Росія організувала масштабну контрабандну операцію із продажу краденого українського зерна. У схемі беруть участь щонайменше 30 суден, за допомогою яких росія продала зерна на суму щонайменше 530 млн доларів – гроші були витрачені на війну.
Про це йдеться у розслідуванні Associated Press спільно з телеканалом PBS.
AP використовувала супутникові знімки та дані морських радіопередавачів, щоб відстежити три десятки суден, які здійснили понад 50 рейсів із зерном із окупованих росією районів України до портів Туреччини, Сирії, Лівану та інших країн. Журналісти переглядали транспортні маніфести, шукали повідомлення у соціальних мережах та брали інтерв'ю у фермерів, вантажовідправників та корпоративних чиновників, щоб розкрити подробиці масштабної операції з контрабанди.
За словами експертів-правознавців, крадіжка зерна є потенційним воєнним злочином. Він здійснюється багатими бізнесменами та державними компаніями з росії та Сирії – деякі з яких вже зіткнулися з фінансовими санкціями з боку США та Європейського Союзу.
Тим часом російські військові атакували ферми, елеватори та транспортні засоби, які перебувають під контролем України, знищуючи продовольство, що спричиняло підвищення цін та скорочення потоку зерна з України.
Один із епізодів крадіжки зерна – судно «Лаодикія» перевозило зерно та борошно, найімовірніше з Мелітополя. На відео, розміщеному в соціальних мережах 9 липня, видно поїзд, який під'їжджає до Мелітопольського елеватора. На вагонах була назва російської компанії ТОВ «Агро-Фрегат».
За тиждень російський окупаційний чиновник Андрій Сігута заявив, що зерно «забезпечить продовольчу безпеку» підконтрольних рф регіонів України. Поки він говорив, солдат у масці, озброєний автоматом, стояв на варті, коли вантажівки розвантажували пшеницю на об'єкті для помелу. Робітники завантажували борошно у великі білі мішки, подібні до тих, що через три тижні «Лаодикія» доставила до Лівану.
На супутниковому знімку від 11 липня видно, що «Лаодикія» стоїть на причалі у Феодосії. Радіотранспондер корабля було вимкнено, а його вантажні відсіки були відкриті та заповнені білою речовиною. Через два тижні судно прибуло в Триполі, стверджувалося, що зерно перевозилося з невеликого російського порту на березі Чорного моря.
У копії суднових маніфестів, отриманих AP, зазначено, що портом відправлення є Кавказ. Але «Лаодикія» не могла забрати свій вантаж на Кавказі: місцеві порти надто мілкі для корабля, якому потрібно понад 8 метрів глибини, інакше воно сяде на мілину.
Ще однією компанією, яка займається контрабандою українського зерна, є «Об'єднана суднобудівна корпорація» – російський державний оборонний підрядник, який будує військові кораблі та підводні човни для ВМФ рф. Три кораблі здійснили не менше 17 рейсів між Кримом та портами Туреччини та Сирії.
Для контрабанди зерна росія використовує не лише фальшиві декларації – крадене українське зерно можуть змішувати із російським, розповів гендиректор українського агрохолдингу HarvEast Дмитро Кушнір.
Супутникові знімки та дані передавачів показують, що великі вантажні судна з росії зустрічаються з дрібнішими суднами, що перевозять зерно як з кримських, так і з російських портів, що приховує справжнє походження вантажу. Потім ці великі судна доставляють змішане зерно до Єгипту, Лівії, Іраку та Саудівської Аравії.
Нагадаємо, за словами українського посла у Лівані, росія використовує 87 суден для перевезення вкраденого українського зерна через країни Близького Сходу.
Як росія краде українське зерно, зафіксоване на супутникових знімках.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»