Час підбити підсумки роботи Верховної Ради VIII скликання і подивитися, як кожен окремо взятий народний депутат виконував те, що пообіцяв перед виборами, а також під час каденції. Кожен день «Слово і Діло» аналізує рівень відповідальності двох народних обранців, поки не пройдеться по всьому списку парламентаріїв. Причому рівень відповідальності нардепів наш портал відстежує з моменту їх вступу на посаду. Сьогодні ми розбиралися, як працює Олександр Марченко (позафракційний).
Марченко пройшов до Верховної Ради в листопаді 2014 за одномандатним виборчим округом №90 (Біла Церква Київської області). Він входить до Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства. За час каденції Марченко дав 41 обіцянку, з яких 7 виконав (17%) і 16 – провалив. До закінчення депутатських повноважень йому треба реалізувати ще 18 зобов'язань.
Балотуючись до Верховної Ради Марченко в своїй програмі вказав, що відновить право громадян на заповнення в свідоцтві про народження та паспорті громадянина України графу «національність». Минуло більше чотирьох років, а нардеп так і не подав жодної законодавчої ініціативи на цю тему. Нагадаємо, графа «національність» відсутня в свідоцтві про народження та внутрішньому паспорті відповідно до наказу МВС України від 2 липня 2012 року.
Нардеп не виконав шість передвиборчих обіцянок, що стосуються суддів. У своїй програмі Марченко пообіцяв заснувати обрання місцевих суддів громадою. Нардеп не підтримав 2 червня 2016 року зміни до Конституції України щодо правосуддя і проект закону «Про судоустрій і статус суддів», які передбачають створення Вищої ради правосуддя замість Вищої ради юстиції.
Вища рада правосуддя має право усувати, звільняти суддів і подавати президенту подання на їх призначення. Також рада розглядає питання переведення суддів з одного суду до іншого, і може подавати дозвіл на їх затримання і арешт.
Згідно з проектом закону, суддя має виключно функціональний імунітет, тобто не може бути, без дозволу Вищої ради правосуддя, притягнутий до кримінальної відповідальності за надання правосуддя. Таким чином, для затримання і арешту судді за всі інші правопорушення отримання дозволу від ВРУ не потрібно. Але, оскільки Олександр Марченко проголосував проти прийняття вищезгаданого законопроекту, то провалив передвиборчу обіцянку скасувати суддівську недоторканність щодо кримінальних та економічних злочинів.
З тієї ж причини нардеп не виконав обіцянку запровадити обрання суддів Верховного Суду з'їздом суддів України, оскільки проігноровані Марченко зміни до Конституції дозволяють Вищій раді правосуддя усувати, звільняти суддів і подавати Президенту подання на їх призначення.
Не вдалося нардепу реалізувати програмне запевнення, що він доб'ється запровадження персональної відповідальності суддів за неправомірні рішення. Закон «Про судоустрій і статус суддів», прийняття якого Марченко проігнорував, передбачає, що суддя несе кримінальну або дисциплінарну відповідальність за злочини (наприклад, одержання неправомірної вигоди) і дисциплінарні проступки, що опосередковано можуть впливають на юридичну позицію судді при здійсненні ним правосуддя. У разі притягнення судді до дисциплінарної відповідальності, його позбавляють доплат.
Депутат виконав програмний намір зобов'язати всіх держслужбовців використовувати українську мову на роботі та під час публічних виступів. Він голосував за проект закону «Про державну службу», який надав українській мові статус мови офіційного спілкування посадових осіб державних органів і органів місцевого самоврядування, під час виконання посадових обов'язків. Українська стала мовою діловодства і документації державних органів і посадових осіб.
Ще Марченко голосував за проект закону «Про правовий статус і пам'ять борців за незалежність України в ХХ столітті» і таким чином виконав передвиборче зобов'язання визнати воїнів ОУН-УПА учасниками боротьби за державну незалежність України.
Впорався нардеп і зі своїм зобов’язанням домагатися безвізового режиму з ЄС. Депутат підтримав 5 із 9 законопроектів, що стосуються цієї теми.
Олександр Марченко повинен виконати ще 18 зобов'язань перед виборцями. На виборах він обіцяв ініціювати закон про повернення капіталів з офшорів. Відзначимо, що ще 28 листопада 2014 року парламентарій зареєстрував у Верховній Раді проект закону «Про повернення капіталів, що перебувають та зареєстровані в Республіці Кіпр, офшорних зонах та інших юрисдикціях, звільнених від подвійного оподаткування, або мають пільговий режим оподаткування».
Однак, до цього часу документ обробляється профільним Комітетом парламенту й ніяк не потрапить до сесійної зали.
Схожа ситуація з наміром депутата встановити візовий режим з РФ. Три роки тому група депутатів ініціювали проект постанови про звернення до Кабміну про припинення дії Угоди між урядом України і урядом РФ про безвізові поїздки. Постанова все ще очікує розгляду в стінах парламенту.
Також Марченко збирався заборонити приватизацію стратегічних підприємств. У грудні 2015 року Верховна Рада не підтримала законопроект щодо уточнення деяких положень приватизації. Депутат проголосував проти даного законопроекту, який відправлений на доопрацювання.
Подивитися, як виконують свої обіцянки інші нардепи, про які ми писали раніше, можна в рубриці «Обіцянки країни чудес».
Ви можете також перевірити кількість обіцянок і якість їх виконання будь-яких політиком, скориставшись нашою відеоінструкції.
Всі обіцянки чинних народних депутатів вже проаналізовані за методологією «Слова і Дела». Прочитати аналіз кожного обіцянки будь-якого нардепа можна в рубриці «Верховна Рада» в розділі «Політики».
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»