Канал Стамбул: кого налякає Нью Босфор Ердогана

Читать на русском
Осман Пашаєвжурналіст

«Моя мрія – Канал Стамбул», – сказав прем'єр-міністр Туреччини Реджеп Тайїп Ердоган дев'ять років тому. 23 грудня минулого року президент Туреччини Ердоган обіцяв почати будівництво мрії в 2020 році. Штучну артерію паралельно Босфору хочуть прокласти на заході Стамбула до 2027 року. Його технічні подробиці немає сенсу перераховувати. Вони коректно викладені у Вікіпедії. Довжина: 45 км. Він коротше за Суецький (160 км) або Панамський (80 км). Нічого неможливого в проєкті немає.

Полеміка навколо каналу йде на лінії «ви за екологію або за безпеку?»

Публічно президент Ердоган каже, що Канал Стамбул прориють для безпеки самих же стамбульців, припинивши навігацію по Босфору, що міліє. Водночас можна і заробити: Канал Стамбул буде пропускати 120 торговельних суден на добу. Туреччина нібито зможе заробляти на цьому до 5 мільярдів доларів на рік. Зараз багато торговельних суден тижнями стоять на рейді через перевантаженість Босфору.

Торговельні судна під будь-яким прапором мають право на безперешкодний прохід через протоки Босфор і Дарданелли. Туреччина заробляє на навігації, але часом кораблі врізаються в босфорські берега, руйнуючи історичні будівлі і загрожуючи життю та майну городян.

Вибори в Туреччині: як політичні партії поділили голосиУ Туреччині нещодавно пройшли парламентські та президентські вибори. Про те, як розподілилися голоси між партіями, пише Осман Пашаєв.

Противники будівництва об'єдналися навколо мера Стамбула Екрема Імамоглу. Вони називають проєкт «Або канал, або Стамбул», а можливе будівництво – екологічною катастрофою. Канал Стамбул пройде через чотири озера на європейській стороні міста, знищивши джерела прісної води. Європейська частина Стамбула перетвориться на острів.

На берегах штучної протоки планують звести сучасне мегамісто з величезними парками, житловими комплексами і центрами розваг. Під Нове Місто на берегах Каналу піде пів мільярда квадратних метрів землі. «Багатомільярдні тендери – головна мотивація влади», – кажуть в опозиції. «Усе найважливіше не в каналі, а навколо нього», – стверджують опоненти.

Аналітиків ж цікавить інше:

Чи вплине будівництво Каналу на конвенцію Монтре, яка обмежує проходження військових кораблів через Босфор

Викладач факультету права Галатасарайського університету Зейнеп Пірім в інтерв'ю «Голосу Америки» сказала: «Канал Стамбул ставить угоди 1936 року під сумнів. Монтре не поширюється на штучні споруди». А значить, Туреччина може встановити свій суверенітет над водним шляхом з Мармурового моря до Чорного, не порушуючи Конвенції. Припинивши навігацію на Босфорі, Туреччина нібито зможе залишити одну альтернативу – штучний канал. Проходження будь-яких кораблів у мирний і воєнний час Туреччина зможе регулювати національними законами.

Турецький експерт з питань Росії Йорюк Ишик в інтерв'ю каналу «Медіаскоп» сказав, що Москва мовчить, а значить, не сприймає всерйоз геополітичну версію проєкту. У турецької сторони нібито кілька разів була можливість відповідно до Монтре обмежити проходження російських кораблів.

Монтре дозволяє це робити, якщо Туреччині загрожує небезпека. Але Туреччина не зробила цього жодного разу з початку війни в Сирії і окупації Криму. Туреччина не скористалася своїм правом навіть під час «літакової кризи» в 2015-му, коли ВПС країни збили російський Су-24.

У мирний час військові судна чорноморських країн вільно пересуваються через турецькі протоки Босфор і Дарданелли, обмеження діють на підводні човни, авіаносці і тоннаж кораблів. Крім того, необхідно завчасно повідомляти про проходження військового судна. Для нечорноморських країн обмежений час перебування в Чорному морі – щонайбільше 21 день.

Момент істини для Ердогана: три причини, навіщо Туреччині ставати диктатуроюТуреччина стала на шлях диктатури. Та чи слід звинувачувати у цьому лише самих турків? Інтриги додає той факт, що в ЄС побачили в останньому турецькому референдумі суттєві загрози для демократії, тоді як у США – ні.

На думку контр-адмірала у відставці Тюркера Ертюрка, угодами Монтре найбільше незадоволені США: «Чорне море – єдине на планеті, куди не можуть увійти американські авіаносці. США – глобальний гравець. Звичайно, вони хочуть змінити баланс сил. Ми навіть у роки холодної війни не допустили зіткнень у Чорному морі. Для збереження стабільності ми повинні дотримуватися Монтре».

Колишній адмірал впевнений, що конвенція 1936 року є логічним продовженням Лозаннської угоди 1923 року, яка гарантує територіальну цілісність Туреччини. Він стурбований, що перегляд Монтре серйозно зашкодить Туреччини.

З військової точки зору будівництво штучного каналу вигідно Румунії, Болгарії, Грузії та Україні

Зараз Росія домінує в чорноморському регіоні. Щомісячні зустрічі Ердогана і Путіна створюють ілюзію довіри між двома президентами. Але Путін після зустрічей з Ердоганом зустрічається з сирійським лідером, а Башар Асад перед телекамерами водить свого хранителя тими мечетями, в яких команда Ердогана збиралася помолитися після швидкої перемоги над дамаським режимом.

Відкриття газопроводу «Турецький потік» поки нічого не принесло Анкарі. Путін не пішов на поступки щодо ціни на газ. Анкара досі купує його за найвищими тарифами в Європі. До спроби військового перевороту в 2016-му Ердоган публічно закликав не допустити перетворення Чорного моря в «Російське озеро». Україна після російської агресії практично втратила свободу пересування в ньому, а в Азовському морі Москва прямим текстом звела українську активність до рівня пляжного плавця: «за буйки не запливати». Канал Стамбул може допомогти провернути те саме з Росією, заблокувавши її на своїй же території.

Професор політології університету Кахраманмараш Тогрул Ісмаїл стверджує, що проєкти, подібні Каналу Стамбул, завжди багатовимірні. Про реальні цілі будівництва проєкту можна буде говорити після того, як у нього з'являться інвестори.

Попередній бюджет проєктування і будівництва каналу варіюється в межах 15-25 мільярдів доларів. Хто буде в нього інвестувати, не знає ніхто. «Поки гіпотетичний канал не впливає на можливу зміну сил у чорноморському регіоні», – каже Тогрул Ісмаїл. «Можна буде обійти Босфор, але складно обійти Дарданелли. Якби США хотіли увійти в Чорне море, то ніякі обмеження за Монтре не завадили б зробити їм це», – говорить професор Ісмаїл.

Осман Пашаєв, спеціально для «Слово і Діло»

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: