Ця ідея була запропонована ще в 2014-2015 роках, але була зупинена в зв'язку з Мінськими угодами. Йдеться про надання особливого статусу Луганській та Донецькій областям.
Таку думку в коментарі «Слову і Ділу» висловив політичний аналітик Валентин Краснопьоров, оцінюючи заяву президента Петра Порошенка щодо ліквідації посад голів облдержадміністрацій та заміни їх префектами.
«Посади голів облдержадміністрацій як рудимент Радянського Союзу мають бути скасовані. Про це насправді говорили ще три роки тому. Зараз просто йдеться про те, що децентралізація буде продовжена», – зазначив Краснопьоров.
За його словами, префект має менше повноважень, ніж голова ОДА. Його завдання полягає радше в контролі. Фактично, це такий представник центральних органів влади для контролю.
«Основна виконавча та розпорядна функція перекладається на обласні ради. Ми закінчуємо радянський дуалізм, коли є представники президента, Кабміну, які займаються виконавчою системою, і є представники місцевого самоврядування, які також намагаються займатися цими питаннями. Цей дуалізм із появою префектів зникає», – пояснив він.
Основне завдання префекта – відстежувати на предмет конституційності ті рішення, які формують органи місцевого самоврядування, додав аналітик.
Щодо якихось кадрових призначень, то, за його словами, префект може зупиняти рішення органу місцевого самоврядування, якщо знайде в провадженні цього кадра якусь помилку щодо законодавства.
«Префект може призупинити рішення й звернутися до суду. Суд уже вирішуватиме, чи було це законно, людина може не підходити за певними критеріями, які виписані в законі, а її намагатимуться протягти на певну посаду через політичні мотиви. Тоді префект може призупинити призначення й подати до суду. Однак скасувати самостійно призначення префект не може. Так само префект не може й призначити когось на якусь посаду», – уточнив політолог.
Префект відбирається за результатами відкритого конкурсу. Він матиме певний термін діяльності. Зокрема, навіть у разі зміни президента не змінюється префект. Із політтехнологічної точки зору, те, що зараз актуалізувалося це питання, частково є сигналом до голів територіальних громад, можливо, щоб заручитися підтримкою на місцях, підкреслив він.
На його думку, зараз головне завдання Порошенка полягає в тому, щоб показати, що далі буде певний рух в позитивному напрямку, зокрема в частині децентралізації, особливо на тлі Зеленського, який нічого конкретного не озвучує.
Натомість Порошенко конкретно говорить, де помилки, що далі, буде продовжене це, зроблено ось так, грубо кажучи. Це набагато якісніша позиція. Можна сказати, що станом на сьогодні це вже починає впливати, наголосив експерт.
«Такі месиджі говорять виборцю, що далі відбуватимуться процеси реформ та змін на краще – передача повноважень на місцях. Скасування непродуктивного дуалізму влади, який є в ОДА, – це теж сигнал суспільству про готовність змінювати систему на краще. І перед голосуванням у другому турі це вже впливає. Є відчуття, що за останні дні відбувається злам навіть серед тих, хто проти Порошенка й готовий був голосувати за Зеленського. Вже навіть вони починають ставити запитання», – резюмував Валентин Краснопьоров.
Більше про те, що обіцяють кандидати в президенти щодо державного управління, – тут.
Які обіцянки зафіксовані в програмі кандидата Петра Порошенка та чи реально їх виконати – за посиланням.
Також «Слово і Діло» писало, що обіцяє кандидат у президенти України Володимир Зеленський.
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»