Час підбити підсумки роботи Верховної ради VIII скликання й подивитись, як кожен окремо взятий народний депутат виконував те, що пообіцяв перед виборами, а також під час каденції. Щодня «Слово і Діло» аналізує рівень відповідальності двох народних обранців, поки не пройдеться всім списком парламентарів. Причому рівень відповідальності нардепів наш портал відстежує з моменту їх вступу на посаду. Сьогодні ми розбирались, як працює спікер Верховної ради Андрій Парубій (позафракційний).
Парубій був обраний до парламенту восени 2014 року за загальнодержавним багатомандатним округом. 4 грудня 2014-го Парубій був обраний першим заступником голови Верховної ради, а 14 квітня 2016-го – спікером. За час роботи восьмого скликання в депутата набралося 102 обіцянки, з них він виконав 48 (47%), а 35 – провалив.
Не виконав Парубій кілька обіцянок, що стосуються призначення членів Центральної виборчої комісії (нагадаємо, що питання з їх зміною затягнулося на кілька років). У травні 2016 року спікер пообіцяв невідкладно винести питання про призначення нових членів ЦВК до сесійної зали. 3 червня в парламенті був зареєстрований відповідний проект постанови (його ініціював президент Петро Порошенко). Але на розгляд його не винесли, за словами Парубія, через можливість його неухвалення.
18 липня 2016-го Парубій запевнив, що на 5-й сесії одним із перших питань, яке розгляне парламент, буде формування нового складу Центрвиборчкому. 5 сесія Ради завершилася в січні 2017 року, а питання на голосування так і не винесли.
Втретє спікер дав обіцянку щодо оновлення ЦВК в травні 2017 року – обіцяв зробити все можливе, щоб питання внесли до сесійної зали. Але за рік проблема знову не вирішилася: спочатку щодо кандидатів відбувалася спеціальна перевірка, потім чекали висновку комітету. Нагадаємо, що нових членів ЦВК призначили лише у вересні минулого року.
У липні 2017 року голова Ради пообіцяв ставити на переголосування ініціативи, які були ухвалені з фактами кнопкодавства. «Коли в залі є сигнал про те, що такі речі відбуваються (кнопкодавство – ред.) під час персонального голосування, я скасовую це рішення й ставлю на повторне голосування. Так було від першого дня, коли ми ухвалювали програму уряду, й до останніх законів. Тому будь-який із депутатів може підійти до мене й повідомити, що в залі є випадок кнопкодавства. І я в той же момент скасовую рішення й ставлю питання на переголосування», – сказав Парубій.
Цю обіцянку він провалив уже в жовтні: Рада ухвалювала законопроект «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів». Його підтримали 234 нардепи, але депутати від «Самопомочі» помітили факти кнопкодавства. За словами Андрія Журжія, він повідомив про це Парубію, але спікер проігнорував прохання про переголосування.
Відзначимо, що в інтерв'ю «Слову і Ділу» Парубій прокоментував цю обіцянку. За його словами, він може ставити законопроекти на переголосування поки Рада не перейшла до розгляду наступного питання. «Коли ми перейшли на розгляд наступного питання і мені приносять відео або просто говорять про такі факти - з того моменту я вже не маю права цього робити. Згідно з регламентом, коли я оголосив: «рішення прийнято», тільки через регламентний комітет може діяти процедура. Тобто, до моменту голосування до моменту слів «рішення прийнято» я можу поставити на переголосування, якщо до мене підійшли і дали фактаж», – розповів він.
Не виконав Парубій обіцянку винести на голосування ініціативи щодо спрощення процедури притягнення народних депутатів до відповідальності. У липні 2016-го був зареєстрований законопроект «Про регламент Верховної ради України» (щодо тимчасового обмеження в праві виїзду за межі України й заміни слова «арешт» на словосполучення «утримання під вартою»). Зміни ускладнюють народним депутатам, до яких є претензії прокуратури, виїзд за кордон при здійсненні досудових дій щодо них. Але за рік Парубій не поставив ініціативу на голосування, а потім законопроект зняли з розгляду.
Також спікер не виконав обіцянку восени 2018 року ініціювати розгляд пропозицій щодо реформування парламенту. На 9-й сесії Ради Парубій обіцяв розгляд законопроектів щодо посилення національної безпеки України: «Я хотів би окремо винести питання про національну безпеку. Ми ухвалили закон «Про національну безпеку», й нам тепер необхідно імплементувати низку законів, які виходять із базового рамкового закону «Про національну безпеку». Це закони про Службу безпеки, про розвідувальні органи й, звичайно, закон про створення окремого комітету у Верховній раді України для посилення парламентської контролюючої функції». Але нічого з цього парламент під час 9-ї сесії не розглядав.
Виконав Парубій обіцянку підтримати закріплення в Конституції положення щодо курсу України на вступ до НАТО та Європейського союзу. Він голосував за включення цього рішення до порядку денного Ради, а потім безпосередньо за внесення змін до Конституції.
Крім того, Парубій виконав обіцянку домагатись ухвалення Радою рішення щодо зміни кількості комітетів та їх співвідношення з міністерствами. Законопроект про внесення змін до законів України «Про комітети Верховної ради України» та «Про центральні органи виконавчої влади» щодо оптимізації роботи комітетів і співвідношення предметів їх відання зі сферами діяльності міністерств був ухвалений на початку квітня минулого року. Парубій активно ініціював розгляд цього рішення й голосував «за».
У процесі виконання в голови Ради залишаються ще 19 обіцянок. У вересні минулого року Парубій пообіцяв ініціювати ускладнення реєстрації законопроектів Раді (кожен законопроект перед реєстрацією має отримати підтримку депутатів). Але поки відповідної ініціативи він не вніс.
Обіцяв Парубій домагатися, щоб Верховна рада схвалила запровадження візового режиму з Росією. Але зараз усе йде до того, що обіцянка буде провалена, адже таке питання на порядку денному не стоїть.
Усіх зусиль Парубій обіцяв докласти для ухвалення закону про вибори народних депутатів за системою відкритих списків. Спікер Ради став одним з авторів нового Виборчого кодексу, який передбачає відповідні зміни. У листопаді 2017-го Кодекс ухвалили за основу, й відтоді з ним працює профільний комітет.
Подивитись, як виконують свої обіцянки інші нардепи, про яких ми писали раніше, можна в рубриці «Обіцянки країни чудес».
Ви можете також перевірити кількість обіцянок та якість їх виконання будь-яким політиком, скориставшись нашою відеоінструкцією.
Усі обіцянки чинних народних депутатів уже проаналізовані за методологією «Слова і Діла». Прочитати аналіз кожної обіцянки будь-якого нардепа можна в рубриці «Верховна рада» в розділі «Політики».
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
ПІДПИСУЙТЕСЬ У GOOGLE NEWS
та стежте за останніми новинами та аналітикою від «Слово і діло»