В Україні хочуть повернути техогляд автомобілів. Що пропонують водіям?

Читать на русском
Олег Назаренкогендиректор ВААІД

Повернення техогляду є частиною Угоди про асоціацію між Україною та Європейським союзом, тому вже не стоїть питання, повертати техогляд чи ні.

Про це в коментарі «Слову і Ділу» нагадав генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко.

Чому повернення ТО неминуче?

За його словами, Україні потрібно або розривати угоду з ЄС, або запроваджувати ТО, оскільки в угоді чітко вказано, що ми взяли на себе зобов'язання приєднатися до директиви ЄС, згідно з якою техогляд обов'язковий для всіх авто. Україна взяла на себе зобов'язання запровадити техогляд протягом 5 років, з моменту підписання Угоди про асоціцію з ЄС. Формально ми мали це зробити вже цього року, але оскільки в повному обсязі угода запрацювала в 2017 році, то запровадження загального техогляду відтягнули на 2022 рік.

«Повернення техогляду в тому вигляді, в якому він був, поки його не скасував Янукович, у вигляді корупційної торгівлі талончиками, бути не має. Те, що пропонується поки в законі, схоже саме на те, що на нас чекає повернення такої корупції», – зазначив Назаренко.

Техогляд: як в ЄС та що пропонують в Україні

На його думку, якщо повертати техогляд, то за зразком ЄС. У Німеччині ТО проводить або громадська організація «Союз німецьких автомобілістів», або ті організації, які він акредитує. В цьому законопроекті пропонується, що саме Мінтранс акредитуватиме. Тобто самі чиновники визначатимуть, хто має право проводити техогляд.

«Чому не зробити так, щоб самі автомобілісти визначали чи ГО? Чому чиновники? Ми чудово знаємо, чим усе закінчується, коли втручаються чиновники», – додав він.

Сьогодні ТО обов'язковий для вантажних і пасажирських автомобілів. Організаціям, які проводять ТО, заборонено бути пов'язаними із СТО, уточнив експерт.

«На сьогодні відбувається наступне: приїжджає, наприклад, авто без гальм, проходить техогляд, і йому не видають талончик. Авто відправлять ремонтуватися. Тим самим випускають потенційного вбивцю на дороги. У Німеччині такий автомобіль не випустять. Йому запропонують одразу ж відремонтуватися. Виїхати звідти він зможе лише на евакуаторі, якщо вкаже, куди їхати на ремонт в інше місце», – пояснив він.

Як домогтися компенсації за пошкоджений автомобіль на розбитій дорозіУ разі перемоги в суді можна отримати компенсацію в розмірі завданих збитків і навіть купити нову машину. Але для цього доведеться правильно оформити необхідні документи.

У нас же привід для заборони такий, що, мовляв, водій приїде на техогляд, там знайдуть вигадані несправності, і його змусять ремонтуватися. Але як можна знайти несправності, якщо існує комп'ютерна діагностика? Водій подивиться на діагностичну карту й сам вирішить, ремонтувати йому машину чи ні, підкреслив Назаренко.

Тому незрозуміло, чому існує така заборона, констатував він.

Заборона для автодилерів

За його словами, також хочуть заборонити автодилерам, які продають і ремонтують автомобілі, проводити техогляд.

«Це дурниця. На сьогодні сучасна машина має бортовий комп'ютер. І це не лишеи «Мерседес», а й звичайні «Рено». Щоб перевірити цей комп'ютер на предмет безпеки дорожнього руху, щоб він через збої не дав команду кудись врізатися, потрібне відповідне програмне забезпечення. Без цього ПЗ СТО, яке буде призначене Мінтрансом, не зможе перевірити машину», – наголосив фахівець.

З цього приводу в законопроекті вказали, що заводи-виробники зобов'язані пунктам технічного контролю, які акредитував Мінтранс, надавати таке програмне забезпечення, уточнив він.

«ПЗ – це предмет інтелектуальної власності. Наприклад, німецький концерн не слухатиме нашу Верховну раду й не зобов'язаний нікому нічого надавати. ПЗ – це їхня власність. І вони його продаватимуть тим в Європі, кому захочуть. На сьогодні, наприклад, «Мерседес» чи БМВ надають своє програмне забезпечення в ЄС лише за згодою з організаціями, які проводять ТО. Це те ж саме, що зобов'язати засновника Facebook щось віддавати Верховній Раді», – пояснив Назаренко.

Тому, образно кажучи, вчитимуть плавати в нас інструктори, які не вміють плавати самі. Будуть уповноважені Мінтрансом організації, які не матимуть потрібного ПЗ для проведення ТО. В підсумку вийде, що ТО буде неефективним, а на вулиці виїжджатимуть несправні машини, додав він.

«Автозаводи надаватимуть продукти інтелектуальної власності лише тому, кому вважатимуть за потрібне. Ну, або почнуть красти», – акцентував експерт.

На його думку, такі пункти в законі нівелюють ТО, і якщо в законі нічого не зміниься, то ми повернемося просто до торгівлі талончиками.

Вартість техогляду

«Наприклад, визначать, що 1000 організацій в Україні мають право проводити техогляд, але насправді що більше їх буде, то дешевшим буде техогляд», – підкреслив він.

За його словами, що вищою буде конкуренція, то краще.

«Звісно, якщо буде повне завантаження в цих організацій, то вони почнуть завищувати ціни. Буде підхід, мовляв, нікуди не подінуться, все одно пройдуть ТО. А коли вони будуть завантажені не повністю, хтось першим почне знижувати ціну. І вже техогляд умовно буде не 1000 гривень, а 500», – акцентував фахівець.

Інше питання стосується навчання працівників, які проводитимуть ТО. В законі зазначено, що це будуть навчальні центри при Мінтрансі. Цілком логічно виникає питання зарплат. У президента України офіційно зарплата близько 36 тисяч гривень. У нормального автослюсаря на СТО зарплата близько тисячі доларів, інакше він поїде до Польщі чи Німеччини, зазначив він.

«Мінтранс – це державна система. Міністр офіційно там отримує менше, ніж хороший автослюсар. Кого вони запросять та які зарплати дадуть тим людям, що будуть навчати? Вони не зможуть дати зарплату більшу, ніж міністру. Отже, хто піде на зарплату 7 тисяч гривень, щоб навчити людей проводити техогляд? Держава, зокрема Мінтранс, має відійти від техогляду й довірити його громадським організаціям, які самі акредитуватимуть, як у Німеччині», – резюмував Олег Назаренко.

Як домогтися компенсації за пошкоджений автомобіль на розбитій дорозі, читайте за посиланням.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: