Ціни на газ для автомобілів в Україні різко зросли від початку року. Особливо помітно це було влітку. На скільки подорожчав автогаз, чому ціна зростає та коли зможе стабілізуватися – у матеріалі «Слово і діло».
Як змінилася ціна на газ від початку року
На початку 2021 року ціна на газ для автомобілів (скраплений газ) становила в середньому 13,3 грн за літр. Однак вже за кілька місяців відбувся відчутний стрибок – на 3 грн.
Тоді це пов’язували зі зростанням попиту на газ під час сильних морозів. В Українській енергетичній асоціації зазначили, що взимку був дефіцит пального, адже через аномальний холод, зокрема, в європейських країнах, на нього зростав попит.
«У зв’язку з низькими температурами, там скраплений газ використовують для опалення у житлово-комунальній сфері», – пояснили тоді в асоціації.
Станом на 18 серпня середня ціна на газ для автомобілів в Україні становить 17,44 грн за літр. Однак ціна за областями може доволі різнитися. Наприклад, на Західній Україні вона варіюється від 14,5 грн до 17,5 грн. Тобто, не можна сказати, що ціна залежить від регіону.
Де найдорожчий газ:
- Львівська область – 17,49 грн;
- Запорізька область – 17,49 грн;
- Волинська область – 17,49 грн;
- Вінницька область – 17,47 грн;
- Івано-Франківська область – 17,44 грн.
У яких областях найнижчі ціни:
- Житомирська – 13,54 грн;
- Чернігівська – 13,54 грн;
- Донецька – 14,59 грн;
- Закарпатська – 14,59 грн;
- Дніпропетровська – 14,84 грн.
Для порівняння візьмемо ціну на газ у Київській області – 16,84 грн. На початку року вона становила 11,5 грн за літр (+5,34 грн), у березні – 13,24 грн (+3,6 грн), на початку літа – 15,64 грн (+1,2 грн).
На заправках преміум-сегмента (ОККО, SOCAR, WOG) ціни на автогаз виявилися взагалі рекордними для України – від 17,28 до 17,49 грн за літр.
Чому дорожчає газ
У такого різкого зростання ціни на автомобільний газ є кілька причин, одна з ключових – здорожчання нафти.
Зростання цін на нафту тривало понад три місяці і призупинилося на початку липня. Однак зараз діє цінова інерція – на оптовий ринок надходить пальне, вироблене з більш дорогої нафти.
Як пов’язані нафта і автогаз? Скраплений газ – це рідина, суміш пропану й бутану з незначною кількістю насичених вуглеводнів, яка перебуває під високим тиском. Основною сировиною для одержання такого газу є штучні і природні нафтові гази.
На виході нафта містить значну кількість розчинених у ній важких вуглеводневих газів. Гази, які виділяються з нафти, після сепараторів містять у собі пропан, бутан і газовий бензин.
Відповідно, якщо ціна на нафту зростає, майже неминуче зростання і ціни на скраплений газ. Потреби в енергоресурсах збільшуються на тлі активізації економіки після пандемії. Так, вартість нафти марки Brent з середини липня піднялась з 68 доларів за барель до майже 75 дол. Аналогічно рухались і світові ціни на природний газ.
Однак вже станом на 9 серпня ціни на нафту опустилися до 67,88 долара за барель. На зміну вартості продукту вплинули нові карантинні обмеження у Китаї та Азії, які можуть уповільнити темпи відновлення світової економіки.
«Світові ринки працюють таким чином, що всі енергоносії відчувають ціни на нафту. Лише зараз, з чутками про відновлення пандемії, почалося зниження ціни на нафту. однак попереднє підняття для України ще досі відчутне», – сказав експерт з питань енергетики Сергій Дяченко у коментарі «Слово і діло».
Ще одна ключова причина, чому ціна на автогаз зростає в Україні – зростання його ціни в європейських країнах.
Експерт «Консалтингової групи А-95» Артем Куюн у коментарі «Слово і діло» зазначив, що в Європі, особливо в східній частині, зараз спостерігається піковий сезон споживання саме автогазу.
«Сьогодні газ в закупці доволі дорогий. Ресурсів вистачає, але він дорогий і для Польщі, і для Балкан, і для Туреччини. Рекордні ціни на автогаз спостерігаються також і в Росії», – розповів експерт.
Водночас ціна на бензин зростає значно повільніше. Якщо місяць тому співвідношення ціни було 52% газу до бензину, то зараз вже 60%. Тобто газ зростає набагато швидше, і ціни між собою майже не корелюються, пояснив Куюн.
А от експерт з питань енергетики Сергій Дяченко заявив, що вважає літнє зростання ціни на автогаз в Україні ситуативним моментом, оскільки була перерва у системі постачання.
У травні компанія з групи азербайджанської держкомпанії SOCAR cтала експортним оператором нафтопродуктів «Роснефти» в Україні, замінивши попереднього постачальника – Proton Energy Group S.A. (яка в Україні стала власником мережі АЗС Glusco).
За словами експерта, коли налагоджена система перестала працювати, почали будувати нову, але не встигли належно все оформити, що, відповідно, спричинило дефіцит.
«Підняття цін на газ в Європі, яке Україна відчуває зараз, це наслідок підняття цін на нафту. Ба більше, в Україні воно наклалося на ситуативну проблему, тому й виникло таке помітне велика зростання», – пояснив Дяченко.
Тому, у літньому зростанні експерт вбачає більше не економічні проблеми, а організаційні.
Чи варто очікувати зниження ціни на автогаз
Експерт «Консалтингової групи А-95» вважає, що ситуація з цінами на автогаз стабілізується не раніше середини-кінця вересня, але зростати більше не буде.
«Я думаю, що вже з початку вересня почнеться, щонайменше, стабілізація ціни. Тоді ціни отримають хоча б якісь натяки на подальше зниження, адже поки їх немає. Але все це можливе, якщо не буде жодних форс-мажорів», – наголосив Артем Куюн.
Він додав, що ціна на автогаз здебільшого все-таки залежатиме від цін на нафт. Тобто є дві складові – попит і закупівельна ціна, яка прив’язана до нафти. Якщо вони знижуються – знизиться і ціна на скраплений газ.
З ним погоджується і Сергій Дяченко, який заявив, що «ситуація почне стабілізуватися найближчим часом».
А от експерт нафтогазового ринку Леонід Косячук в ефірі телеканалу 24 припустив, що «катастрофічного» підвищення ціни не буде, адже їй вже просто «немає куди зростати».
За його словами, якщо ціни на автогаз на АЗС будуть більш як 55-60% від вартості бензину, то газ стане економічно невигідним як альтернативне пальне.
Нагадаємо, Кабінет міністрів з 15 травня запровадив державне регулювання роздрібних цін на бензин і дизельне пальне. Постановою Кабміну була введена максимальна роздрібна націнка у розмірі 5 гривень на бензин і 7 гривень на дизельне паливо.
Раніше ми з’ясовували, чому Кабмін ухвалив таке рішення і що воно означає.
Анастасія Дячкіна, спеціально для «Слово і діло».
Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»