Проблема порушення ПДР і безконтрольності на дорогах продовжує залишатися актуальною. За даними Управління безпеки дорожнього руху Нацполіції України, за 4 місяці цього року сталося 50383 ДТП, що на 14,3% більше, ніж за аналогічний період минулого року. На початку червня в Нацполіції зафіксували рекордну кількість ДТП із загиблими: за три доби, з 3 до 5 червня, загинули 36 осіб.
Таку думку в ексклюзивному матеріалі «Контроль без порядку. Чого чекати українцям від дорожньої поліції?» спеціально для «Слова і Діла» висловив політичний експерт Олександр Радчук.
«Зростання рівня аварійності пов'язане з декількома причинами. По-перше, автомобілів на дорозі стало більше. По-друге, спостерігається просто тотальне нехтування правилами дорожнього руху. Найчастіше ДТП відбуваються через перевищення безпечної швидкості, порушення правил маневрування та управління транспортним засобом в нетверезому стані», - розповідає Радчук.
За його словами, до нинішньої дорожньої ситуації причетні і правоохоронні органи адже вони, повинні ретельно стежити за дотриманням водіями ПДР та порядком на дорогах.
«Можливо, невдовзі відбудуться зміни на краще, адже днями свою роботу почали перші екіпажі дорожньої поліції. В майбутньому один екіпаж патрульних буде працювати на 25 км доріг. Всього планується передати під контроль поліцейських до 9000 км українських доріг. Також в розпорядженні дорожньої поліції будуть і стаціонарні пости. Зараз було визначено 8 таких постів, які патрульним дісталися «у спадок» від ДАІ. Всього до дорожньої поліції повинні приєднатися близько 2500 патрульних», - говорить експерт.
Політолог підкреслив, що, незважаючи на запуск реформи, залишаються великі побоювання щодо спроможності патрулів навести порядок на дорогах і перетворення їх на аналог колишньої ДАІ.
«Дорожня поліція не є окремим підрозділом, а входить до складу патрульної поліції. Тому поліцейські зможуть заміняти один одного: хтось буде патрулювати вулиці міст, хтось - дороги. Але поки не зрозуміло, як така практика позначиться на результативності», - додав він.
Фахівець нагадав, що практика дорожніх патрулів вже була реалізована раніше на трасі Київ-Житомир.
«Екіпажі вкрай рідко зупинялися на узбіччях, більшу частину часу стежили за рухом в потоці автомобілів. Але фіксувати перевищення швидкості або інші порушення вони до сих пір не можуть. Не мають технічних засобів», - підкреслив Радчук.
За словами політолога, навіть зупинивши авто, патрульні повинні вказати одну з 9 підстав, зазначених у законі «Про Національну поліцію».
«Довести порушення водієм швидкісного режиму повинні будуть спеціальні сертифіковані пристрої. У разі фіксації перевищення швидкості патрульні отримають право зупинити порушника і залучити його до відповідальності на місці. Але модель такого вимірювального пристрою в Нацполіції тільки підбирають. Після того буде необхідна процедура сертифікації і випуску технічного регламенту для його використання. Зараз на автомобілях патрульних поліцейських повинна була бути встановлена система «Рубіж», яка дозволяє виявляти автомобілі, які перебувають у розшуку», - пояснює експерт.
Також, зазначив політолог, на відміну від ДАІ, зараз дорожня поліція позбавлена можливості здійснення так званих «сліпих» перевірок, завдяки яким створювався ефект раптовості.
«З такими обмеженими повноваженнями патрульні можуть сподіватися тільки на психологічний і профілактичний ефект від їх роботи на дорогах», - резюмував Олександр Радчук.
Детальніше читайте в матеріалі «Контроль без порядку. Чого чекати українцям від дорожньої поліції?»