Цього тижня суд в Гаазі розпочав розгляд по суті справи про збиття рейсу МН17 у небі над Донбасом. Під час слухань одразу ж були представлені найважливіші відомості, котрі свідчать, що пасажирський Boeing, який 17 липня 2014 року летів з Амстердама в Куала-Лумпур, збили з території, яку контролювали бойовики і ракетою, випущеною із зенітного ракетного комплексу «Бук». Перебіг слухань вказує на те, що росіянам, найімовірніше, не вдасться перекласти відповідальність за знищення лайнера на українську сторону.
Катастрофа пасажирського Boeing, що виконував рейс МН17 сталася 17 липня 2014 року. Уламки впали на землю на території, підконтрольні незаконній «ДНР». Загинули всі 298 осіб, що були на борту. Згідно з даними офіційного міжнародного розслідування, яке провела Об'єднана слідча група (JIT), лайнер знищили зенітною керованою ракетою, випущеною із самохідної вогневої установки, що є одним з елементів зенітного ракетного комплексу ЗРК «Бук-М1». Запуск провели з території, яка перебувала під контролем бойовиків так званої «ДНР». У JIT також з'ясували, що ця машина прибула з Росії і належить 53-й курській зенітно-ракетній бригаді ЗС РФ.
Крім того, розслідувачі назвали імена осіб, причетних до катастрофи. Це Сергій Дубинський, відставний офіцер ГРУ армії РФ, Олег Пулатов, підполковник запасу ВДВ армії РФ, Леонід Харченко, громадянин України, командир «розвідпідрозділу ГРУ» незаконної «ДНР», а також Ігор Гіркін (Стрєлков), ватажок бойовиків і міністр оборони так званої «ДНР».
Висновки офіційного слідства багато в чому збігалися із результатами незалежного розслідування проекту Bellingcat. Попри численні докази, які надходили від різних джерел, російська сторона щосили намагалася довести, що «Бук» не має стосунку до ЗС РФ. Висловлювалися різні версії: Boeing був збитий українським ЗРК «Бук» і з території, яка контролювалася владою України; Boeing був збитий українською штурмовиком Су-25 (щоправда, практична «стеля» цього літака навіть не дотягує до тієї висоти, на якій летів малайзійський «борт»); Boeing збили все-таки з «Бука», але цей ЗРК ніяк не міг бути російським, тому що версія 9К37-М1 давно не перебуває на озброєнні російської армії тощо. Щоб отримати відповіді на всі питання, слід було чекати вердикту суду в Гаазі.
Розгляд цієї справи по суті суд у Гаазі розпочав 7 червня. На слуханнях відразу ж були представлені найважливіші відомості, які підтверджують результати офіційного розслідування.
По-перше, були представлені записи телефонних переговорів Харченка, Пулатова і Дубинського (їх вважають причетними до транспортування самохідної вогневої установки). На цих записах зазначені особи обговорюють, як вони могли б пояснити причину катастрофи пасажирського літака і вирішують, що можна «продати» версію, що Boeing був знищений українським Су-25, а штурмовик, своєю чергою, потім був збитий з «Бука». Потім ці ж фігуранти обговорюють процес зворотного транспортування «Бука» до кордонів з РФ. До катастрофи ці ж люди обговорювали доставлення «Бука» в район Первомайського, звідки власне кажучи і запустили ракету. Цей населений пункт перебував під контролем бойовиків «ДНР».
Крім того, на слуханнях представили показання ще одного свідка – бойовика зі складу «розвідгрупи» сепаратиста Леоніда Харченка. Чоловік чув звуки, які видавала гусенична машина, бачив у тіні дерев самохідну вогняну установку і навіть помітив запуск ракети. Під час слухань також були продемонстровані докази того, що літак знищили зенітною ракетою, якою може бути оснащений тільки ЗРК «Бук»/«Бук-М1». Йдеться про фрагменти самої ракети і характер уражальних елементів, які потрапили в літак.
Таким чином, перебіг судових слухань вказує на те, що російській стороні не вдасться звинуватити в катастрофі Україну і перекласти провину. Питання лише в тому, чи матиме обвинувальний вердикт гаазького суду хоч якісь наслідки для Росії.
Денис Попович, спеціально для «Слово і діло».
Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»