Реформа проводиться поступово, в три етапи, повна реалізація запланована до 2020 року. Але найголовніше – що реформа розпочалася.
Таку думку в коментарі «Слову і Ділу» висловив політолог, керівник центру «Ейдос» Віктор Таран, аналізуючи інформацію про те, що Кабмін схвалив низку постанов для старту реформи системи охорони здоров'я в Україні.
«Є підстави сподіватися, що створюється сучасна модель фінансування системи охорони здоров’я європейського зразка – універсальне медичне страхування з повною оплатою з Державного бюджету», – підкреслив експерт.
За його словами, змінюється принцип використання коштів, що виділяються на медицину – гроші йдуть за пацієнтом.
«Це означає, що медичні заклади переходять на договірні відносини з державою й отримують фінансування залежно від кількості громадян, яким надали меддопомогу. Починається конкуренція за пацієнтів. Громадяни зможуть вільно обрати лікаря, з яким підпишуть угоду на обслуговування», – констатував Таран.
Також планується зменшити обсяг особистих витрат громадян на лікування.
«Медичні заклади отримують стимул для покращення якості своїх послуг. Має визначитися перелік послуг медичної допомоги та медикаментів, які гарантовано надаються безоплатно», – зауважив політолог.
Крім того, позитивним нововведенням можна вважати впорядкування мережі медзакладів вторинної (спеціалізованої) допомоги в рамках формування шпитальних округів.
«Відбудеться перепрофілювання малозавантажених і погано оснащених лікарень, які не можуть надавати якісну допомогу», – додав він.
За словами експерта, це ключові зміни, але варто врахувати ризики, які існують уже зараз.
«Проблема полягає в тому, що існує протистояння між чинним комітетом ВР та міністерством. У Богомолець та Мусія було своє бачення й позиція, що так званими лідерами реформ мають бути вони, а не міністерство. Хоча має бути навпаки. Є ризик, що може бути блокування процесу, тому що вони мають інше бачення», – зазначив Таран.
Другий момент, припускає експерт, може бути пов'язаний зі спротивом на місцевому рівні.
«Може бути ризик того, що окремі заклади саботуватимуть реформу. Якщо подивитися на змінену схему фінансування, то раніше стабільно поліклініки отримували свою частку. Відтепер їх стимулюють до конкуренції, підвищення рівня медпослуг, але чи потрібно їм це та чи приймуть вони нові правила гри – питання. Вони звикли до іншого, їх усе влаштовувало, тому існує ризик саботування», – аналізує він.
На його переконання, вийти з цієї ситуації цілком реально. Щодо небезпеки саботування , то потрібно проводити роз'яснювальні роботи серед медколективів. Є інформація, що команда Супрун цим займається.
Питання ризику блокування процесу комітетами, на його думку, залежатиме від авторитету Гройсмана, коаліції та їхньої позиції.
Нагадаємо, прем'єр-міністр Володимир Гройсман заявив, що медична реформа в Україні – одна з найбільш непопулярних реформ з одного боку, а з іншого – найбільш результативна.