизно так само, як і НАБУ, переконаний він.
«Має бути змінена вся система – від президента, з усіма силовиками та чиновниками, до голови сільради. Тільки тоді можуть бути якісь реальні наслідки поборення корупції. Але навіть у новостворених структурах завжди знаходиться можливість вплинути на керівництво на користь олігархічної системи», – зазначив Жердицький.
Антикорупційні суди й раніше створювались в нерозвинених країнах світу. Про різні досвіди роботи цих установ можна дізнатися з інфографіки порталу «Слово і Діло». З чотирьох моделей антикорупційних судів найбільш цікава для нас – суд першої інстанції, який наразі діє у 8-ми країнах. Передбачається, що в Україні Антикорупційний суд буде створений за такою ж моделлю. Він має пріоритетну юрисдикцію у справах корупції. Апеляційні скарги розглядаються у Верховному суді.
За такої моделі працюють суди в двох європейських країнах: Хорватії та Словаччині. Якщо подивитися на індекс сприйняття корупції в цих країнах з моменту створення судів і до 2016 року, то Хорватія за 9 років опустилася з 62-го «корупційного» місця на 55-е і це вельми відчутний результат, у Словаччині за 8 років більш скромні показники – всього два пункти, але треба враховувати, що за рівнем корупції вона спочатку перебувала в кращому становищі, ніж та ж Хорватія: з 56-го місця країна опустилася до 54-го.
«Усі суди мають бути Антикорупційними. Так само як і антитерористичними, антизлодійськими і так ділі», – вважає один з творців «Народного трибуналу».
Нагадаємо, ми писали, що Порошенко переніс терміни створення Антикорупційного суду.
Як Верховна Рада намагається розглянути невідкладний президентський закон про Антикорупційний суд, читайте в нашому матеріалі.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»