Переваги придбання авто з пробігом у ЄС зрозумілі: якісні європейські дороги і пальне, дотримання норм техогляду і відносно невеликі гроші за автомобіль. Тому українці дедалі частіше замислюються про придбання вживаного авто з Європи.
Таку думку в ексклюзивному матеріалі «Старі автомобілі з Європи. Хто на кому насправді заробляє?» спеціально для «Слова і Діла» висловив політичний експерт Олександр Радчук.
«Ще одна причина активізації цієї теми лежить в економічній і політичній площині. Українцям набридло чекати часів, коли вітчизняний автопром, нарешті, запропонує якісний і доступний продукт, конкурентний іноземним брендам виробників автомобілів. Але поки що українці отримали лише імітацію спрощення процедури та доступності вживаних авто з Європи», - констатував Радчук.
За словами експерта, з 2015 року особливого поширення набула схема покупки б/у авто на іноземних номерах, які можуть без розмитнення перебувати в Україні легально.
«Схема працює просто: українці купують авто у посередників, які оформляють їх на юридичні особи в європейській країні (особливою популярністю тут користуються Литва і Польща), після чого автовласник може до року користуватися авто на іноземних номерах», - пояснює він.
Однак політолог уточнив, що такий спосіб придбання авто приховує в собі низку ризиків, серед яких найбільшими є сплата штрафів та конфіскація авто.
«У відповідь автовласники почали диктувати свої вимоги: спрощення процедури і зменшення кількості податків за розмитнення авто. Протистояння з державою тільки починає набирати обертів», - зазначив фахівець.
«Частина українців підтримують вимоги пікетувальників зменшити кількість податків для розмитнення б/у авто з Європи. Інші обурюються, адже оплатили всі мита і податки за чинним законодавством, щоб легально користуватися своїм транспортним засобом», - говорить експерт.
За його словами, минулого року проблему намагалися вирішити у правовий спосіб. «Держава знизила ставку акцизного збору на старі авто до 31 грудня 2018 року, однак з низкою умов. Головна з них полягає в тому, що українцям «зі знижкою» можна пригнати тільки авто з екологічним стандартом «Євро-5», а більшість таких авто починали виробляти з 2010 року. Тому вже на першому етапі вибору вживаного авто їхня вартість недоступна для більшості українців. По такій схемі за рік було розмитнено всього трохи більше 11 тисяч автомобілів», - розповідає Радчук.
Як додав політолог, на цьому тлі схема купівлі і використання авто на іноземних номерах значно привабливіша для українців.
«Схема дає змогу купувати набагато старіші і не менш якісні авто, які в Європі можуть коштувати від 3 до 7 тисяч євро. З огляду на те, що послуга купівлі вживаних авто в середньому коштує 1000 євро, навіть за незначні заощадження рядовий українець може дозволити купити собі пристойну іномарку», - пояснює фахівець.
Як повідомив Радчук, 25 травня до Ради внесено законопроект, який пропонує оподатковувати нерозмитнені машини за ставкою 2 євро на день, передбачаючи норму щодо зниження плати залежно від часу перебування авто на території України.
«Логіка така: чим довше авто знаходиться транзитом в Україні, тим менше власник платить податків до бюджету. «Абонемент» на рік коштуватиме 342 євро (близько 9,5 тисяч гривень). З такими нововведеннями власники авто з іноземною реєстрацією не згодні і обіцяють продовжувати акції протесту. У свою чергу, глава держави не став зволікати і заявив про намір ліквідувати схеми ввезення автомобілів на іноземній реєстрації», - аналізує експерт.
На його переконання, мають рацію обидві сторони. Держава повинна отримати податки за нерозмитнені авто, вважає він. Серед іншого, це буде справедливо по відношенню до інших громадян, які придбали свої транспортні засоби, заплативши всі податки.
«Позиція власників авто з іноземною реєстрацією також зрозуміла. Більшість із них використовують такі схеми купівлі авто не від хорошого життя. У Молдові уряд ще в середині 2000-их пішов на поступки своїм громадянам і суттєво зменшив вартість розмитнення б/у авто з Європи попри те, що свого автопрому у них немає», - резюмував Олександр Радчук.
Детальніше читайте в матеріалі «Старі автомобілі з Європи. Хто на кому насправді заробляє?»