Обидві сторони, і МВФ, і уряд України, зацікавлені в одному: побудувати систему, яка надійно функціонуватиме. Існують певні параметри, в межах яких система пенсійного забезпечення може працювати ефективно.
Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів заступник співголови «Стратегічної групи радників за підтримку реформ» Павло Кухта, оцінюючи ситуацію з реалізацією пенсійної реформи.
Умови виживання пенсіонерів
«По-перше, реформа повинна бути такою, яку ми можемо собі дозволити. По-друге, пенсійна реформа повинна бути спрямована на забезпечення нормального рівня життя пенсіонерів. В іншому разі система не буде стійкою. Якщо ми не вкладемося в ці параметри по фінансах – система збанкрутує, і ми разом з нею. Якщо пенсійна система не забезпечуватиме пенсіонерів хоча б мінімально – населення обере інших політиків – популістів, які взагалі можуть зламати все», - констатував експерт.
За його словами, щоб пенсійна система працювала, її «вартість» не повинна перевищувати 10% ВВП.
«Кредитори повинні бачити, що пенсійні витрати в довгостроковій і середньостроковій перспективі – не вищі за 10% ВВП. Тоді, судячи з досвіду інших країн і нашого попереднього досвіду, Україна зможе платити пенсії. За цієї умови пенсії не будуть проблемою з точки зору доходів і витрат», - пояснює Кухта.
Розрахунок по-українському: зарплати, індексація і мізерні пенсії
На переконання експерта, система повинна забезпечувати певний рівень співвідношення пенсії до середньої заробітної плати.
«Для нових пенсій це не нижче за 30 відсотків середньої зарплати по країні. Такий рівень заміщення забезпечить пенсіонерам певний життєвий рівень», - уточнив він.
Як наголосив фахівець, слід забезпечити й адекватну індексацію пенсій.
«Індексація повинна бути хоча б відносно прогнозованою, а не «поглинатися» інфляцією. Кращий механізм – 50 на 50. Тобто пенсія індексується на 50 відсотків зростання інфляції і на половину зростання зарплати. Досвід більшості країн свідчить, що це оптимальний показник, який, з одного боку, достатньо високий, щоб підтягнути рівень життя пенсіонерів, а з іншого – не настільки великий, щоб країна збанкрутувала», - вважає експерт.
Податки на пенсії
«З точки зору державних фінансів оподаткування пенсій – непринципове питання. Цей аспект є принциповим з точки зору логіки системи – чого ми від неї хочемо? Чи хочемо, щоб люди довше працювали? Можливо, краще, щоб звільнялися робочі місця й замість пенсіонерів приходила молодь, щоб відбувався цикл змін. Залежно від поставленого завдання і треба рухатися», - міркує Павло Кухта.
На його погляд, не варто переоцінювати важливість питання оподаткування пенсій, бо 10-відсоткове оподаткування – невисокий показник.
«Вибір є завжди. Але слід зважити, чого хочуть люди і що краще для системи. Замість цього маємо популізм і істерики, що грабують пенсіонерів. Це маячня. Скасування оподаткування – питання принципове», - підкреслив фахівець.
«Принципово, щоб пенсійна реформа була збалансована в рамках бюджету на цей і наступний рік. Якщо вона буде відповідати згаданим параметрами – є шанс на успішне проведення реформи», - резюмував Павло Кухта.
Нагадаємо, МВФ назвав пенсійну реформу однією з головних вимог до України для продовження співпраці. ЗМІ повідомляють, що кредитори не схвалили урядовий проект реформи.
Хто з політиків обіцяв українцям змінити систему пенсійного забезпечення – в матеріалі «Коли Україні чекати пенсійної реформи? Огляд обіцянок політиків».