Як Україна бореться з корупціонерами та чи зупинить їх Антикорупційний суд?

Читать на русском
Володимир Цибулькополітолог
Олександр Лємєновексперт в сфері антикорупційної політики, юрист

Міністр юстиції Павло Петренко повідомив, що українські суди оголосили близько 1700 вироків за корупційні злочини в 2017 році. З них 800 осіб відбувають покарання у в’язницях. При цьому в звіті міжнародної антикорупційної організації Transparency International за 2017 рік Україна посідає 130-134-те місце разом із Гамбією, Іраном, М’янмою та Сьєрра-Леоне. Держава набрала 30 балів зі 100, що на один пункт більше порівняно з попереднім роком. До слова, Петренко, який є лідером із виконання обіцянок в уряді, має намір створити в Україні Вищий антикорупційний суд. В АП планують, що суд запрацює вже до кінця 2018 року.

Політолог Володимир Цибулько зазначив, що наразі не йдться про топ-корупціонерів.

Дійсно, справа Мартиненка в суді, щодо справи групи Клименка завершене слідство, справу передали на вивчення, багато інших – також у судах, нагадав він.

З іншого боку, ми хочемо швидкого ефекту, а це інколи диктує більшою мірою політичні вироки, ніж правові, додав експерт.

Петренко планує створити Вищий антикорупційний судСказано 26 травня 2016 р.Статус обіцянки: Виконано

«Слід розуміти, що ми живемо в жорстких конкурентних правових умовах, і якщо держава наухвалює швидких політичних рішень, то засуджені за цими рішеннями можуть поборотися за своє ім’я в Європейському суді з прав людини. За таких обставин як би не довелося відігравати всі сценарії, ще й компенсувати людям гроші», – підкреслив Цибулько.

«Часто апелюють до того, що дрібних хабарників засуджують, а топ-корупціонерів засудити складніше, але окреме питання в тому, кого вважати топ-корупціонером. Наприклад, заступник голови обладміністрації – це топ чи дрібний корупціонер? Адже серед засуджених є й такі», – уточнив він.

Політолог припустив, що ситуація із засудженням топ-корупціонерів та притягненням їх до відповідальності зміниться з появою Антикорупційного суду.

«Тоді вже не буде вибору. Державна система мусить не просто самоочищуватися, але й знаходити форми для жорсткого самоконтролю чиновників. Тут, з одного боку, є механізми, є система ProZorro, з іншого – електронні фінанси, які не дозволяють так нахабно красти. А ще репресивна машина має працювати. Свідомість не змінюється, лише технологічними інструментами не змінюється», – акцентував він.

На думку експерта у сфері антикорупційної політики Олександра Лємєнова, зміни можливі, якщо Антикорупційний суд буде створений на незалежній основі.

«Якщо суд буде створений за процедурою, за баченням, яке фігурує безпосередньо в АП, то в ньому немає жодного сенсу», – наголосив експерт.

При цьому він висловив сумнів, що суд запрацює до кінця 2018 року.

Чи пам'ятаєте Ви, в яких злочинах підозрювали українських політиків?Слово і Діло пропонує непростий тест – згадати не лише фігурантів резонансних справ, а й суть звинувачень, які висували або хотіли висунути українським політикам, нардепам, міністрам, топ-чиновникам і суддям.

«Мають бути обрані принаймні третина суддів. Тому не раніше ніж на початку наступного року. Однак усе одно жодних вироків не варто чекати до наступних президентських виборів», – додав експерт.

Більше про те, як минулого року протидіяли корупційним діянням, – за посиланням.

Чи пам'ятаєте Ви, в яких злочинах підозрювали українських політиків? «Слово і Діло» пропонує непростий тест – згадати не лише фігурантів резонансних справ, а й суть звинувачень, які висували або хотіли висунути українським політикам, нардепам, міністрам, топ-чиновникам і суддям.

Також ми з'ясували, скільки отримують керівники антикорупційних органів.

Повне інтерв'ю з міністром юстиції Павлом Петренком – за посиланням.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: