Катастрофа літака МАУ в Ірані: що відомо цієї миті (доповнено)

Читать на русском

Український літак авіакомпанії МАУ впав 8 січня в Ірані. На борту літака було 167 пасажирів і 9 членів екіпажу. Усі загинули.

У Тегерані (Іран) вранці 8 січня впав пасажирський літак компанії «Міжнародні авіалінії України». Внаслідок авіакатастрофи ніхто не вижив. «Слово і Діло» зібрало все, що на цю мить відомо про інцидент.

Літак рейсу PS752 прямував із Тегерана до Києва. Він вилетів з іранського аеропорту о 6:10 за місцевим часом і за кілька хвилин після зльоту зник із радарів. За останніми даними, на борту літака було 167 пасажирів і 9 членів екіпажу, усі вони загинули. Як спочатку повідомила місцева влада, а пізніше і міністр закордонних справ України Вадим Пристайко, більшість людей у літаку – громадяни Ірану. Інформація щодо країн походження загиблих: Іран – 82, Канада – 63, Україна – 2+9 (екіпаж), Швеція – 10, Афганістан – 4, Німеччина – 3, Велика Британія – 3.

За кілька годин після катастрофи в ЗМІ з'явилося відео, імовірно, падіння українського літака, а також фотографії з місця аварії.

Видео падения украинского лайнера под Тегераном34567890OK

Катастрофа літака МАУ: реакція Зеленського

Президент Володимир Зеленський висловив співчуття рідним і близьким пасажирів і членів екіпажу літака. Глава держави також повідомив, що перериває свою поїздку в Омані й вилітає до Києва. «Усі заходи тримаю на особистому контролі. Дуже прошу всіх утриматися від спекуляцій і висунення неперевірених версій щодо катастрофи офіційними повідомленнями», – зазначив він.

Крім того, Зеленський доручив генеральному прокурору Руслану Рябошапці відкрити кримінальне провадження за фактом авіакатастрофи. «Повинна бути створена слідча комісія з представників силових і профільних відомств, відповідальних за цивільну авіацію. Повинні опрацювати всі можливі версії. Незалежно від висновків про причини катастрофи в Ірані буде проведена перевірка льотної придатності всього цивільного флоту», – заявив президент.

Офіс генерального прокурора почав розслідування авіакатастрофи, дані внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ч. 3 статті 276 Кримінального кодексу (порушення правил безпеки руху або експлуатації повітряного транспорту, що спричинило загибель людей).

В аеропорту «Імам Хомейні» зараз перебувають посол і консул України в Ірані. За дорученням президента апарат Ради національної безпеки і оборони створив оперативний штаб. Для вивезення тіл загиблих підготовлені спеціальні літаки, Україна очікує погодження іранської сторони для відльоту.

Прем'єр-міністр Олексій Гончарук теж висловив співчуття і повідомив, що підготовлено групу для допомоги в пошуковій операції і для розслідування причин катастрофи.

Причини катастрофи українського літака в Ірані

Як відзначили всі офіційні особи, про причини катастрофи можна буде говорити тільки після спеціального розслідування. Наразі рятувальні служби виявили дві чорні скриньки літака.

В Ірані однією з версій катастрофи назвали технічну несправність двигуна. Крім того, там спростували повідомлення деяких ЗМІ про те, що літак міг бути збитий ракетою. Відомо також, що перед падінням літак набрав висоту 2400 метрів, а пілоти не оголошували тривогу.

При цьому в МАУ наполягають на тому, що літак був технічно справний, а екіпаж – досвідченим: «Літак 2016 року випуску, був отриманий авіакомпанією безпосередньо з заводу концерну. Останнє планове технічне обслуговування літак проходив 6 січня 2020 року». У компанії відзначили, що буде проведено ретельне розслідування події з залученням авіаційних експертів України, Ірану, представників компанії-виробника Boeing і Національного бюро розслідування авіаційних подій.

У попередньому звіті Організації цивільної авіації Ірану йдеться, що літак загорівся перед катастрофою і намагався повернутися в аеропорт. Про це свідчать траєкторія польоту і коментарі очевидців.

Видання Reuters 9 січня повідомило з посиланням на джерело в спецслужбах Канади про те, що є докази перегріву одного з двигунів літака. Ще п'ять джерел Reuters – в спецслужбах США, Канади та європейської країни – кажуть про технічну несправність літака МАУ, що впав.

Водночас Bellingcat збирається перевірити версію про ракетну атаку на український літак у Тегерані. Раніше в мережі з'явилася фотографія предмета, нібито знайденого на місці катастрофи і схожого на уламки ракети.

Зеленський вночі провів нараду у зв'язку з авіакатастрофою в Тегерані

Президент України Володимир Зеленський в ніч з 8 на 9 січня провів на Банковій нараду у зв'язку з авіакатастрофою. У нараді взяли участь також прем'єр-міністр Олексій Гончарук, секретар Ради національної безпеки і оборони Олексій Данилов, міністр оборони Андрій Загороднюк, міністр закордонних справ Вадим Пристайко.

В Офісі президента повідомили, що Іран висловив готовність надати необхідну допомогу для розслідування катастрофи. В Україні проводиться робота з родичами загиблих, їм надається психологічна допомога. Крім того, відбувається збір ДНК родичів загиблих українців. 9 січня в Україні оголошено день жалоби.

Також Зеленський опублікував відеозвернення з приводу авіакатастрофи в Ірані. У ньому президент висловив співчуття сім'ям всіх загиблих і запевнив, що сім'ям українців буде надана державна допомога. «Безперечно, пріоритетом для України є встановлення причин авіакатастрофи. Ми обов'язково дізнаємося правду. Для цього буде проведено детальне і незалежне розслідування згідно з нормами міжнародного права», – сказав він.

Звернення Президента України у зв’язку з катастрофою літака української авіакомпанії в Ірані 8 січняОфіс Президента України

На 9 січня в Зеленського була запланована телефонна розмова з президентом Ірану. Також в Україні проведуть позапланові перевірки стану безпеки літаків МАУ та інших вітчизняних авіакомпаній. Українським громадянам рекомендовано утриматися від відвідування регіону. До з'ясування всіх причин катастрофи українським авіакомпаніям заборонені польоти в повітряному просторі Ірану і Іраку. «Зараз наш інформаційний простір повний численними теоріями і домислами щодо трагедії. Потрібно дочекатися хоча б попереднього звіту роботи комісії з розслідування. І я прошу всіх – особливо, коли Україна перебуває в умовах інформаційної війни, – утриматися від маніпуляцій, спекуляцій, теорій змови, поспішних категоричних оцінок і неперевірених версій», – підкреслив президент.

В Ірані для допомоги в розслідуванні перебувають українські фахівці

Розслідуванням авіакатастрофи українського літака буде займатися комісія, створена Організацією цивільної авіації Ірану. Однак сьогодні вночі до Ірану в складі пошуково-рятувальної групи прибули 45 українських фахівців, в тому числі з Державної авіаційної служби, Національного бюро розслідувань авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами і представники МАУ.

Зеленський очікує, що українські фахівці будуть включені в роботу комісії, зокрема, допущені до розшифровки чорних скриньок.

Крім того, прем'єр-міністр Канади Джастін Трюдо заявив, що країна буде домагатися участі її представників у розслідуванні катастрофи літака в Ірані: «Канада буде спиратися на міжнародних партнерів для консульської підтримки і звернеться безпосередньо до Ірану з проханням допомогти в розслідуванні аварії українського літака в Ірані, внаслідок якої загинули щонайменше 63 канадці».

Катастрофа літака МАУ: у РНБО назвали чотири версії

Сьогодні в Раді національної безпеки і оборони розглядають чотири версії падіння літака МАУ в Ірані. За словами секретаря РНБО Олексія Данилова, це:

  • ураження літака зенітною ракетою ЗРК, в тому числі ЗРК «Тор». Інформація про виявлення уламків з'явилася в мережі.

  • зіткнення з безпілотником або іншим об'єктом, що літає;

  • руйнування і вибух двигуна з технічних причин;

  • вибух всередині літака внаслідок теракту.

Крім того, ще три версії того, що сталося, Данилов назвав поки що «закритими».

«До складу комісії включені фахівці, які беруть участь у міжнародному розслідуванні катастрофи малазійського Boeing МН-17 на Донбасі. Наша комісія наразі узгоджує з іранською владою питання виїзду на місце катастрофи і має намір провести пошуки уламків російської зенітної ракети ЗРК «Тор» згідно з тими даними, які були опубліковані в інтернеті», – розповів Данилов.

Водночас президент Володимир Зеленський проводить телефонні розмови з лідерами країн, чиї громадяни загинули внаслідок аварії українського літака. Наразі Зеленський вже поговорив з прем'єром Швеції Стефаном Левеном. У Стокгольмі заявили про готовність допомогти всіма можливими засобами в розслідуванні катастрофи. Розмова була також проведена з президентом Афганістану Мохаммедом Ашраф Гані. Зеленський пообіцяв надавати Афганістану всю інформацію про результати розслідування.

Літак МАУ могли випадково збити іранською ракетою

Увечері 9 січня на перший план вийшла версія про те, що український літак в Тегерані могли ненавмисно збити ракетою. Спочатку про це повідомила низка західних ЗМІ з посиланням на свої джерела. Видання Newsweek з посиланням на джерела в Пентагоні написало, що протиповітряна оборона Ірану, ймовірно, була активна після ракетного обстрілу баз США. Літак, можливо, був вражений ЗРК «Toр-M1».

Телеканал CNN водночас повідомляє, що літак МАУ міг бути збитий двома ракетами класу «земля-повітря» (SA-15) російського виробництва (дані неназваного чиновника, пов'язаного з розвідкою). А The New York Times опублікувало відео нібито моменту ураження літака ракетою.

Cellphone video purports to show moment plane struck by Iranian missileGlobal News

Один із розслідувачів Bellingcat Крісто Грозев повідомив, що ракета могла бути випущена з секретної іранської військової бази IRSG: «Використовуючи візуально сприйняту швидкість руху ракети відповідно др фактично відомої швидкості Тор-М, я зміг обчислити кут траєкторії. Відстань від місця запуску становила близько 6,5 км. Один кандидат: секретна база IRSG».

Водночас зі ЗМІ версію помилкового попадання ракети стали озвучувати і світові лідери. Президент США Дональд Трамп заявив про сумніви в тому, що причиною авіакатастрофи стали несправності з двигуном. «Літак перебував у досить небезпечному районі, і вони могли помилитися. Деякі люди кажуть, що це були технічні проблеми. Особисто я не думаю, що це так», – сказав він.

Прем'єр-міністр Канади Джастін Трюдо прямо заявив, що в його країни і союзників є дані розвідки про те, що літак МАУ був збитий іранськими силами ППО. «У нас є розвідувальна інформація з багатьох джерел, включаючи наших союзників і нашу власну розвідку, яка вказує на те, що літак був збитий іранською ракетою «земля-повітря». Це, можливо, було ненавмисно», – розповів Трюдо на пресконференції.

Цю версію підтримав і прем'єр Великої Британії Борис Джонсон. За його словами, іранська ракета могла випадково вразити літак, що злітав з Тегерана. При цьому Джонсон зазначив, що необхідно провести повне розслідування катастрофи.

Офіційний представник уряду Ірану Алі Рабії заперечує версію з ракетою: «Шкода, але психологічна маніпуляція уряду США і тих, хто свідомо чи несвідомо її підтримує, тільки додає горя тим, хто втратив рідних».

Зеленський закликав міжнародних партнерів надати докази версії з ракетою

Реакція президента Володимира Зеленського на версію про влучення ракети в український літак з'явилася вранці 10 січня. «Версія про влучення ракети в літак не виключається, але на сьогодні не є підтвердженою. Зважаючи на останні заяви лідерів держав у ЗМІ, ми закликаємо всіх міжнародних партнерів – передусім уряди США, Канади і Великої Британії – надати дані і докази, що стосуються катастрофи, в розпорядження комісії з розслідування причин. Вдень у мене буде розмова про перебіг розслідування з державним секретарем США Майком Помпео», – йдеться в заяві.

При цьому глава держави зазначив, що «цінність людського життя вища за будь-які політичні мотиви».

Іран визнав провину в катастрофі літака МАУ

Після низки заяв світових лідерів про те, що український літак в Тегерані могли збити ракетою, влада Ірану офіційно визнала свою провину. «Внутрішнє розслідування Збройних сил дійшло висновку, що, на жаль, ракети, випущені через людську помилку, призвели до жахливої катастрофи українського літака і загибелі 176 невинних людей», – йдеться в заяві президента Ірану Хасан Роухані. Він також пообіцяв притягнути всіх винних в інциденті до відповідальності і розпорядився вжити заходів для виплати компенсації.

Незабаром після президента Ірану свою заяву зробив Володимир Зеленський. Він заявив, що Україна буде наполягати на повному визнання провини: «Ми очікуємо від Ірану запевнень в готовності до повного і відкритого розслідування, притягнення винних до відповідальності, повернення тіл загиблих, виплат компенсацій, офіційних вибачень через дипломатичні канали. Сподіваємося, що розслідування в подальшому буде відбуватися без штучних затримок і перешкод».

Свій коментар дав і президент авіакомпанії МАУ Євген Дихне. За його словами, у нього не було сумнівів в невинності компанії і екіпажу в авіакатастрофі в Ірані.

В Ірані також вже заявили, що прискорять розслідування авіакатастрофи українського літака, при тому, що напередодні говорили про те, що на розслідування може піти до двох років. Судові органи Збройних сил Ірану повинні в найкоротші терміни зібрати документи генерального штабу, Корпусу вартових ісламської революції і Організації цивільної авіації.

Україна виплатить сім'ям загиблих по 200 тисяч гривень

Прем'єр-міністр Олексій Гончарук повідомив, що держава виплатить сім'ям загиблих в авіакатастрофі в Ірані по 200 тисяч гривень допомоги. Крім того, авіакомпанія МАУ відповідно до колективного договору здійснить виплати сім'ям членів екіпажу. Скільки виплатить Іран, як винуватець катастрофи, поки невідомо. «Оскільки катастрофа українського літака не рядовий випадок, виплата компенсацій залежить від домовленостей Ірану й України», – заявив керівник відділу з розслідування подій організації цивільної авіації Ірану Хасан Резайфар.

Тіла загиблих українців планують повернути на батьківщину 20-21 січня. За словами секретаря РНБО Олексія Данилова, 30% тіл загиблих вже ідентифіковані.

Тим часом Офіс генерального прокурора України перекваліфікував справу щодо авіакатастрофи в Ірані на статтю про умисне вбивство: «За результатами обробки даних, отриманих в результаті співпраці з міжнародними партнерами, а також від українських правоохоронців та експертів з місця трагедії, і з огляду на визнання Іраном провини за збитий літак авіакомпанії МАУ військовими цієї країни, Офісом генерального прокурора прийнято рішення про зміну кваліфікації кримінального злочину, за яким порушено провадження». Слідство триватиме за статтями Кримінального кодексу, які передбачають відповідальність за умисне вбивство двох і більше людей і знищення літака. До речі, допомагати в міжнародному розслідуванні катастрофи будуть не тільки країни, чиї громадяни загинули, а й, наприклад, Франція. Саме там будуть розшифровувати бортові самописці.

Президент Володимир Зеленський після визнання Іраном провини в катастрофі літака МАУ знову звернувся до українців. Він повідомив, що в ході розмови з президентом Ірану домовився про максимально швидкий процес ідентифікації тіл загиблих, спільну роботу з розшифровки чорних ящиків, повну юридичну й технічну взаємодії. «Я закликаю всіх міжнародних партнерів України, всю світову спільноту бути єдиними і наполегливими до повного і остаточного розслідування всіх обставин цієї катастрофи. Заради людини, яка повинна в цьому бурхливому світі відчувати себе безпечно – на землі, воді або в повітрі. Тому що людина і ъъ життя повинні бути найвищою цінністю для будь-якої влади, будь-якої держави, будь-якого політика», – сказав Зеленський. Він також пообіцяв, що всі винні в катастрофі будуть покарані.

Звернення Президента України щодо ситуації зі збиттям літака МАУ в Тегерані.Офіс Президента України

Тим часом в кількох великих містах Ірану спалахнули протести після визнання влади провини в аварії українського літака. Протестуючі вимагають відставки влади. Сьогодні вранці, 13 січня, вже відомо про випадки силового розгону акцій.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: