Чим Військова поліція відрізнятиметься від Нацгвардії та Військової служби правопорядку

Читать на русском

До кінця 2019 року в Україні має з’явитися Військова поліція. Таке доручення президент Володимир Зеленський дав Міністерству оборони. Законопроект про функціонування Військової поліції очікує розгляду Верховної ради ще з 2015 року. «Слово і Діло» розбиралося, для чого потрібна військова поліція та які повноваження вона матиме.

В Офісі президента повідомили, що міністр оборони Андрій Загороднюк до 31 грудня 2019 року має впровадити нову об’єднану систему керівництва та управління силами оборони, яка відповідатиме стандартам НАТО. «Крім того, у структурі Міноборони має бути створений сучасний ефективний правоохоронний орган – Військова поліція», – йдеться в повідомленні.

Наразі в Україні діє спеціальне правоохоронне формування у складі ЗСУ – Військова служба правопорядку (ВСП), яка з 2002 року слідкує за порядком в армії, дотриманням військовослужбовцями Статуту Збройних сил, запобігає злочинам серед військовослужбовців, зокрема й розкраданню армійського майна, а також здійснює протидію диверсіям і терактам на військових об'єктах.

Визначена Законом гранична чисельність військовослужбовців і працівників Служби правопорядку не може перевищувати 1,5 відсотка загальної чисельності ЗСУ.

Останні п’ять років йдеться про необхідність реформувати ВСП і до Верховної ради навіть внесли відповідний законопроект ( № 1805) у 2015 році. Щоправда, цей документ спричинив багато критики та нарікань і досі не розглянутий.

Проєктом закону пропонується, що Військова поліція загалом буде мати практично ті самі функції, що й Військова служба правопорядку, і навіть ту саму чисельність, однак до її функцій має додатись проведення досудового розслідування злочинів та правопорушень, які пов’язані з проходженням військової служби, вчинених військовослужбовцями та працівниками Міноборони і ЗСУ, а також проведення оперативно-розшукової діяльності.

І саме ці норми спричиняють найбільшу дискусію. Якщо Військова поліція буде розслідувати злочини військовослужбовців, зокрема й корупційні, то чи не буде вона перебирати на себе функції антикорупційних органів? До того ж, незрозуміло, чи матимуть змогу військові у статусі підозрюваних на захист, і чи будуть це цивільні адвокати чи спеціалізована служба? Враховуючи той факт, що наразі в Україні немає військових судів, то яким чином суди загальної юрисдикції розглядатимуть військові злочини, особливо якщо йтиметься про військову таємницю?

Поки що у зазначеному законопроекті немає відповідей на всі ці питання. Щодо складу Військової поліції, то туди будуть входити головне, центральні та територіальні управління, а також зональні відділи, військові частини (спеціальні відділи Військової поліції, дисциплінарний батальйон, Центр спеціального призначення) і Навчальний центр.

Якщо Військова поліція отримає слідчі функції, то до їх складу входитимуть слідчі та оперативно-розшукові підрозділи, а також – запобігання, виявлення злочинів та інших правопорушень. Також формування матиме структурні підрозділи охорони, патрульно-постової служби та розшуку, військової інспекції безпеки дорожнього руху, спеціального призначення, службових розслідувань, режимної служби, підрозділи Військової поліції в окремих гарнізонах, підрозділи, які забезпечують виконання завдань за призначенням та повсякденну діяльність Військової поліції.

Військова поліція не є якимось українським ноу-хау. У багатьох країнах світу вже давно функціонують подібні структури. Військова поліція США налічує понад 30 тисяч осіб і має досить широкі повноваження: підтримання дисципліни серед військовослужбовців, проведення розслідування військових злочинів, участь у проведенні антитерористичних заходів.

У Німеччині близько 4,5 тисяч військових поліцейських, які охороняють військові об’єкти, органи управління, забезпечують безпеку транспортних перевезень, підтримують дисципліну у військових формуваннях. Трохи більше військових поліцейських у Великій Британії. Вони здійснюють безпеку військовослужбовців, охорону озброєння, військової техніки і майна на військових об’єктах. Подібні формування є в інших країнах, наприклад, Японії, Китаї, Ірані, Туреччині, Індії, Пакистані, Ізраїлі, Італії, Франції, Нідерландах та Російській Федерації.

Раніше ми писали, які доручення міністрам дав президент Володимир Зеленський.

Також ми повідомляли, що міністр оборони назвав головні кроки під час реформування відомства.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: