Референдум щодо продажу землі: правова оцінка, досвід інших країн і вибір України

Олександр Москалюкексперт з конституційного права

Окружний адмінсуд мав повноваження розглядати «справу про земельний референдум». Стаття 17 Кодексу адміністративного судочинства України визначає, що юрисдикція адміністративних судів поширюється, з-поміж іншого, і на питання організації такої форми прямого волевиявлення громадян, як референдум.

Про це в коментарі «Слову і Ділу» сказав експерт з питань конституційного права Олександр Москалюк, оцінюючи рішення Окружного адміністративного суду Києва, який заборонив проведення всеукраїнського референдуму з питання продажу земель сільгосппризначення.

«Відповідно до Кодексу адміністративного судочинства, позов розглядається за місцем перебування відповідача. Оскільки це була ініціативна група, яка знаходиться в Києві, суд мав повноваження розглядати питання і винести рішення», - вважає Москалюк.

Земельне питання: світова практика

Сама по собі ідея проведення референдуму непогана в демократичних суспільствах, де є відповідна практика. У тій же Швейцарії референдуми проводяться по кілька разів на рік. Але такий механізм народного волевиявлення застосовується аж ніяк не повсюдно. «От США - демократична країна, але вони жодного разу не проводили референдуми. Свого часу Канада провела референдум зі зміни форми правління. Але опитування на виході з дільниць для голосування показали, що більшість канадців просто не зрозуміли, з приводу чого був той референдум», - підкреслив Москалюк.

Складність реалізації в Україні

«Референдум – це гарний інструмент прямої демократії при вмілому ним користуванні. Однак у нашому випадку будуть виникати проблеми через недосконалість закону «Про всеукраїнський референдум». Зокрема, цей закон може бути змінений Конституційним судом, який відкрив щодо нього провадження», - зазначив експерт.

«Якщо запускається процедура референдуму, а в цей час КС ухвалить скасувати профільний закон - це призведе до колапсу. Це складний процес», - додав Москалюк.

«Передумовами ефективного референдуму повинні бути чіткість і прозорість його процедури та обізнаність громадян, які беруть у ньому участь, щодо наслідків їхнього вибору. Тоді це демократичний спосіб пошуку відповідей на важливі для суспільства питання», - резюмував Олександр Москалюк.

Відзначимо, у БПП запропонували, щоб закон про ринок землі отримав широке громадське обговорення. У МВФ вимагають відкриття ринку землі в Україні до 2018 року.

Нагадаємо, напрацювати нові правила для ринку землі прем'єр-міністр Володимир Гройсман обіцяв ще минулого року. Рейтинг відповідальності політика доступний за посиланням.

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО