Нещодавно Кабмін ухвалив постанову, якою запровадив граничні торговельні надбавки (націнки) на пальне на період дії карантину. Після цього низка мереж АЗС призупинила продаж преміум-пального. Утім Міністерство економічного розвитку заявило, що урядова постанова про регулювання цін на пальне не поширюється на його преміум-види. Що коїться з цінами на пальне і чому бізнес не задоволений рішенням уряду, розбиралося «Слово і діло».
Чому підвищили ціни на пальне
Відповідно до рішення Кабміну, гранична надбавка нараховуватиметься до середньої вартості пального, яка визначатиметься на основі даних за попередню декаду з урахуванням акцизу та податку на додану вартість.
Тобто, граничний рівень торговельної надбавки становитиме:
- не більше 7 гривень (включно з ПДВ) на 1 літр для дизельного пального;
- не більше 5 гривень (включно з ПДВ) на 1 літр для автомобільних бензинів.
Тобто з 15 травня продавці зобов'язані враховувати цю надбавку під час встановлення роздрібної ціни на пальне на АЗС.
Як бізнес відреагував на підвищення цін на пальне
У «Європейській Бізнес Асоціації» кажуть, що така ініціатива лише сприятиме ще більшій тінізації ринку і тут програють усі сторони.
Асоціація наголошує, що постанова уряду може поставити прозорий бізнес в єдиний «ціновий коридор» та спотворити ринкову конкуренцію. У свою чергу мережі АЗС Socar, KLO, WOG та OKKO заявили про призупинення продажів преміального бензину та дизелю через постанову Кабміну.
Як постанову трактує міністерство
Однак Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України наголошує, що дія постанови Кабінету міністрів поширюється на автомобільні бензини та дизельне пальне, включені до Переліку товарів, що мають істотну соціальну значущість, а саме на: бензин марки А-92, А-95 та дизельне пальне.
«Під встановлення максимальної торговельної надбавки не підпадає брендове преміальне пальне з покращеними показниками якості та позначення (маркування) якого включає певну торговельну марку», ‒ додали в Мінекономіки.
Середні ціни на ринку були нижчими за визначені урядом – експерт
У коментарі «Слово і діло» директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн зазначив, переважна більшість українських АЗС у 2021 році відповідала озвученим критеріям Мінекономіки, тож споживачі мали змогу обирати постачальника пального в широкому ціновому діапазоні.
«Нам абсолютно незрозумілі передумови запровадження держрегулювання й цілі, які ставить перед цим проєктом міністерство», ‒ наголосив Куюн.
За словами експерта, на заправних станціях, де заявлені ціни були вищими, реальна вартість нафтопродуктів була близькою до розрахункової за рахунок дисконтних програм, які передбачають знижки обсягом 2,5-3,0 грн/л.
Крім того, експерти групи розрахували граничний рівень цін на бензин і ДП за алгоритмом міністерства. Отримані значення вони зіставили з фактичними цінами на АЗС у січні-квітні 2021 року. Середня розрахункова ціна на бензин А-95 становила б 28,4 грн/л, на дизельне пальне – 27,4 грн/л. Фактичний середній рівень роздрібних цін у 2021 році становив 27,4 грн/л і 26,8 грн/л.
«Таким чином, середні значення ринку перебували нижче від рівнів, запропонованих Мінекономіки», ‒ зазначив фахівець.
Він додав, що така ініціатива уряду стимулюватиме розвиток нелегального ринку, який уже досяг безпрецедентних масштабів.
«На торгівлі фальсифікатом і на схемах ухиляння від оподаткування тіньовики отримують перевагу від 3 до 12 грн/л і збільшують обсяги продажів. Водночас сумлінні учасники ринку змушені збільшувати торговельні націнки, щоб компенсувати відтік реалізації. Держрегулювання лише посилить цю ситуацію, вдаривши по «білому» бізнесу, і штовхне ринок у тінь ще сильніше», – заявив Сергій Куюн.
Раніше Сергій Куюн розповідав, як ситуація з цінами на нафту позначиться на вітчизняному паливному ринку і коли чекати покращення ситуації.
Також «Слово і діло» в інфографіці пояснює, чому Кабмін вирішив регулювати ціни на топливо.
Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»