Таксі на кожен день: як зміниться ринок приватних перевезень

Читать на русском
Олександр Радчукполітолог

Ринок приватних перевезень – одна зі сфер, яка з початком пандемії коронавірусу COVID-19 почала розвиватися більш швидкими темпами.

Цьому сприяють два основних фактори: по-перше, багато підприємств перейшли на роботу в онлайн та доставляння товарів, тож для зв’язку із клієнтами їм на постійній основі потрібні кур’єри та служби доставки. По-друге, заборона користування громадським транспортом та страх заразитися небезпечною хворобою, а також відсутність інших можливостей для пересування спонукає громадян частіше використовувати таксі.

Однак сфера надання послуг таксі досі розвивається за власними законами ринку – на законодавчому рівні «правила гри» досі не закріплені. Про необхідність законодавчого врегулювання почали говорити ще два роки тому. А нещодавно Міністерство інфраструктури внесло на розгляд парламенту проєкт закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання діяльності з надання послуг з внутрішніх перевезень пасажирів на таксі та легковими автомобілями на замовлення».

Ринок, який і до 2020 року зростав динамічними темпами – передусім йдеться про великі міста – почав розвиватися ще швидше. Тож цілком очевидно, що держава прагне врегулювати взаємовідносини з таксистами та ринком приватних перевезень, обіг якого становлять десятки мільярдів гривень на рік, більша частина з яких залишається поза оподаткуванням. Є також і сподівання, що ухвалення відповідного законопроекту дозволить не тільки наповнити бюджет, а й посилити відповідальність і безпеку як перевізників, так і пасажирів.

Суцільна «тінь»?

До цього часу в Україні державою регулювалася лише діяльність ліцензованих таксі, частка яких на ринку перевізників при досить високій зайнятості населення в цій сфері катастрофічно мала. За офіційними даними, це від 2 до 5% тих, хто надає послуги таксі легально і, відповідно, сплачує податки до бюджету.

Ціни на проїзд: де можуть подорожчати транспортні послугиРішення про збільшення мінімальної заробітної плати негативно вплине на комунальні підприємства й до важких умов під час карантину з’явиться додатковий ризик подорожчання проїзду, вважає експерт.

За приблизними підрахунками експертів, обсяг ринку перевезень становить 40-50 мільярдів гривень на рік, левова частка якого (98%) перебуває в тіні. Як свідчать дані Офісу ефективного регулювання (BRDO), частка «білого» ринку становить лише 1 млрд грн. Отже, бюджет держави недоотримує близько 4 млрд грн.

Тіньовий ринок таксі сприяв розвитку сервісів на зразок «Uber», «Bolt» и «Uklon», які за спрощеною схемою (достатньо лише зареєструватися на їхній платформі та укласти онлайн-контракт) налагоджують співпрацю з нелегальними перевізниками, пояснюючи необхідність таких угод відсутністю достатньої кількості водіїв і незначною кількістю легальних таксі.

Причину такого стану речей у сфері перевезень вбачають у застарілому законодавстві, яке вимагало для здійснення перевезень спеціальної ліцензії або реєстрації водіїв як ФОПів, наявності сертифікованого таксометра і подачі відповідної звітності.

Це сприяло зменшенню кількості охочих отримати офіційну ліцензію на здійснення послуг таксі, особливо за можливості «простим шляхом» і без оформлення всіх необхідних документів, медичних довідок підключитися до баз «мережевих» компаній, уникаючи офіційного оформлення та сплати податків, а також цивільно-правової відповідальності перед пасажиром. Така ситуація останнім часом призводить до погіршення якості перевезень і безпеки пасажирів.

Спроба №2

Врегулювати ринок таксі в Україні намагалися й раніше. Два роки тому Міністерство інфраструктури на чолі з міністром Володимиром Омеляном внесло на розгляд Верховної ради законопроект №3107 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо врегулювання роботи таксі, легкових автомобілів на замовлення та інформаційно-диспетчерських служб».

Вихід із карантину: що буде із цінами на таксі та трафіком у КиєвіУ найближчій перспективі затори на київських дорогах можуть спровокувати транспортний колапс, вважає експерт.

Цей законопропроект містив низку нововведень, які, на думку авторів, повинні були спростити процедуру ліцензування для учасників ринку та надати право правоохоронним органам контролювати здійснення господарської діяльності суб’єктами або фізичними особами, які не отримали відповідних ліцензій на перевезення в таксі. Серед нововведень пропонувалися наступні:

  1. ввести до законодавчого поля поняття «організатор перевезень на таксі», «інформаційно-диспетчерська служба» та «перевезення на таксі»;

  2. надати повноваження Нацполіції контролювати наявність ліцензій у таксистів;

  3. контролювати діяльність диспетчерських служб шляхом проведення планових та позапланових перевірок;

  4. врегулювати ринок через спрощення процедури ліцензування, що має сприяти офіційному працевлаштуванню водіїв;

  5. водіїв, які хочуть працювати офіційно, мали б зобов’язати регулярно проходити медогляд, а їхні авто – техогляд.

Для автомобілів, які б працювали в якості таксі, мали б видавати на жовті номерні знаки. Місцеву владу мали б зобов’язати створити спеціальні парковки для таксі та дозволити цим автомобілям користуватися смугою для громадського транспорту.

Але не склалося. Законопроект виявив низку недоліків, зокрема в тому, що державний контроль над перевізниками створював додаткові ризики для корупції, оскільки не всі водії та їхні транспортні засоби відповідатимуть умовам ліцензування. Також виникали побоювання, що з ухваленням закону з’являться можливості для зловживань на ринку місцевих перевезень. Адже багато перевізників є одночасно депутатами місцевих рад, які отримають можливості для не зовсім добросовісної конкуренції з рештою учасників ринку. Особливо, якщо з’явиться можливість здійснювати перевірки та контроль з боку правоохоронних органів.

Крім того, таксування для багатьох водіїв не є основним заробітком, тому перейматися оформленням ліцензій, платити податки та звітувати перед державою вони точно не захочуть.

Почати з чистого аркушу

Отже, у серпні в уряді оголосили про розробку нової законодавчої ініціативи у сфері надання послуг з внутрішніх перевезень пасажирів на таксі. Варто зазначити, що до написання даного законопроєкту залучили експертів із середовища профільних недержавних організацій, представників бізнесу та чиновників галузевого міністерства, а тому є сподівання, що всі зацікавлені сторони отримають те, чого прагнуть.

П'яні за кермом: як зараз карають нетверезих водіївЧому деякі водії змогли уникнути покарання? Що з цього приводу думає Верховний суд? Зараз штрафують чи одразу заарештовують, і що треба знати про новий законопроект?

За новим законопроектом послуги з перевезень можуть здійснювати як ліцензовані служби таксі (юридичні особи і ФОПи), так і перевізники на замовлення, до яких долучаються фізособи з патентом. Ліцензія для провадження діяльності з внутрішніх перевезень пасажирів на таксі скасовується, натомість створюються реєстри автомобільних перевізників та провайдерів інформаційних послуг.

Для легалізації учасників ринку перевезень фізособам пропонується замість ліцензії купувати патент для перевезень на замовлення, термін дії якого може тривати від 1 місяця до року, або укладати договір в електронному вигляді з перевізником чи провайдером інформаційних послуг. Кожен перевізник зобов’язаний також мати медичну довідку та сервісну книжку автомобільного перевізника, індивідуальний страховий поліс.

Здійснювати контроль за дотриманням перевізниками законодавства буде «Укртрансбезпека». Штрафні санкції за порушення встановлених для перевізників правил або відсутність встановлених законом довідок перевищують вартість патенту на рік (1 мінімальна зарплата), і можуть становити від 17000 до 34000 гривень.

Врегулювання ринку таксі – це ще й питання транспортної безпеки. Новий закон має посприяти підвищенню відповідальності перевізників за якість і безпечність наданих послуг. Крім того, його ухвалення забезпечить додаткові надходження до бюджетів різних рівнів податків та зборів – за оцінками експертів, йдеться про додаткові 800 мільйонів гривень на рік.

Олександр Радчук, спеціально для «Слово і діло»

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: