Чого чекати від президентської реформи правосуддя? Експерт

Олександр Москалюкексперт з конституційного права

Щодо запропонованої реформи, то не можна категорично вважати, що влада Президента сильно посилюється, але все ж є деякі суперечливі моменти.

Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів експерт з конституційного права Олександр Москалюк, аналізуючи інформацію про те, що Президент України Петро Порошенко планує вже сьогодні внести до Верховної Ради оновлений проект змін до Конституції в частині правосуддя.

«Ситуація неоднозначна. З'являються наступні нюанси: раніше генпрокурор міг бути звільнений ВР шляхом висловлення недовіри. Зараз у проекті залишається той порядок призначення та звільнення, що й був раніше, але з уточненням, що тепер ВР самостійно не може звільняти та призначати генпрокурора. Мотивація така: усувається тиск на генпрокурора. Але в цій частині очевидно, що відбувається посилення Президента», – пояснює Москалюк.

Другий нюанс, за його словами, стосується призначення суддів. Раніше суддя призначався вперше на посаду терміном на 5 років Президентом, а потім вже ВР обирала суддю безстроково.

«Зараз, згідно з проектом, суддя призначається відразу Президентом і виконує свої повноваження доти, доки не настануть умови їх припинення. Верховну Раду позбавляють повноважень переобрання судді, але з іншого боку, нічого негативного в цьому немає, тому що часто судді ставали заручниками певних політичних процесів», – розмірковує він.

«Інша річ, що у нас тепер суддя відразу призначається Президентом. Призначення має здійснюватися на підставі подання Вищої ради правосуддя. Тобто Президент не може вибирати на власний розсуд. Далі – конкурсний відбір. Але вказано, що процедура призначення судді встановлюється законом. І тут є певний суперечливий момент, тому що в межах закону можна написати як завгодно», – аналізує Москалюк.

На його думку, краще, щоб це було прописано в Конституції.

Наприклад, відбувся конкурс, Вища рада подала кандидатуру до Президента, а далі, відповідно до Конституції, він не зв’язаний терміном. Президент може підписати, а може й ні.

«Таким чином документи «підвисають» в АП й роками не призначаються судді. Тому потрібно, щобце було прописано в Конституції з указаними термінами», – підкреслив він.

Нагадаємо, у своїй програмі на виборах президента України 25 травня 2014 року, ще будучи кандидатом на посаду глави держави, Петро Порошенко пообіцяв створити в Україні незалежний суд.

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО