Росія після повномасштабного вторгнення заблокувала вихід кораблів із українських портів, поставивши світ під загрозу продовольчої кризи. Після важких переговорів за участю ООН та Туреччини у липні вдалося підписати угоду, яка передбачає вивезення зерна через три порти, а також безпечний прохід кораблів у Чорному морі. З самого моменту укладання угоди росіяни намагаються її зірвати. Проте угода була вже двічі продовжена, і Україні вдалося експортувати понад 28 мільйонів тонн продукції. Більше про спроби рф саботувати роботу зернового коридору – на інфографіці «Слово і діло».
Зернова угода була підписана 22 липня минулого року. Важливо, що Україна і росія не підписували жодних документів між собою: угоду уклали Україна, ООН та Туреччина, рф підписала дзеркальну з ООН та Туреччиною.
Сторону домовилися про безпечне судноплавство для експорту зерна, аграрної продукції та добрив з українських портів «Південний», «Одеса» та «Чорноморськ», для початку на 120 днів.
Контролює прохід кораблів через Чорне море Спільний координаційний центр, у якому працюють представники України, росії, Туреччини та ООН. Інспектори мають проводити огляд суден, які прямують через Босфорську протоку (це саме той етап, проходження якого гальмує росія).
Буквально наступного дня росіяни завдали ракетного удару по Одеському морському порту, цинічно заявивши, що знищили військову ціль і що їхні дії не порушують угоди.
Незважаючи на цю першу спробу саботувати угоду, Україна поновила роботу портів у Чорному морі. І 1 серпня саме із порту в Одесі вийшло перше судно з українським зерном.
29 жовтня росія призупинила свою участь у зерновій угоді після атаки безпілотників на порт у Севастополі: у міноборони заявили, що нібито були атаковані судна, задіяні у забезпеченні безпеки коридору.
«Ми попереджали про плани росії зруйнувати Чорноморську зернову ініціативу. Тепер Москва під фальшивим приводом блокує зерновий коридор, який забезпечує продовольчу безпеку мільйонів людей. Я закликаю всі держави вимагати від рф припинити свої голодні ігри та знову взяти на себе зобов'язання», – заявив тоді міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба.
Незважаючи на позицію росії, робота зернового коридору продовжилася, і вже 2 листопада рф відновила участь в угоді, заявивши, що отримала від України «гарантії безпеки». Україна спростувала цю заяву: за словами Володимира Зеленського, росія повернулася, бо зрозуміла, що шантаж не спрацював.
Більше того, пізніше Зеленський запропонував розширити угоду ще на два порти – «Миколаїв» та «Ольвія» у Миколаївській області.
19 листопада угоду було продовжено ще на 120 днів. А наприкінці місяця Україна запустила гуманітарну ініціативу Grain from Ukraine – забезпечення зерном понад 5 млн осіб у країнах Африки та Азії до літа 2023-го.
При цьому росія продовжувала систематично блокувати зерновий коридор. У середині лютого Україна заявила, що у Босфорі в черзі стоять понад 140 суден, а через дії рф за три місяці світ недоотримав 10 млн тонн українського зерна.
«Зокрема, російські інспектори свідомо уповільнюють терміни інспекцій, регулярно вимагають нерегламентовану документацію, відмовляються працювати у робочий час та шукають інші необґрунтовані приводи для зупинення інспектування. Щодня із запланованих 10 інспекцій, як правило, відбувається менше половини», – йшлося у заяві.
У середині березня настав черговий термін для вирішення подальшої долі угоди. Україна пропонувала продовжити її одразу мінімум на рік, але вдалося погодити лише 120 днів. При цьому в рф взагалі заявили, що згодні лише на 60-денне продовження.
У квітні зернова угода знову опинилася під загрозою зриву. Росія вдруге за місяць заблокувала проведення інспекції кораблів у водах Туреччини, в односторонньому порядку припинивши реєстрацію суден і формуючи власний план перевірок.
«З листопада 2022 року росіяни під різними приводами саботують і затягують час проведення інспекцій, що вже призвело до скорочення обсягів експорту української агропродукції на світові ринки на 15-18 млн тонн. З квітня російські представники СКЦ намагаються втрутитися у діяльність українських портів та експортерів шляхом нав'язування власних критеріїв визначення конкретних судів, які беруть участь в Ініціативі. Таким чином, російська сторона намагається встановити контроль над кількістю завантаженого флоту та напрямками його роботи, що є порушенням міжнародних норм та положень «Зернової ініціативи», – заявили в Мінінфраструктурі.
19 квітня інспекцію вдалося поновити.
Нагадаємо, раніше «Слово і діло» писало, скільки зернових експортувала Україна до повномасштабної війни.
З нашої інфографіки можна дізнатися, скільки коштів від експорту сільськогосподарської продукції до Євросоюзу отримувала Україна до війни і після її початку.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»