Економічна інтеграція з ринком ЄС найближчим часом торкнеться і бажаючих придбати вживане авто. Йдеться про норми Угоди про асоціацію, згідно з якими з 1 січня 2016 року в Україну буде заборонене ввезення автомобілів, що не відповідають екологічним вимогам стандарту «Євро-5».
Цей екологічний стандарт для двигунів був введений для всіх легкових автівок в Європі у 2009 році, головна його суть – зменшення шкідливих викидів в атмосферу (норми за викидами: СН до 0,05 г/км, CO до 0,8 г/км і NOy до 0,06 г/км). При цьому, важливе зауваження - для усіх автомобілів, які не відповідають класу «Євро-5», необхідним буде обов'язкове переобладнання двигуна.
Скільки зараз таких авто в Україні – підрахувати складно. Однак якщо проаналізувати дані кількох найпопулярніших сайтів з продажу авто, то можна дійти висновку – серед об’яв про продаж вживаних авто, 75% з них складають саме транспортні засоби, яким більше 5 років.
Не секрет, що автомобільний парк українців досить застарів. Більшість громадян намагаються купити якісні вживані авто з Європи, проте розмитнення таких транспортних засобів – справа недешева. Втім, більшість автомобілістів надають перевагу саме іномаркам, нехай і вживаним, адже такі транспортні засоби зроблені якісніше і коштують трохи дешевше, аніж нові авто вітчизняної збірки.
Поки в Україні діє екологічний стандарт «Євро-4». Однак нові зміни можуть торкнутися левової частки автовласників. Крім того, нові правила ввезення авто, не старіших за 5 років, безумовно позначаться і на ринку авто продажів.
Сподіватися на те, що українці масово почнуть купувати нові транспортні засоби – чи то іноземного виробництва, чи то вітчизняного – в автомобільних салонах, не варто. Зараз середня вартість хорошого нового авто складає близько 250 тисяч гривень, а це близько 50 середніх місячних столичних зарплат. Тобто киянину із середнім стабільним заробітком, який поставив мету купити авто і щомісяця на це відкладатиме 5 тисяч гривень, доведеться чекати омріяної покупки більше 4 років. Громадянам з інших регіонів на нове авто доведеться збирати близько 6-7 років. Про автокредитування за нинішньої економічної ситуації, курсової нестабільності, кризи у банківській сфері та захмарних відсоткових ставок сподіватися не доводиться.
Що ж робитимуть українці? Дехто відмовиться від купівлі авто, а дехто – спробує переобладнати двигуни зі стандарту «Євро-4» на «Євро-5». До того ж, як відомо, якщо щось забороняють, завжди знайдуться способи, як обійти таку заборону. І люди, які захочуть на цьому заробити – наприклад, влаштувати дохідний бізнес. Авто нікуди не зникнуть, зросте вартість переобладнання, що згодом призведе до нового подорожчання б/у авто. Втім, зараз ситуація дещо інша. Моніторинг цін на сайтах з продажу авто свідчить: вартість транспортних засобів, старіших за 5 років, дещо впала саме через те, що новим власникам доведеться їх переобладнати, а значить – вкладати додаткові кошти.
Питання переобладнання автомобілів – взагалі окрема тема. Що стосується двигунів, то їх, фактично, переобладнати де-інде, окрім як на заводі-виробнику, неможливо. Можна спробувати переобладнати паливну систему, однак це можливо зробити не на кожному автомобілі. Більше того, не кожна СТО візьметься за такий апгрейд, і вже стовідсотково коштуватиме така процедура чималих грошей. Ба, більше: така переобладнана паливна система в авто з пробігом зможе функціонувати за новим стандартом максимум на дистанції у 120-150 тисяч км, після чого знову перестане відповідати вимогам «Євро-5». Ще один нюанс – в Україні далеко не все паливо відповідає вказаним екологічним стандартам, що призводить до швидшого зношення паливної системи двигуна.
Вочевидь, є інший, більш легкий спосіб вирішити ситуацію із новими екологічними вимогами для авто, яким не оминуть скористатися спритні «бізнесмени» - це підробка сертифікату відповідності автомобіля стандарту «Євро-5».
Аби вирішити проблему в правовий спосіб та не призвести до остаточного колапсу не тільки ринок вітчизняного автовиробника та імпортерів, але й вживаних авто, необхідно терміново почати вносити зміни на законодавчому рівні. В цьому питанні вже є хороші новини для автовласників: в парламенті зареєстровано та внесено на розгляд законопроект № 2085а «Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів (щодо ввезення транспортних засобів, які відповідають екологічним нормам «Євро-4» і «Євро-5»)». Автор законодавчої ініціативи – народний депутат з «Блоку Петра Порошенка» Микола Фролов. Фактично, документ передбачає «відтермінування» графіку переходу від стандартів з «Євро-4» на «Євро-5», а також з «Євро-5» на «Євро-6». «Пропонується дозволити після 1 січня 2016 року ввезення в Україну, виробництво і реєстрацію транспортних засобів, які мають чинний сертифікат або інший документ про підтвердження відповідності, виданий до 31 грудня 2015 року, згідно із законодавством України, який підтверджує, що конструкція даного транспортного засобу відповідає екологічним нормам не нижче рівня «Євро-4», а також після 1 січня 2018 року ввезення в Україну, виробництво і реєстрацію транспортних засобів, які мають чинний сертифікат або інший документ про підтвердження відповідності, виданий до 31 грудня 2017 року згідно із законодавством України, який підтверджує, що конструкція даного транспортного засобу відповідає екологічним нормам не нижче рівня «Євро-5», - йдеться у пояснювальній записці до законопроекту.
Щоправда, як пояснити партнерам з ЄС необхідність такої «відстрочки» - поки що не ясно. Вочевидь, це суперечитиме нормам Угоди про асоціацію. Проте якщо цього не зробити, автомобіль, навіть вживаний, стане неабиякою розкішшю для пересічного українця. Адже тоді громадяни змушені будуть купувати нові автівки, що не кожному по кишені, або переобладнувати старі – що також викликає великі сумніви. Ринок вживаних авто може взагалі зупинитися або перейти «в тінь», адже продавці не захочуть задарма продавати свої авто, яким більше, ніж 5 років, а покупці – купувати вживане авто, яке доведеться переобладнувати, витрачаючи час та гроші.
Олександр Радчук, спеціально для «Слово і Діло»