У нас є органи, які розслідують фінансові економічні злочини, – Департамент захисту економіки Нацполіції, Податкова міліція, яка є напівлегальною, оскільки була ліквідована. Розділ із Податкового кодексу ще в грудні 2016 року виключили, а в КПК вона залишилася, тому діє в напівлегальному статусі. Також є СБУ, яка має економічну контррозвідку.
Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів фахівець Асоціації УМДПЛ Євген Крапивін, оцінюючи створення в Україні Бюро фінансової безпеки.
«Ідея утворення Нацбюро фінбезпеки в тому, щоб об’єднати три підрозділи різних вищеназваних органів у один. Запропоновані три законопроекти. Законопроект №8157 «Про Національне бюро фінансової безпеки України» Ніни Южаніної та альтернативні №8157-1, 8157-2 Журжія та Острікової відповідно», – зазначив Крапивін.
За його словами, всі три документи мають різні моделі.
Наприклад, законопроект Острікової – це взагалі колишній законопроект про фінансову поліцію, але перероблений. Законопроект Журжія, уточнив експерт, фактично перероблений та змінений документ Данилюка, який ще в статусі міністра фінансів готував проект закону, але його не підтримав президент через певний конфлікт.
«На виході це класичний орган досудового розслідування, в якого є слідчі, що розслідують економічні злочини. В першу чергу ухилення від сплати податків, фіктивне підприємництво та розтрата майна керівником організації. По суті, три статті – основні, за якими розслідуються зараз маски-шоу», – пояснив Крапивін.
Він додав, що Южаніної пропонуються ще спецпризначенці, в інші двох документах – ні.
За його словами, всі вони декларують, що модель розслідування буде більше аналітичною, а не силовою, тобто в НБФБ будуть аналітики, які спочатку збирають інформацію щодо всіх державних реєстрів, відкритої інформації в ЗМІ, далі, якщо є підстави, вже починають проводити класичні кримінальні дії – обшуки, тимчасове вилучення майна.
«Зараз Податкова міліція, не розбираючись, просто реєструє провадження, приходить, проводить обшук, вилучає все підряд та отримує ухвалу на це від суду. Речі потім можуть лежати й півроку, а відповідно, якщо це малий бізнес, то він просто паралізований, адже просто немає на чому працювати», – констатував експерт.
Новий орган відмовляється від такого силового сценарію, йде в бік аналітичного, але за фактом в Южаніної залишаються спецпідрозділи фізичної безпеки, що не дуже відповідає концепції, звернув увагу Крапивін.
Він підкреслив, що фактично повноваження такі ж, як у Податкової міліції та Департаменту захисту економіки, але буде інша модель розслідування – не просто слідчі, а поряд із ними ще й аналітики.
При цьому, за його словами, новий орган може мати право на прослуховування, але лише через ухвалу суду, й технічно це робитимуть Служба безпеки та Нацполіція.
«Зараз це єдині органи, які можуть самі прослуховувати. Ніхто не хоче давати прослуховування ані ДБР, ані НБФБ», – резюмував Євген Крапивін.
За що фракції готові голосувати 19-22 червня – в нашому матеріалі за посиланням.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»