Рейтинги партій: як за допомогою соціології маніпулюють виборцями

Читать на русском
Костянтин Бондаренкополітолог
Катерина Одарченкополіттехнолог

За допомогою соціології часто маніпулюють. Наприклад, занадто високий рейтинг демотивує голосувати за цю партію чи депутата. Цим користуються конкуренти.

Таку думку в коментарі «Слову і Ділу» висловив політолог Кость Бондаренко.

«Дуже часто за допомогою соціології маніпулюють. Наприклад, вкидають рейтинги, які показують, що та чи інша партія гарантовано проходить. Умовно кажучи, це робиться з розрахунком на те, якщо вона прохідна, то за неї менше голосуватимуть. Особливо партії-конкуренти цим зловживають», – зазначив Бондаренко.

Водночас є ціла низка соціологічних служб, які пов’язані з окремими політичними силами й свідомо занижують рейтинг тієї чи іншої політичної сили, додав він.

«Можливо, занижують не дуже сильно, в межах статистичної похибки, але все одно. Якщо похибка, наприклад, 2%, то їх можна в когось відняти, а комусь – додати. Існують такі маніпуляції, які дозволяють потім створити негативний образ партії щодо того, що вона непрохідна, не має шансів і не відіграватиме жодної ролі», – підкреслив політолог.

За його словами, це також стосується депутатів-мажоритарників, коли маніпулюють на користь тих чи інших кандидатів. Інколи кандидату можуть приписати навіть 70% підтримки. Дуже високий рейтинг демотивує виборця.

Прогнози соціологів та букмекерів: які партії пройдуть до парламентуСоцопитування віддають пальму першості на дострокових виборах президентській партії, а букмекери дещо іншої думки.

«Існує велика кількість маніпуляцій, тому потрібно порівнювати різні соціологічні дані. Найкраще, коли соціологічні служби надають широкий масив інформації для того, щоб ним користуватися й співставляти цифри. Крім того, слід звертати увагу на ті служби, які цінують свою репутацію», – уточнив він.

Експерт звернув увагу на різницю в рейтингах Центру Разумкова та КМІС. Згідно з їхніми даними, «Слуга народу» набирає 41,5% та 52,3% відповідно. Річ у тім, що КМІС має свою методику оцінювання, яка не завжди сприймається колегами.

«Тут питання методології, підходів. У КМІС завжди цифри відрізняються від тих, які дають інші соціологічні служби. Але, як правило, там є коефіцієнт. Це вже радше питання наукової дискусії», – пояснив він.

Політтехнолог Катерина Одарченко також зазначила, що потрібно дивитися весь масив, щоб робити висновки. Дивитися рейтинг, антирейтинг, другий вибір, регіональну специфіку, похибку, вибірку, регіональну вибірку й багато інших чинників.

«Провести дослідження в країні – це близько 10 тисяч доларів і вище, залежно від того, яка вибірка. Тому потрібно ще й поставити запитання, де беруться кошти на проведення цих досліджень. Навіть найбагатша компанія не може собі дозволити проводити дослідження безкоштовно», – уточнила вона.

Як змінювалися прогнози соціологів і коефіцієнти ставок у двох найпопулярніших букмекерських конторах щодо партій, які зараз можуть вважатися прохідними до Верховної ради, – за посиланням.

Хронологія виборчої кампанії – тут.

Нагадаємо, з програмами всіх партій, їх положеннями, списками та кандидатами в одномандатних округах можна ознайомитися в нашому розділі «Вибори».

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ПІДПИСУЙТЕСЬ У GOOGLE NEWS

та стежте за останніми новинами та аналітикою від «Слово і діло»
Поділитися: