18 жовтня 2017 року в Україні відбулася одна з найбільш резонансних аварій. У самому центрі Харкова автомобіль Lexus, за кермом якого була студентка Олена Зайцева, на великій швидкості зіткнувся на перехресті з Volkswagen Touareg бізнесмена Геннадія Дронова й вилетів на тротуар прямо в натовп людей. Попередньо повідомлялося, що загинули п'ятеро, ще шестеро осіб отримали травми. Пізніше кількість загиблих збільшилася до шести людей. Відтоді минуло два роки. 26 лютого 2019 року суд оголосив вирок у справі смертельного ДТП. Дронову та Зайцевій дали максимальний термін – 10 років позбавлення волі. Обвинувачених на три роки позбавили права керувати транспортними засобами. Відзначимо, що термін відбування покарання Зайцевої суд ухвалив рахувати з 18 жовтня 2017 року, Дронова – з 8 листопада 2017 року.
Доктор юридичних наук, експерт Центру політико-правових реформ Борис Малишев припустив, що справа є резонансною, але оголошений вирок – це не кінець історії, буде апеляція.
«Проте й апеляція не буде крапкою. У нас уже були приклади, щоправда, з колишніми політиками, коли навіть після того, як вирок набув чинності, через кілька років особу достроково звільняли. Є юридичні інструменти, як це викрутити», – зазначив Малишев.
Навіть якщо після апеляції вирок залишать чинним, за кілька років знову можуть повернутися до цієї історії, уточнив він.
«Але ж не слід виключати, що рішення можуть скасувати, наприклад, частково», – додав експерт.
За його словами, якби ця справа мала менший резонанс, то вирок міг би бути м’якшим, а можливо, й узагалі б не дійшло до суду.
«На жаль, більшість таких справ і до суду не доходили раніше. Є різні відмазки. Наприклад, потрібно провести сотні експертиз, якась із них може загубитись, якусь можуть визнати недійсною, потім виявляють якусь хворобу, комусь вдається ще й втекти за кордон, потім справу зупиняють», – пояснив він.
ДТП на Сумській було в дуже зухвалій формі у вигляді якихось перегонів на перехресті, резонанс не зникав.
«Справа набула максимального розголосу, була велика увага ЗМІ, активістів, тому маємо вирок. А в інших 90% подібних випадків узагалі не знайти обвинувальних вироків. Інколи й до суду не доходить», – констатував фахівець.
Загалом, покарання за порушення ПДР, які призводять до жертв, особливо пішоходів, у світі не дуже відрізняється від нашого. Однак в Україні питання в іншому.
«Водії, які кермують авто в зухвалому стилі, вже коли скоїли смертельний злочин, як правило, вчинили до цього неодноразово адміністративне правопорушення, зафіксоване чи незафіксоване – вже інше питання. Це може бути перевищення швидкості, керування в нетверезому стані чи під дією якихось речовин. І якби ці попередні порушення чітко фіксувалися камерами, засобами відеофіксації, якби патрульні, коли зупиняють, усе фіксували й не відпускали за хабар, якби за дрібне порушення було невідворотне покарання, то, можливо, трагічних ДТП було б менше», – наголосив він.
Вже за дрібне адміністративне порушення має бути невідворотне покарання – штраф, позбавлення водійських прав на певний період, у законодавстві є для цього інструментарій.
«Інша річ, як діють правоохоронні органи, патрульні. Якщо в нас кримінальні справи буксують, то можна уявити, що відбувається з адміністративними. Зупиняють потенційного злочинця в стані алкогольного сп’яніння, він дає 100 доларів і далі їздить ще зухваліше. Якби з першого разу була жорстка санкція, не лише штраф, то ситуація була б іншою, можливо, трагічних випадків виникало б менше. Адже людина або змінила б стиль керування, або була б позбавлена прав на багато років», – додав експерт.
Автофіксацію в нас запроваджують із 2014 року, при тому, що законодавча можливість є давно, нагадав він.
«Уряд регулярно збирається, обговорює, як же це реалізувати, обіцяє, що вже ось-ось, але врешті нічого кардинально не змінюється», – підкреслив фахівець.
«Тим часом, якщо водій порушує ПДР, перевищує швидкість, то за день він може отримати й п’ять штрафів. Так, для заможних це не буде проблемою спочатку. Але якщо щодня камери фіксуватимуть по кілька порушень і надсилатимуть штраф, тому що з таким стилем водіння, як правило, постійно перевищують, то в підсумку кожен день може коштувати 5-7 тис. Не в один момент, але навіть зухвалі водії замисляться, як їздити», – резюмував Борис Малишев.
Які обіцянки політики дають щодо розслідувань резонансних ДТП – за посиланням.
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»