Військово-морські сили України найближчими роками отримають два корвети, зібрані на суднобудівному заводі у Стамбулі – «Гетьман Іван Мазепа» та «Гетьман Іван Виговський». Контракти на будівництво було підписано Міноборони з турецькими компаніями у грудні 2020-го. Планувалося, що добудовуватимуть кораблі на українських підприємствах, але цьому завадило повномасштабне вторгнення росії. Що відомо про будівництво корветів – на інфографіці «Слово і діло».
У Стратегії розвитку Військово-морських сил України до 2035 року, затвердженої ще за президента Петра Порошенка, йдеться, що Україна на першому етапі розвиватиме «москітний флот» (малі кораблі та катери), а на другому етапі введе до складу ВМС кораблі класу «корвет», які будуть здатні виконувати завдання та за межами Чорного моря.
У грудні 2020 року Міністерство оборони України уклало з турецькими компаніями контракт на будівництво не озвученої кількості корветів. У липні 2021 року Україна підписала з Туреччиною рамкову угоду на будівництво двох корветів класу Ada.
Спочатку планувалося, що перший корабель буде лише частково зібраний на потужностях Туреччини, а потім його переженуть до України для оснащення. Для локалізації будівництва Туреччина обрала миколаївський суднобудівельний завод «Океан». Але через повномасштабне вторгнення росії обидва корвети будуть повністю побудовані в Стамбулі.
Перший корвет (номер F211), названий пізніше Володимиром Зеленським «Гетьман Іван Мазепа», було урочисто закладено у вересні 2021 року (хоча його будівництво розпочалося наприкінці квітня). На воду корабель спустили 2 жовтня 2022-го, але його оснащення ще триває.
Командувач ВМС Олексій Неїжпапа обіцяв, що корабель буде прийнято до складу флоту вже цього року, Україна наразі готує екіпаж.
У серпні 2023-го було закладено другий корвет (номер F212). Президент Володимир Зеленський на початку березня оглядав будівництво та підписав указ про присвоєння кораблю імені «Гетьман Іван Виговський». Коли цей корвет стане частиною українського флоту – поки що не відомо.
Корвети класу Ada є базовим судном національної програми ВМС Туреччини MILGEM. Корабель має водотоннажність 2400 тонн, довжину – 99,5 метрів, ширину – 14,4 метрів, осадку – 3,6 метра. Швидкість його ходу становить 54 км/год, дальність – до 5 600 кілометрів. Автономність судна становить до 10 діб (до 21 дня із постачанням провізії та матеріально-технічних засобів).
Штатна чисельність екіпажу корвету такого класу – 93 особи. На борту додатково можна розмістити 13 пасажирів. На кораблі також є вертолітний майданчик, на нього може сісти гелікоптер S-70B Seahawk.
Корабель проєктувався з використанням технологій малопомітності (стелс-технології), його важко запеленгувати.
Типове озброєння корвету класу Ada, яке може бути встановлене і на українських кораблях: протикорабельний ракетний комплекс Harpoon (вісім ракет), зенітно-ракетний комплекс VL MIKA, артилерійське озброєння OTO Melara Super Rapid (76 мм) та Millennium (35 мм), дистанційно керовані стабілізовані кулемети Aselsan STAMP (12,7 мм), торпедні апарати (324 мм) із протичовновими торпедами Murene 90 Impact.
Повідомлялося, що для українських ВМС кораблі будують із можливістю переозброєння на нові зразки та з можливістю використовувати озброєння різних виробників. Ймовірно, корвети також будуть оснащені українськими ракетами «Нептун».
Нагадаємо, «Слово і діло» писало, як Україна та росія поділили Чорноморський флот після розпаду СРСР.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»