Чому зміни до Конституції щодо вступу України до НАТО та ЄС можуть скасувати

Читать на русском
Президентський проект закону про євроатлантичні зміни до Конституції може бути скасований через порушення регламенту. Чому так поспішають з ухваленням цієї ініціативи?
Слово і Діло

Верховна Рада ухвалила в першому читанні внесення змін до Конституції щодо курсу на НАТО та ЄС. Підтримати голосування до Ради особисто приїхав президент України Петро Порошенко. В підсумку за ініціативу проголосували 311 народних депутатів. При цьому Порошенко висловив сподівання, що в другому читанні та в цілому цей законопроект парламент зможе розглянути вже в лютому 2019 року. Чому так поспішає президент та чи може так статися, що законопроект буде оскаржений у Конституційному суді, ми розпитали експерта з конституційного права Олександра Москалюка.

Нагадаємо, що проект закон про євроатлантичні зміни до Конституції надійшов до Конституційного суду України 28 вересня 2018 року, а вже 22 листопада суд оприлюднив своє позитивне рішення щодо внесення змін до Основного закону в частині закріплення курсу України до НАТО та Євросоюзу.

Того ж дня спікер Верховної Ради Андрій Парубій наприкінці ранкового засідання доручив комітету з питань правової політики та правосуддя розглянути зміни до Конституції щодо курсу до ЄС та НАТО, а вже ввечері президентська ініціатива була в сесійній зали, навіть попри те, що депутати збиралися ухвалювати бюджет-2019.

Рада попередньо схвалила зміни до Конституції про НАТО і ЄС: як голосували нардепи311 народних депутатів попередньо підтримали зміни до Конституції щодо курсу України в НАТО і ЄС.

«Регламент Верховної Ради передбачає, що комітет до першого читання надає законопроект народним депутатам, причому не пізніше ніж за 7 днів до дня розгляду цього законопроекту на пленарному засіданні Верховної Ради. Як бачимо, ці терміни не були дотримані», – пояснив Москалюк.

За його словами, такий поспіх створив можливість гіпотетичного скасування закону про внесення змін до Конституції.

«По-перше, закон може бути скасований, якщо було порушене особисте голосування, по-друге, коли порушена процедура його ухвалення», – уточнив юрист.

Таким чином, потенційно створюються проблеми, які можуть призвести до скасування закону. Будь-який народний депутат може зібрати підписи ще 45 парламентарів і звернутися до Конституційного суду з приводу порушення процедури ухвалення закону.

На його думку, від цих змін до Конституції нічого не залежить, і вони радше мають декларативний характер, але й мають велику вагу в передвиборчій кампанії, тому президент майже тисне на депутатів – хто не проголосує, той виступає проти змін, проти курсу України до НАТО та ЄС.

«Ці зміни не прописують дорожню карту хоча б на рівні принципів, оскільки детально Конституція й не може нічого прописувати. На рівні принципів, порядку відносин з ЄС, як відбуватиметься поступальний рух, цього немає», – зазначив він.

На думку Москалюка, дуже схоже на те, що, зрештою, зміни до Конституції про курс на ЄС та НАТО будуть проголосовані, й за часом це як раз припаде під вибори.

Нагадаємо, ми повідомляли, що Порошенко вимагає терміново затвердити зміни до Конституції щодо курсу до ЄС і НАТО.

Також ми писали, як голосували нардепи за попереднє схвалення змін до Конституції про НАТО та ЄС.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: