Фракція «Слуга Народу» ініціювала законопроєкт про спрощення оформлення українських паспортів із позначкою про реєстрацію на тимчасово окупованих територіях. Пропонується, щоби мешканці непідконтрольної частини Донбасу або Криму могли звернутися до будь-якого відділення Державної міграційної служби України й отримати документи, що посвідчують особу. Детальніше про те, які нові правила реєстрації пропонує законопроєкт, читайте у матеріалі «Слово і діло».
Які є проблеми з реєстрацією місця проживання для людей з окупованих територій
Із 2016 року реєстрація місця проживання належить до повноважень місцевої влади – сільських, селищних або міських рад (раніше цю функцію здійснювала Державна міграційна служба).
Автори законопроєкту наголошують, якщо людині з луганською чи донецькою реєстрацією потрібно змінити фото у паспорті, зробити у ньому якісь позначки або ж вперше отримати паспорт і зареєструвати місцем проживання Луганськ чи Донецьк, жодна місцева рада на підконтрольній території не зможе цього зробити.
У пояснювальній записці до законопроєкту зазначено, що особливо гостро стоїть проблема для дітей, які вперше отримують паспорт.
«На практиці для дітей та дорослих, які постійно проживають на тимчасово окупованих територіях України, відсутність відомостей про зареєстроване місце проживання в паспорті призводить до додаткових ускладнень для мешканців тимчасово окупованих територій України», – наголошують автори.
Проблеми через документацію виникають під час отримання медичної допомоги, адміністративних послуг, доступу до реалізації права на освіту, отримання банківських послуг тощо.
Тобто основна проблема, яку хоче вирішити законопроєкт – регулювання механізму внесення відомостей про зареєстроване місце проживання.
Які зміни передбачає законопроєкт
Загалом, законопроєкт пропонує внести зміни до низки Законів України, зокрема, до статті 6 Закону «Про забезпечення прав і свобод та правовий режим на тимчасово окупованій території України».
Відповідно до законопроєкту, оформлення, отримання паспорта, вклеювання фотографії у паспорт тим людям, які зареєстровані на окупованих територіях, має здійснюватися за місцем звернення особи.
Також пропонується, щоб внесення відомостей про зареєстроване місце проживання на тимчасово окупованій території здійснювалося на підставі документів, які підтверджують реєстрацію місця проживання, або відомостей, внесених до документів особи, які підлягають обміну.
Для внесення відомостей про місце проживання осіб, хочуть дозволити використовувати інформацію з Державного реєстру виборців, Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, Єдиного державного демографічного реєстру.
У чинному законі сказано, що необхідну інформацію можна отримати з Держреєстру виборців.
Окремі зміни також стосуються реєстрації місця проживання дітей. Законопроєкт визначає перелік документів, які дають підставу для реєстрації:
- документ, що підтверджує право власності на житло (на окупованій території) неповнолітньої особи, або її законних представників чи одного з них, з ким проживає дитина;
- заява такого законного представника;
- відомості про зареєстроване місце проживання законних представників або одного з них, які внесені до паспорту або документа, який посвідчує особу чи її спеціальний статус.
Підтвердженням інформації про зареєстроване місце проживання на окупованій території є відомості у паспорті, довідка про внесення відомостей до Єдиного державного демографічного реєстру та довідка про реєстрацію місця проживання.
Аналогічні зміни пропонують внести до закону «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» та закону «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції».
Прогнозується, що усі ці зміни сприятимуть більш простому отриманню документів і внесенню до них даних про зареєстроване місце проживання на тимчасово окупованих територіях.
Зазначимо, Верховна рада отримала відповідний законопроєкт наприкінці грудня 2020 року. На початку червні депутати підтримали запропоновані зміни у першому читанні.
Які документи потрібні, щоб оформити реєстрацію
Для того, щоб оформити або змінити реєстрацію, необхідно підготувати пакет документів.
Що потрібно подати для реєстрації:
- документ, до якого вносяться відомості про місце проживання.
Це може бути паспорт України, тимчасове посвідчення громадянина України, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист.
Для реєстрації дитини до 16 років подається свідоцтво про народження (законопроєкт пропонує змінити до 14 років).
- квитанцію про сплату адміністративного збору (за реєстрацію, зняття з реєстрації місця проживання сплачується адміністративний збір).
Якщо подавати документи протягом 30 днів від моменту зняття з реєстрації, необхідно заплатити 0,0085 розміру мінімальної зарплати (наразі це 51 грн, з грудня – 55,25 грн).
Якщо подавати документи після відповідного терміну, доведеться сплатити більше – 0,0255 розміру мінімалки (153 грн, з грудня – 165,75 грн).
- документи, що підтверджують право особи на проживання в указаному приміщенні.
Це можуть бути документи на право власності, рішення суду про надання права на користування житловим приміщенням, договір оренди або інші документи.
Якщо таких документів немає, потрібно надати згоду від власника житла.
- військовий квиток або посвідчення про приписку (для громадян, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку).
- заяву, написану у встановленій Кабінетом міністрів формі.
Також є можливість одночасно знятися з реєстрації та зареєструватися у новому місці, щоб не повторювати процедуру двічі.
Нагадаємо, нещодавно у РНБО заявили, що російська паспортизація на окупованому Донбасі сповільнилася.
Раніше Володимир Зеленський пояснив, чим загрожує Україні російська паспортизація Донбасу.
Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps
ПІДПИСУЙТЕСЬ У GOOGLE NEWS
та стежте за останніми новинами та аналітикою від «Слово і діло»