У Міністерстві інфраструктури обіцяють «відкрите небо» з Євросоюзом відразу після президентських виборів наступного року. «Ryanair спільно з нами б'ється за те, щоб українці могли вільно літати в усьому ЄС. Зараз чекаємо виконання обіцянки Єврокомісії щодо підписання угоди про «відкрите небо». Це ключове, що зараз стримує Україну від повноцінного авіазв'язку з містами Європейського Союзу. Це стримує також європейські компанії. Я вірю, що в першій половині наступного року ця довгоочікувана угода буде нарешті підписана», – сказав Омелян. До слова, програма діяльності Кабміну зобов'язує Володимира Омеляна приєднати Україну до Європейського авіаційного простору.
Відкрите небо з ЄС: що гальмує процес?
Експерт авіаційної галузі Богдан Долінце підкреслив, що ситуація ускладнюється через спір Великої Британії та Іспанії. Підписання можливе лише після того, як ЄС і Британія підпишуть угоду щодо Brexit, а Іспанія та Британія підпишуть протокол щодо Гібралтару.
«Якщо питання будуть вирішені, то підписання Угоди цілком реальне. Такий договір цікавий і українським авіакомпаніям, і європейським, які вже задихаються на цьому ринку. Ринок демонструє темпи зростання нижчі, ніж темпи зростання авіаперевезень у Східній Європі», – зазначив Долінце.
Імовірність того, що угоду підпишуть, висока, але потрібно розуміти, що завжди можуть виникнути додаткові політичні зміни, додав він.
За його словами, якщо вихід Британії триватиме довше або буде припинений, то питання «відкритого неба» може опинитися під загрозою.
Завдання для України
Є дві важливі складові. По-перше, нам потрібно привести авіаційне законодавство у відповідність до вимог ЄС, є відповідний графік. Це не означає, що з моменту підписання потрібно всі норми відразу привести до ладу, буде певний час для цього, уточнив фахівець.
«Але, на жаль, багато документів, які зараз розробляються й ухвалюються в галузі, не відповідають тим нормам ідеології, яку закладають до директив ЄС. Як буде після підписання питання. Чи буде Державіаслужба переглядати ці документи? Чи намагатиметься запевняти європейських колег, що правила, ухвалені в Україні, відповідають європейським? Складно сказати», – пояснив Долінце.
Спільний авіапростір з ЄС: кому вигідніше?
З'явиться можливість літати без обмежень до європейських аеропортів з України, констатував він.
Також, за його словами, залишається актуальним питання розподілу слотів у аеропортах. В європейських аеропортах досить складно відбуваються процеси.
«Це пов'язано з обмеженістю та внутрішнім тиском національних перевізників цих країн на захист своїх ринків. Тому українським авіакомпаніям точно не стане легше отримати слоти, які раніше отримували в двосторонньому режимі», – акцентував експерт.
Щодо європейських перевізників, то вони насправді отримають більше прав і можливостей, ніж українські. Вони зможуть літати в українських містах без отримання цих маршрутів у своєї авіаційної влади, наголосив він.
«Питання отримання слотів залишається, але в них з'явиться можливість літати всередині України. Вони можуть здійснювати рейси, які на сьогодні неможливі. Для українських авіаперевізників така можливість не передбачена. Вони не зможуть виконувати внутрішньоєвропейські рейси, хіба що між країнами ЄС», – додав фахівець.
У кожному разі, лібералізація, як показують дослідження європейських країн, дозволяє залучити авіакомпанії на ті напрямки, де були обмеження, уточнив він.
Чи стане ринок автоматично орієнтованим на ЄС?
Сама ідеологія така, що ринок має бути орієнтованим на ЄС, але питання в тому, яким чином ми будемо імплементувати ті документи, що потрібні для цього, пояснив експерт.
«За останні роки ми бачимо, що навіть найкращі принципи лібералізації, інтеграції в ЄС не витримуються. Хоча за деякими напрямками є позитивні рішення», – підкреслив він.
На його думку, якщо буде вплив ЄС у питанні приведення норм у відповідність до європейських, то українські перевізники відчують позитивні тенденції від впровадження цих інструментів, призначених для поліпшення авіаційного ринку.
«У тому числі, наприклад, ідеться про створення Комітету авіаперевізників у аеропортах, ухваленні правил, які дозволять ефективніше захищати права та інтереси авіапасажирів. Не кажучи вже про те, що лібералізація позитивно може вплинути на вартість авіаквитків за напрямками, які раніше були сильно зарегульованими», – резюмував Богдан Долінце.
Повне інтерв'ю міністра інфраструктури Володимира Омеляна – на нашому порталі.
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»