Бюро фінбезпеки: чи є ризик ручного управління?

Читать на русском
Євген Крапивінексперт ЦППР

Планується, що НБФБ має бути незалежним органом, є різні концепції та три варіанти – законопроект №8157 Ніни Южаніної та альтернативні №8157-1, 8157-2 Журжія та Острікової відповідно. В законопроекті Ніни Южаніної це правоохоронний орган, який входить до системи органів влади. НАБУ та СБУ працюють у такому статусі.

Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів фахівець Асоціації УМДПЛ Євген Крапивін, оцінюючи створення в Україні Бюро фінансової безпеки.

«НБФБ у законопроекті Журжія координується Кабміном, в Острікової – через Мінфін. Інше питання, кому підзвітний орган. В Южаніної це класична президентська модель. У президента є повноваження призначати голову, звільняти за погодженням із парламентом. У Журжія та Острікової, оскільки це орган виконавчої влади, ця ініціатива має надходити від Кабміну», – зазначив Крапивін.

Однак якщо брати до уваги документ Южаніної й те, що в президента насправді немає повноважень призначати чи звільняти керівників правоохоронних органів згідно з Конституцією, то виникає проблема, уточнив фахівець.

«Є рішення Конституційного суду, де чітко йдеться про те, що повноваження президента не можуть бути розширені. Зараз ми зіткнулися з неконституційною практикою, коли президент призначає голів НАБУ та ДБР. Просто Южаніна йшла в тандемі з президентом, тому зрозуміло, яка в неї мотивація, на відміну від НАБУ чи ДБР», – пояснив він.

Погоджувальна рада: за що фракції готові голосувати 19-22 червняГоловна мета цього пленарного тижня Ради – ухвалити в другому читанні законопроект про національну безпеку.

За його словами, в Южаніної, якщо дивитися за історією законопроекту, був Данилюк, який розробляв концепцію, під кінець вересня документ мали зареєструвати, але виникла сварка з АП щодо питань оподаткування.

Уже в грудні президент заявив, що Южаніна готуватиме новий варіант бюро, додав експерт.

При цьому, наголосив фахівець, є вимоги МВФ, G7, що вказали, яким має бути орган. Зокрема, це має бути цивільний орган, без спецпризначенців, має координуватися через Мінфін.

У підсумку жоден законопроект не відповідає цим вимогам, підкреслив він.

«У випадку із законопроектом Южаніної документ писався під президента, з президентом, а президент потім визначив його як невідкладний. Хоча юридично, згідно з Конституцією, регламентом, він такого права не має. В АП форсують цей процес. Лише сліпий, мабуть, не бачить, що в них є співпраця. Зрозуміло, що президент має отримати від цього бонуси у вигляді ручного управління», – резюмував Євген Крапивін.

За що фракції готові голосувати 19-22 червня – в нашому матеріалі за посиланням.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: