Експерти почали розшифровку бортових самописців військового літака Ан-26, який зазнав аварії біля Чугуєва Харківської області увечері 25 вересня. Літак здійснював навчальний політ. На борту перебували 27 осіб, з них 20 курсантів Харківського військового університету. Загинули 26 осіб. Вижив тільки один курсант. «Слово і діло» нагадує про найбільші авіакатастрофи, які сталися з українськими літаками за часів незалежності України.
Авіакатастрофа українського літака поблизу Салоніків
70 осіб загинули під час авіакатастрофи пасажирського літака Як-42 поблизу Салоніків у Греції, яка сталася 17 грудня 1997 року. Жоден із 62 пасажирів та 8 членів екіпажу не вижив.
Рейс 241 авіакомпанії «Аеросвіт» за маршрутом Київ-Одеса-Салоніки під час буревію та поганої погоди врізався у схил гори Пенте-Пігадія за 72 км від Салоніків. Більшість пасажирів летіли до Греції відзначати Різдво.
Літак знайшли на висоті 1 100 метрів під шаром снігу в горах після трьох днів пошуків. В операції брали участь п'ять тисяч військових та 29 гелікоптерів. Один літак грецьких ВПС розбився під час операції, на його борту загинули п'ять військових.
Спочатку рейс здійснював «Боінг-737», але в Одесі в нього виявили несправність двигуна, тому політ продовжили на Як-42, який компанія «Аеросвіт» взяла в лізинг у «Львівських авіаліній».
Причини авіакатастрофи роками встановлювали в судах Греції та України. Зрештою в червні 2005 року Верховний суд Греції дійшов висновку, що помилок припустилися як пілоти, так і диспетчери, які проявили злочинну недбалість, неправильно зрозуміли пілота, не вжили достатньо заходів для запобігання катастрофи і невчасно повідомили про зникнення літака з радарів. Тюремний вирок у 5 років і 5 місяців, який було скорочено раніше, їм підтвердили.
«Львівські авіалінії» ліквідовано 2011 року, а за 2 роки припинив існування й «Аеросвіт».
Падіння винищувача Су-27 УБ у Скнилові
Скнилівська трагедія сталася 27 липня 2002 року, коли військовий винищувач Су-27УБ під час аерошоу впав на військовий аеродром «Скнилів» у Львові. Пілот встиг катапультуватися, але внаслідок падіння літака на летовищі загинуло 77 осіб і ще 543 особи постраждали, отримавши травми різного ступеня тяжкості.
Серед причин авіакатастрофи – відхилення від польотного завдання і помилка в пілотуванні Су-27. Зрештою кримінальні справи були проти всіх причетних до організації авіашоу 12 осіб, хоча суд виправдав чотирьох генералів.
Перший пілот Володимир Топонар отримав 14 років в’язниці (вийшов через 11 років), другий пілот Юрій Єгоров – 8 років (вийшов через 2,5 року), командувач 14-го авіаційного корпусу генерал-майор Анатолій Третьяков отримав 6 років ув’язнення (вийшов на волю у 2007-му), помічника керівника польотів, підполковника Юрія Яцюка засудили до 5 років (відсидів майже 3 роки), начальник служби безпеки польотів 14-го авіакорпусу Анатолій Лукіних отримав 4 роки умовно. Жоден із засуджених своєї провини не визнав.
Збиття літака рейсу МН17 біля Донецька
17 липня 2014 року неподалік Торезу Донецької області з російського «Буку» був збитий пасажирський літак Boeing-777 авіакомпанії «Малайзійські авіалінії» рейсу МН17. У результаті збиття літака загинуло 298 осіб – 283 пасажири, 15 членів екіпажу. За кількістю жертв катастрофа Boeing 777 стала найбільшою в історії України та найсмертоноснішим збиттям пасажирського літака.
Міжнародне розслідування встановило, що літак було збито зенітним ракетним комплексом «Бук» російського виробництва. 24 травня 2018 року влада Австралії та Нідерландів офіційно звинуватили Росію в катастрофі літака.
Окрім створення міжнародної спільної слідчої групи, Рада ООН створила міжнародний трибунал щодо розслідування за фактом збиття літака рейсу МН17.
Судовий процес зі звинувачення чотирьох причетних до катастрофи малайзійського авіалайнера MH-17, збитого над Донбасом, розпочався в березні 2020 року і, за оцінками юристів, триватиме 4-5 років.
Збиття літака «МАУ» в Тегарані
8 грудня 2020 року український пасажирський літак Boeing-737, що належав авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України», був збитий ракетою. Загинули усі, хто перебував на борту: 176 осіб, з яких 167 пасажирів і 9 членів екіпажу.
Керівництво МАУ заявило, що технічний стан літака був хорошим, помилка пілотів виключена, а екіпаж було заздалегідь підсилено досвідченими пілотами, враховуючи складність рейсу.
11 січня президент Ірану Хасан Рухані визнав, що літак було випадково збито ракетами, випущеними Корпусом вартових Ісламської революції. За словами офіційних представників Ірану, причиною трагедії став людський фактор. Наразі слідство триває.
Раніше «Слово і діло» писало про наймасштабніші авіакатастрофи світу за останні 40 років.
Також ми розбиралися з експертом, чи покарають винних у збитті літака МАУ в Тегерані.
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»