Другий і третій енергопакети ЄС передбачали запровадження рівного доступу транспортних мереж для всіх компаній.
Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів фахівець з енергозбереження «Реанімаційного пакета реформ» Святослав Павлюк, аналізуючи інформацію про те, що з 1 квітня ціну на газ для населення можуть підвищити в 1,5 рази.
«Фактично відбувається розподіл самого постачання та газового бізнесу на постачання газу та доставку. Доставка стає окремим бізнесом. Для уникнення маніпуляцій і монополій в ЄС ухвалена політика, коли одна компанія не може володіти і транспортуванням, і поставкою. Вони мають бути розділені юридично та за бухгалтерією», – розповідає експерт.
На його думку, це правильний процес, оскільки зростає конкуренція між постачальниками.
«Технічно, скоріш за все, будемо платити за газ, а вже безпосередньо на рівні платежу він буде розноситися частинами за газ і за транспортування», – пояснив він.
«Якась частка ціни за газ мала би бути знята, тобто це не додатковий платіж. Важливо, яка сума буде встановлюватися за транспортування й наскільки вона є обґрунтованою», – зауважив Павлюк.
За його словами, тарифи ніколи не були інструментом соціальної політики, а є частиною економіки. Якщо не вистачає грошей, то має бути налагоджена система субсидій.
Головна проблема, на його думку, не в тарифах, а в нашому високому споживанні. Ми споживаємо дуже багато теплової енергії. Нам потрібно скоротити не стільки ціну, тому що ми її все одно не скоротимо, а обсяги споживання цього газу.
«Наші будинки «з'їдають» на сьогоднішній день утричі більше тепла, ніж у середньому в ЄС. З цим треба боротися, бо в цьому корінь проблеми», – проаналізував Святослав Павлюк.
На початку березня 2015 року відбулося підвищення тарифів на газ для населення. Зокрема, для тих, у кого немає лічильників, вартість одного кубометру газу збільшилася в 3,3 рази – до 7188 грн за 1 тис. куб. м.