Вимоги польських перевізників щодо повернення дозволів для України є безперспективними. Угода про лібералізацію вантажних перевезень автомобільним транспортом була ратифікована всіма членами ЄС та підписана між Євросоюзом та Україною, а не з окремими країнами.
Про це заявив голова Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури Мустафа Найєм у вівторок, 7 листопада, у Facebook.
«Зараз дуже важливо спокійно декларувати та зафіксувати дві важливі тези. ПЕРШЕ: Україна не має наміру навіть обговорювати повернення до дозвільної системи. Угода про лібералізацію вантажних перевезень була ратифікована та погоджена усіма членами ЄС і підписана між Європейським союзом та Україною, а не якоюсь окремою країною», – написав він, коментуючи розпочату польськими перевізниками акцію блокування трьох пунктів пропуску на кордоні.
«ДРУГЕ. Головною причиною підписання Угоди про вантажні перевезення автомобільним транспортом були порушення Угоди про поглиблену і всеохоплюючу зону вільної торгівлі між Україною та ЄС. Війна лише прискорила цей процес, за що ми вдячні усім нашим сусідам та партнерам», – додав Найєм.
Він пояснив, що Угода про ЗВТ забороняє погіршувати умови взаємного доступу на ринок, тоді як Польща надала Україні у 2016 році квоту у 200 тисяч дозволів, у 2021 році вже – 120 тисяч, при зростанні загального товарообігу з країнами ЄС майже на 45%.
Глава Держагентства додав, що Польща також прямо порушувала права України, зокрема статтю 5 «Свобода транзиту» Генеральної угоди з тарифів та торгівлі, до якої Україна приєдналася 5 лютого 2008 року, яка передбачає свободу транзиту через територію кожної сторони маршрутами, найбільш зручними для міжнародного транзиту.
«Наприклад, лише у 2021 році через кризу з польськими дозволами ми втратили до 500 млн євро тільки тому, що дозволи елементарно закінчились, а нові польська сторона давати відмовилась. Хто пам'ятає ринок тоді просто став», – підкреслив Найєм.
Він наголосив, що дозвільна система була штучним бар'єром для здійснення вільної торгівлі, обмежуючи не лише двосторонню торгівлю, а й транзит наших товарів країнами ЄС.
Нагадаємо, вдень 6 листопада на кордоні розпочався страйк польських перевізників. Повідомлялося про блокування руху вантажного транспорту у напрямку пунктів пропуску «Ягодин-Дорогуськ», «Краківець-Корчова», «Рава-Руська-Гребенне». Також було ускладнено рух машин як на в'їзд так і на виїзд з України.
Офіційно українська сторона поки не отримувала вимог від учасників пікету, але відомо, що вони виступають за відміну транспортного безвізу – тобто, повернення до системи дозволів на вантажні перевезення, окремі смуги та окремі черги для вантажівок з номерами ЄС та порожніх, доступ до системи «Шлях».
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»