У 2014 році одесити переживали непростий період в соціально-політичному житті міста. Трагічні події у Будинку профспілок, системні загрози розвитку у місті сепаратистських рухів... У травні того ж року в Одесі пройшли позачергові вибори нового міського голови, в результаті яких крісло мера зайняв Геннадій Труханов. Рівно через рік, 16 червня 2015 року, одеський градоначальник представив власний річний звіт про виконану роботу. Серед головних пріоритетних напрямків, на яких зупинився Труханов – безпека, соціальна сфера, культура, благоустрій та ін. Але про все по порядку.
Однією з передвиборних обіцянок Труханова було прийняття програми «Безпечне місто». Цю програму міська рада таки прийняла. У продовження теми безпеки, мером була згадана тема створення муніципальної служби безпеки. Також він акцентував увагу на питанні статусу Одеси як військового центру півдня України, що теж можна вважати реалізованим, враховуючи той факт, що зараз головний штаб ВМС України знаходиться в Одесі. Але цих заходів для повноцінного забезпечення безпеки в місті, як показала практика, виявилося недостатньо. Адже протягом усього року в обласному центрі прозвучало близько 30 вибухів, більшість з яких кваліфікувалися правоохоронними органами як «терористичний акт».
Ще одним важливим аспектом виступу Труханова стало питання консенсусу і взаєморозуміння між міською владою та бізнесом. Хоча мер чомусь забув факт недавнього затримання на хабарі заступника директора департаменту комунальної власності Ольги Зубенко. Нагадаємо, Зубенко попалася на хабарі в 5 тис. доларів, яка призначалася за сприяння в укладенні договору оренди нежитлового приміщення в Приморському районі.
Хоча варто відзначити, що під час роботи Труханова окремі аспекти роботи міської ради дійсно позитивно змінилися. Так, була введена онлайн-трансляція апаратних нарад, впроваджений проект електронного управління містом. Крім того, громадськість отримала доступ до процедури проведення тендерних торгів, а сам Геннадій Труханов ще й відзначив прийняття Генерального плану міста.
Було чим похвалитися меру Одеси за рік своєї роботи і в соціальній сфері, а також питаннях благоустрою територій. Зокрема, йому вдалося зберегти всі соціальні програми в місті, пільговий проїзд у транспорті, відкрити дитячий садочок, а також встановити перед початком курортного сезону численні пандуси на пляжах міста для маломобільних груп населення. У питанні благоустрою територій слід також виділити створення карти благоустрою та реконструкції Дюківського парку, капітальний ремонт вулиці Пішонівської, благоустрій парку Перемоги і реконструкцію центральної алеї в гідропарку «Лузанівка».
Але, разом з тим, за рік у Труханова накопичилося і достатня кількість реальних прорахунків і недоробок.
Незаконна забудова узбережжя міста.
За версією місцевих ЗМІ, за незаконною забудовою стоять народні депутати Леонід Клімов і Микола Скорик, а їхні садиби і зараз стоять на одеському узбережжі. Хоча міська влада і звітує про боротьбу з незаконною забудовою. Так, 5 травня на сайті Одеської міської ради була опублікована новина про те, що на піщаній частині пляжу «Ланжерон» біля опорної стінки була встановлена дерев'яна конструкція. На наступний день, за інформацією міської влади, вона була прибрана, хоча масштаби забудови між незаконної дерев'яною конструкцією і садибами парламентарів, звичайно ж, порівнювати не можна.
Оновлення рухомого складу електротранспорту.
10 червня Труханов проінформував громадськість про те, що він веде переговори з Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР) про отримання Одесою кредиту на покупку до 45 тролейбусів. Також мер пообіцяв оновити трамвайний парк, планується закупити 10 трамваїв. Таким чином, одна з головних проблем в місті залишається невирішеною.
Створення в місті сучасного аеропорту.
У цьому ключі варто згадати і чималий інтерес до даного об'єкта українського олігарха Ігоря Коломойського. «Він зараз бере на реконструкцію всі термінали, аеропорти, не виключено, що з одеським буде також, адже з ним Ігор Коломойський стане монополістом. Бувають скандали, коли авіакомпанії не платять аеропорту, а коли в тебе є і компанії і аеропорти, виходить взаємозалік, це буде дуже зручно. До того ж, Одеса – це торговий і туристичний центр, а Коломойський зараз розширює перспективні зв'язки», – каже політолог Вадим Карасьов.
Проблема аеропорту виникла на початку 2015 року, коли активісти громадської організації «Аеропорт наш» ініціювали повернення аеропорту у міську власність на підставі того, що інвестор не виконує своїх зобов'язань. У лютому 2015 року колишній губернатор Одеської області Ігор Палиця звернувся до генерального прокурора з проханням перевірити законність передачі аеропорту компанії «Одеса Аеропорт Девелопмент». Дану компанію пов'язують з одеськими бізнесменами Борисом Кауфманом і Олександром Грановським. Після цього в лютому відбулася перевірка аеропорту Господарським судом Одеської області, але суд не знайшов порушень з боку інвесторів. На цей момент аеропорт залишається в концесії у компанії «Одеса Аеропорт Девелопмент», яка володіє 75% акцій підприємства.
Ліквідація монополій ЖКСів на ринку комунальних послуг.
Не вдалося також Труханову стримати обіцянку і не підвищувати вартість проїзду в маршрутках міста. Крім того, поки нереалізованими залишаються обіцяні мером ремонти дорожнього покриття на вулиці Академіка Сахарова, а також створення велодоріжки під час реконструкції Аркадії.
В цілому ж, оцінюючи діяльність Геннадія Труханова за минулий рік, слід зазначити, що це скоріше косметичний ремонт будинку, який є аварійним, у всіх сенсах цього слова. Більшість проблем, які він обіцяв вирішити, мають довгостроковий потенціал реалізації, але питання в тому, чи повірять знову одесити обіцянкам Труханова. Адже день виборів уже не за горами. І виходом на старт виборчої гонки чинного мера, очевидно, можна вважати річний звіт. Даний звіт сміливо можна вважати початком жорсткої і непоступливої боротьби, переможець якої отримає головну нагороду осіннього виборчого забігу – голоси підтримки одеситів.
Тимур Фаур, спеціально для «Слово і Діло».