23 липня національний авіаперевізник SkyUp скасував рейси з Єгипту до Львова та в зворотному напрямку. SkyUp позиціонується як перший український лоукостер і цьогоріч отримав сертифікат експлуатанта, що дає право на виконання рейсів. На першому етапі SkyUp використовуватиме два 189-місних Boeing 737-800 2013 року випуску, які раніше літали в Malaysia Airlines. Трохи більш ніж два місяці тому авіаперевізник здійснив свій перший рейс – 21 травня, хоча в планах Мінінфраструктури значився березень. Туроператор Join UP! ситуацію обґрунтував тим, що в зв'язку з неможливістю отримати на постійній основі дозвіл на здійснення польотів повітряного судна типу Airbus А-330 авіакомпанії Air Leisure до аеропорту Харкова SkyUp змушений був відмовитися від використання цього типу судна для здійснення чартерної програми на території України. Однак усі рейси, які здійснював цей борт, перерозподілені між іншими літаками. Крім того, представники компанії уточнили, що інформація про скасування рейсів тоді з’явилася помилково. За фактом, зняли один літак і замінили іншими.
«Слово і Діло» вирішило дізнатися у фахівців про ситуацію на ринку авіаперевезень та про те, чи може взагалі SkyUp функціонувати як лоукостер.
Експерт авіаційної галузі Богдан Долінце підкреслив, що зараз компанія працює радше як чартерний перевізник, навіть квитки в касах купити неможливо.
За його словами, SkyUp фактично забезпечує перевезення туристів пакетних турів, туроператорів, в основному працює з Join UP!
Експерт пояснив, що для простих пасажирів, які просто хочуть скористатися перевезеннями, на сьогодні можливості купити квитки ще не було. Крім того, навіть ціни на авіаперевезення невідомі.
«Якщо говорити про SkyUp як про лоукостер, то потрібно розуміти, що лоукост-модель передбачає певні нюанси в своїй роботі. На сьогодні ми бачимо щодо компанії SkyUp, що вона не відповідає критеріям лоукост-перевізника. Радше чартерного перевізника, чим і займається», – зазначив Долінце.
У лоукостерів флот складається з нових літаків, до 5 років, усі квитки продаються через сайт, вони не продають пакетних турів, додав він.
«Вони рідко займаються підвезенням туристів. Це близько 50% пасажиропотоку на чартерних напрямках. Якщо говорити про звичайні напрямки, то 60-70% – це трудові мігранти, студенти-туристи, а преміум-сегмент – до 10%», – констатував фахівець.
У SkyUp немає такого розподілу, всі 100% – туристи, тобто це чартерна компанія, уточнив він.
«Якщо говорити про флот, то літаки є й старші. Лоукост-компанії якраз заощаджують на всьому, здешевлюють собівартість продукту, а заощаджувати успішно можна лише з великим флотом нових літаків», – пояснив експерт.
Загалом, безвідносно до даного випадку, те, що іноді рейси скасовують, слід розглядати в певному фокусі, наголосив він.
«Дуже значне зростання чартерного ринку. Неготовність компаній перевозити такі обсяги. Тобто взяли занадто багато зобов'язань щодо перевезень, а це призводить до того, що відбуваються часті затримки», – підкреслив Долінце.
Крім того, оскільки літаки тривалий час перебувають у повітрі, то часто не встигають провести всі необхідні форми технічного обслуговування, уточнив він.
За його словами, це не впливає на безпеку, але може призводити до того, що в майбутньому вони не зможуть після посадки злітати, поки не усунуть збої або неполадки.
«Це не впливає на безпеку. Більше на те, що є система, за якою вони працюють. Якщо щось відходить від системи, то літак може успішно літати, але на вимогу авіаційного законодавства вони мають право лише сісти. Злітати – ні», – пояснив фахівець.
Додамо, міністр інфраструктури Володимир Омелян планує до 2030 року збільшити кількість аеропортів в Україні до 50.
Повне інтерв'ю міністра інфраструктури «Слову і Ділу» доступне за посиланням.
Хочете обговорити матеріал? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»