Насправді, закон про правовий режим воєнного стану має більш формальний характер, але ті, хто вимагав його прийняття, самі спровокували таку ситуацію, що Президент матиме свого роду імунітет та розширені повноваження.
Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів політичний експерт «Реанімаційного пакету реформ» Ярослав Юрчишин, аналізуючи повідомлення про те, що Верховна Рада прийняла закон про правовий режим воєнного стану.
«Зважаючи на те, що є запит і постійно підживлюється політика введення воєнного стану, а ця процедура достатньо поверхово описана в законодавстві, оскільки ніхто не передбачав, що взагалі така потреба виникне, деталізація умов введення і технічних питань режиму воєнного стану мала бути прийнята. В принципі, воєнний стан – це вже обмеження прав громадян, тому що в цих умовах пріоритет безпеки значно вищий, аніж пріоритет свободи», – розповідає експерт.
За його словами, закон «Про правовий режим воєнного стану» – дійсно недосконалий, ставить під сумнів демократію та має певні ризики.
Відомо, що закон визначає зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення і відміни, правові основи діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб.
Статтею 10 зазначеного законопроекту передбачено, що в період воєнного стану повноваження Президента України не можуть бути припинені і обмежені.
«Воєнний стан – це обмеження демократії. Щодо повноважень Президента, то прописувати їх не було доцільності, тому що під час воєнного стану вибори Президента апріорі не проводяться. Але прописання цього окремим пунктом чітко дає зрозуміти, що люди, які вимагають введення воєнного стану, самі ж дають Порошенку право розширити повноваження. Насправді, цей закон більшою мірою формальний і виконуватись не буде. Можна гарантувати одне: на реальне введення воєнного стану Президент не піде до останнього», – вважає Юрчишин.
Підсумовуючи, експерт зазначив, що якщо проаналізувати всю поведінку чинної влади – укладання Мінських угод, застосування сили – в даному випадку влада формально прийняла законопроект про введення воєнного стану, аби показати, що можливості є, але будуть і обмеження для громадян. Населення до цього не готове, тому уряд, як раніше, незважаючи на закон, продовжить укладати мирні угоди.
Нагадаємо, вчора, 12 травня 2015 року, Верховна Рада України прийняла закон про правовий режим воєнного стану. Закон був прийнятий у другому читанні – перший варіант законопроекту депутати затвердили та взяли за основу 9 квітня.