Міністр економічного розвитку Ігор Петрашко в п'ятницю, 14 травня, написав заяву про звільнення. За інформацією ЗМІ, його (і ще двох членів Кабміну) про це попросив президент Володимир Зеленський. Петрашко працює на своїй посаді з березня 2020 року, але вже восени його збиралися відправити у відставку – у Верховній раді реєстрували, але потім відкликали відповідну постанову. І тоді, і зараз причиною звільнення називають неефективність роботи. Пост міністра економіки тепер може зайняти нинішній керівник Податкової служби Олексій Любченко. Як Ігор Петрашко виконував обіцянки протягом трохи більше року, розібралося «Слово і діло».
Наші аналітики зафіксували у Петрашка 75 обіцянок: 40 він виконав (53%) і 35 – провалив. Всі обіцянки міністра можна подивитися тут.
Реформа АМКУ та локалізація виробництва у системі держзакупівель: що не встиг зробити Петрашко
Ігор Петрашко через свою передчасну відставку не встигає виконати досить багато обіцянок з програми дій Кабміну: якісь кроки для їхньої реалізації були зроблені, але до кінцевого результату ще далеко.
Не виконана ціла низка обіцянок щодо земельної реформи. Згідно з програмою, Петрашко повинен був забезпечити поетапне впровадження ринку землі сільськогосподарського призначення. Але зважаючи на те, що він днями піде з уряду, Петрашко не братиме участі в подальшому впровадженні і підтримці ринку землі, як було прописано в програмі.
Провалена обіцянка запровадити систему моніторингу земельних відносин з публічним висвітленням інформації. Проєкт національної інфраструктури геопросторових даних перебуває на стадії дослідної експлуатації, але порядок його функціонування Кабмін досі не затвердив.
Також Петрашко не встигає провести інвентаризацію земель державної власності і перенести до земельного кадастру відомості про ділянки, зареєстровані до 2013 року (процес планують завершити у 2022-му).
Ще одна невиконана «земельна» обіцянка – впровадити механізм консолідації земель сільськогосподарського призначення. Законопроєкт «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань консолідації земель» поки що тільки опрацьовується в комітеті Верховної ради.
Петрашко повинен був забезпечити повноцінний запуск Експортно-кредитного агентства. Верховна рада ухвалила необхідну законодавчу базу для цього, а в березні статутний капітал ЕКА був збільшений до 2 млрд грн. Однак поки ще не схвалений законопроєкт «Про забезпечення масштабної експансії експорту товарів (робіт, послуг) українського походження шляхом страхування, гарантування і здешевлення кредитування експорту», необхідний для ефективної роботи агентства. Тому обіцянка не виконана.
Не встиг міністр економіки забезпечити реформування Антимонопольного комітету. Реформа відомства зараз йде відповідно до ухваленого закону, але в Кабміні недавно заявили, що на здатність АМКУ ефективно виконувати зазначені завдання негативно позначаються недостатня фінансова незалежність, поєднання функцій органу захисту конкуренції та органу оскарження у сфері державних закупівель. Про це йшлося в економічній стратегії до 2030 року.
Петрашко провалив кілька програмних обіцянок щодо реформи трудового законодавства. Наприклад, він повинен був вдосконалити державне регулювання у сфері зайнятості населення. За рік Кабмін виробив кілька кризових рішень – підвищив розмір допомоги з безробіття, ввів механізм надання допомоги із часткового безробіття на період карантину, дистанційну профорієнтацію. Але все ще не розглянутий законопроєкт «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання деяких нестандартних форм зайнятості», розроблений для врегулювання питання нестандартних форм зайнятості для осіб, які виконують роботу на непостійній основі, забезпечення гнучкості у виборі організації трудових відносин, посилення мобільності працівника при реалізації права на працю. А законопроєкт щодо вдосконалення державної політики в сфері зайнятості населення ще не розроблений повністю.
Також допрацьовується законопроєкт «Про безпечність та здоров'я працівників на роботі», ухвалення якого допомогло б виконати обіцянку запровадити принципи аналізу ризиків в системі безпеки праці.
Особисто, поза програмою Кабміну, Петрашко обіцяв ввести принцип локалізації виробництва в системі державних закупівель: «Це пріоритет для всіх компаній, які готові виробляти в Україні. Хочеш працювати з державним замовленням – виробляй в Україні». І хоча остаточну крапку в цій справі мають поставити нардепи, ухваливши «закон про локалізацію», Петрашко був настільки категоричний у висловлюваннях, що обіцянка записана на його рахунок. Станом на сьогодні вона є невиконаною.
Також аналітики «Слово і діло» вважають невиконаною обіцянку міністра не збільшувати податки під час кризи. На початку березня Володимир Зеленський підписав закон «Про внесення змін до розділу ХІ Митного тарифу України щодо уніфікації ставок ввізного мита на товари легкої промисловості», він підвищив повні ставки ввізного мита до 10% на товари легкої промисловості. Крім того, в 2021 році через підвищення мінімальної зарплати зріс податок на нерухомість.
Які обіцянки на посаді міністра економіки виконав Петрашко
Ігорю Петрашку на посаді міністра економіки вдалося гарантувати продовольчу безпеку і стабільність. Україна на початку року навіть увійшла до складу Комітету з всесвітньої продовольчої безпеки ООН на його 47-й сесії в Римі.
Міністр виконав обіцянку розробити концепцію національного аудиту економіки. Кабмін провів комплексний аудит із залученням представників влади, бізнесу та експертного середовища. На його підставі була затверджена Національна економічна стратегія до 2030 року.
Петрашко виконав програмну обіцянку забезпечити підтримку вітчизняного товаровиробника. Наприклад, на умовах часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки і обладнання вітчизняного виробництва з березня до грудня 2020-го виробники закупили 14,7 тисяч одиниць техніки і обладнання на 4 млн грн (878 млн їм частково компенсували). Всього з урахуванням погашення боргів за попередній рік сільгосптоваровиробникам виплатили в 2020 році за цією програмою 1,4 млрд грн.
Вітчизняних товаровиробників підтримували і шляхом застосування механізму державних закупівель. Зараз під час проведення закупівель в системі Prozorro замовники мають можливість при визначенні переможця тендерних пропозицій враховувати нецінові критерії – наявність власних виробничих потужностей, використання місцевих ресурсів, екологічні характеристики.
Згідно з програмою Кабміну, міністр повинен був надавати фіскальну, регуляторну та фінансово-кредитну підтримку роботодавцям з метою збереження робочих місць. Петрашко цю обіцянку виконав: під час карантину надавалася допомога із часткового безробіття, була можливість працевлаштування людей через центри зайнятості. Також підприємці змогли зберегти робочі місця для своїх працівників завдяки спрощеним і прискореним процедурам отримання фінансової допомоги.
Петрашко виконав обіцянку створити дворівневу систему державного управління сферою інтелектуальної власності. Верховна рада ухвалила закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення національного органу інтелектуальної власності», згідно з ним працює два рівня системи – Національний орган інтелектуальної власності України та Мінекономіки. Кабмін прийняв розпорядження, яке дало старт функціонуванню органу інтелектуальної власності.
Нагадаємо, раніше «Слово і діло» проаналізувало, як Ігор Петрашко виконував обіцянки протягом року роботи у міністерстві.
Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»