Останнім часом дуже активізувалася тема імпічменту президента. Для повноти картини слід визнати, що в Україні ще дуже слабкі інститути демократії, щоб спиратися лише на визначальну роль виборів як найбільш ефективний спосіб легальної ротації політиків.
Про це в ексклюзивному матеріалі «Вотергейт по-українськи. Що ховається за лякалками про імпічмент президенту?» для «Слова і Діла» розповів політичний експерт Олександр Радчук.
«Президент України – єдина виборна посада, яка за всіма формальними ознаками має реальний статус недоторканності. Адже імпічмент формально хоч і прописаний у Конституції, але сама процедура відсторонення глави держави від посади є занадто складною для реалізації», – констатував Радчук.
Політолог нагадав, що єдиний випадок фактичного відсторонення від посади трапився взимку 2014 року з Януковичем.
«Майже через рік ВР позбавила Януковича звання президента «в зв'язку з неконституційним самоусуненням від виконання своїх обов'язків і втечею з території України», – уточнив він.
За його словами, саме в цьому й полягає найбільша юридична колізія.
«У статті 105 Конституції йдеться про те, що звання президента України охороняється законом і зберігається за ним довічно, якщо тільки він не був відсторонений від посади в порядку імпічменту. Саме тому після відповідного рішення парламенту новообраному президенту Порошенку довелося звертатися до Конституційного суду, щоб той розглянув конституційність закону про позбавлення Януковича звання президента», – нагадав фахівець.
Як додав політолог, щоб уникнути таких ситуацій, Україні потрібен новий закон про імпічмент президенту.
На його думку, зараз процедура імпічменту складна й заплутана.
«Парламент у разі скоєння злочину президентом України може достроково припинити його повноваження, відсторонивши від посади. Підставами можуть бути держзрада або порушення Конституції України», – зазначив Радчук.
«Гордіїв вузол Мінських угод розрубати непросто, та й саме рішення в цій ситуації залежить не лише від Порошенка», – визнав політолог.
Він пояснив, що саме тема війни на Сході в оточенні Порошенка вважається цілком самодостатньою, щоб виправдати несвоєчасність будь-яких ініціатив щодо імпічменту.
На його думку, найбільш активно на темі імпічменту грають фракція «Батьківщини» та її лідер Юлія Тимошенко.
«Ще в листопаді 2014-го документ від фракції пройшов всі стадії опрацювання в комітетах і був готовий до розгляду, але за два роки так і не був включений до порядку денного. Ідею про нове законодавство щодо процедури імпічменту підтримують також Радикальна партія Олега Ляшка, «Самопоміч» та «Опозиційний блок», – підкреслив Радчук.
Однак, уточнив він, навіть у чисто арифметичному прогнозі їхні спільні зусилля виглядають примарними.
«Найкращий вихід із ситуації для Петра Порошенка полягає в тому, щоб самому виступити з ініціативою внести відповідний закон про процедуру імпічменту президенту», – резюмував Олександр Радчук.
Докладніше – в матеріалі «Вотергейт по-українськи. Що ховається за лякалками про імпічмент президенту?».